کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توقف تهران در پشت چراغ قرمز کرونا/رنگ زرد می تواند زنگ خطر باشد

مهر , 23 دی 1399 ساعت 10:33

حزب الله:کلانشهر تهران در شرایط زرد کرونایی قرار گرفته و به نظر می رسد اگر همین روند کنترلی پروتکل ها ادامه داشته باشد، بتوان امیدوار بود که پایتخت دوباره قرمز نخواهد شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، کلانشهر تهران به واسطه جمعیت زیادی که در دل خود دارد و حجم ترددهای روزانه در این شهر، همواره در شرایط سخت کرونایی قرار داشته است، به طوری که سهم بالایی از آمار کرونا در کشور مربوط به تهران بوده است. در همین حال، اعمال دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا که از اول آذر ۹۹ در شهرهای قرمز کرونایی تشدید شد، باعث گردید تا تهران هم نفس تازه کند و این روزها شاهد کاهش آمار ابتلا، بستری و حتی فوتی‌ها بوده‌ایم. در عین حال، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به تصمیم گیری های عجولانه در رابطه با برداشتن محدودیت‌های صنفی و شغلی در پایتخت هشدار داده و گفته است که نباید اجازه بدهیم شرایط کرونایی تهران دوباره قرمز بشود.
آن طور که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، عنوان داشته است؛ شرایط تهران ناپایدار است و اگر تغییرات فزاینده‌ای مشاهده کنیم مجدداً رنگ وضعیت تغییر خواهد کرد و محدودیت‌ها باز می‌گردد.
زالی گفت: اگر تنها ۱۵۰ نفر در روز به تعداد موارد بستری‌های کرونایی در تهران اضافه شود ما دوباره به شرایط نارنجی بر می‌گردیم. از همین رو، برای بازگشت فعالیت‌های اجتماعی نباید شتابزدگی صورت گیرد و اگر ما دوباره دچار پدیده بازگشت همه گیری در تهران شویم ممکن است مجبور باشیم برای مدتی طولانی محدودیت‌ها را اعلام کنیم.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: شرایط تهران همچنان ناپایدار است و باید حداقل سه هفته آمار بیماری سیر نزولی داشته باشد تا ما بتوانیم به شرایط به نسبت پایدار برسیم.
کدام مشاغل در مناطق زرد و آبی آغاز به کار می‌کنند
همه مشاغلی که فعال در گروه ۳ و ۴ بودند و تاکنون فعالیت نداشتند در مناطق زرد و آبی فعال خواهند شد. مراکزی که بیشترین میزان تعطیلی را داشتند شامل تالارهای پذیرایی، تفریحات آبی، شهربازی‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر و باشگاه‌های ورزشی هستند که مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعال باشند.
در همین حال، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توام شده است، گفت: مشغول بازنگری پروتکل‌ها در مشاغلی هستیم که قرار است در مناطق زرد و آبی بازگشایی شوند.
وی افزود: برای برخی مشاغل می‌توانیم درصد پذیرش اعلام کنیم که مثلاً چند درصد از ظرفیت آنها مورد استفاده قرار بگیرد. برای برخی از واحدهای صنفی نیز که درصد پذیر نیستند، تعداد نفرات مجاز برای دریافت خدمت را اعلام خواهیم کرد. این پروتکل‌های جدید تا ابتدای هفته آینده نهایی و اعلام می‌شود.
شرایط زرد کرونایی در تهران
در شرایط زرد بر اساس دستورالعمل‌ها، حضور کارمندان در اداره‌های دولتی و دستگاه‌های عمومی غیردولتی و بخش خصوصی می‌تواند با دو سوم فعال باشد.
در دستگاه‌های اضطراری و امدادی و دستگاه‌هایی که ضرورت عمومی دارند در شرایط زرد، باید صد در صد حضور داشته باشند و سایر مشاغل در شرایط زرد فقط گروه‌های یک تا ۳ فعال هستند و در واقع فعالیت گروه یک، دو و سه با محدودیت روبرو می‌شود و تنها محدودیت برای فعالیت در شهرهای زرد بر اساس آخرین رتبه بندی، گروه ۴ است که عمدتاً شامل شهربازی، باغ وحش، پارک‌ها، بوستان‌ها و سالن‌های ورزشی پرخطر است.
اعمال محدودیت‌ها نیز بر اساس میزان تست مثبت تعیین می‌شود و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اگر ۴ نفر مبتلا باشند، زرد در نظر گرفته می‌شود.
نگرانی از بهمن و اسفند کرونایی
بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها ۷ شهر در استان‌های مازندران و گلستان، در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که سهم استان مازندران، ۵ شهر است. در همین حال، ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
در این بین، تهران یکی از شهرهایی است که اخیراً از وضعیت نارنجی به زرد تبدیل شده است. اما، با توجه به میزان جمعیت و حجم بالای ترددهای روزانه در پایتخت، نگرانی از بابت بازگشت به شرایط قرمز کرونایی، دور از ذهن نیست. به طوری که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از این موضوع ابراز نگرانی کرده است.
بیشترین محل دغدغه مسئولان وزارت بهداشت، تجمعات خانوادگی و دورهمی های زمستانی و البته برگزاری مراسم عروسی است. حالا که قرار شده تالارهای پذیرایی بازگشایی شوند، این احتمال نیز تشدید می‌شود که جشن‌های عروسی هم دوباره از سر گرفته شوند و در نهایت، شاهد حضور تجمعات در این قبیل فضاهای سربسته باشیم که انتقال ویروس را سرعت می‌بخشد.


کد مطلب: 244966

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/244966/توقف-تهران-پشت-چراغ-قرمز-کرونا-رنگ-زرد-می-تواند-زنگ-خطر-باشد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com