کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس کل سازمان نظام پزشکی: راهی جز "واکسن" برای کنترل کرونا نداریم

ایسنا , 22 دی 1399 ساعت 12:31

حزب الله:رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه راهی جز استفاده از واکسن برای کنترل بیماری کشنده کرونا نداریم، گفت: اگر واکسیناسیون در زمان مناسب انجام نشود، جهش های ویروس می تواند اثر واکسن را کم کرده و به اصطلاح ویروس از واکسن فرار کند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست خبری سازمان نظام پزشکی، گفت: اهمیت بحث کنترل کرونا از طریق واکسن بر کسی پوشیده نیست. ما با یک بیماری کشنده روبرو هستیم که خوشبختانه راه کنترل آن تولید و تاثیر واکسن است. در حالی که در برخی بیماری ها که مردم سال ها با آن درگیرند، مانند اچ آی وی هنوز واکسن ندارند.
وی افزود: در زمینه تولید واکسن کرونا کار علمی ارزشمندی در دنیا و با مدل های مختلف انجام شد و موفقیت بالای ۹۵ درصد حاصل شده که یک پیشرفت جهانی است.
ظفرقندی ادامه داد: در ایران‌هم اقدامات ارزشمندی در زمینه تولید واکسن انجام شده و حداقل هشت مرکز هم هستند که دارند روی واکسن کرونا در کشور کار می کنند. باید توجه کرد که راهی جز استفاده از واکسن برای کنترل این بیماری کشنده نداریم.
وی گفت: کرونا یک تا یک و نیم درصد مرگ و میر و چهار درصد بستری دارد و تولید واکسن برای کنترل آن موفقیت علمی بزرگی محسوب می شود. چه واکسن هایی که MRNÀ هستند، چه واکسن های پروتئین بِیس و چه واکسن های ویروس کشته شده و ضعیف شده می توانند موثر باشند.
وی با بیان اینکه باید در زمان‌ مناسب و سریعی این واکسن تولید، توزیع و استفاده شود، گفت: واقعیت موجود این است که مشخص شده که این ویروس جهش هایی را انجام می دهد. اکنون در انگلیس شاهدیم که رشد بیماری صعودی و عمودی شده و مرگ‌و میر در برخی کشورهای اروپایی بالای ۱۰۰۰ در روز است. در برخی قسمت های انگلیس ۷۰ درصد ابتلایشان از ویروس جهش یافته است که زنگ خطری برای همه است. در آفریقای جنوبی هم ویروس جهش داشته که ۹۰ درصد ابتلاها در برخی مناطق آنجا هم از نوع جهش یافته است. در عین حال باید بدانیم که ویروس هم مختص یک کشور نیست و می تواند منتشر شود. همانطور که ویروس جهش یافته انگلیس را در ایران هم‌ مشاهده کردیم که البته خوشبختانه فعلا در کنترل است.
ظفرقندی تاکید کرد: اگر در یک زمان مناسب واکسیناسیون انجام نشود، این جهش ها می تواند اثر واکسن را کم کرده و به اصطلاح ویروس از واکسن فرار کند. بنابراین موضوع مهم این است که واکسن برای جلوگیری از مرگ و میر و قطع زنجیره انتقال اهمیت دارد. از طرفی ما هر روز به نتایج جدیدی می رسیم‌ مثلا گفته می شد که واکسن برای افرادی که قبلا مبتلا شدند نیاز نیست، اما مطالعات جدید نشان می دهد اگر سطح آنتی بادی این افراد کاهش یافته باشد، باید تزریق کنند که این در میزان تولید واکسن‌ هم‌ موثر است. یا اینکه باید تزریق واکسن بعد از مدتی تجدید شود. به طوری که برخی کشورها پیش خرید زیادی از واکسن و چند برابر جمعیت شان انجام دادند تا نیاز به دوزهای تکراری حتی برای سال های بعد را تامین کنند.


کد مطلب: 244888

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/244888/رییس-کل-سازمان-نظام-پزشکی-راهی-جز-واکسن-کنترل-کرونا-نداریم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com