کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میانگین سنی مخاطبان تلویزیون چقدراست؟/مخاطب ۵درصدی «گیم آو ترونز»

مهر , 22 دی 1399 ساعت 10:32

حزب الله:نظرسنجی متفاوتی درباره تماشای تلویزیون، ماهواره و سریال خارجی منتشر شده است که نشان می‌دهد با افزایش تحصیلات و منزلت شغلی و پایگاه اجتماعی میزان تماشای تلویزیون کمتر می‌شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته پژوهشی را برمبنای یک نظرسنجی منتشر کرد که داده‌های قابل تاملی درباره ویژگی‌های مخاطبان تلویزیون و میزان تماشای آن ارائه می‌کرد.
این نظرسنجی از این حیث جالب توجه است که جزئیات مختلفی را مورد بررسی قرار داده و مخاطب را به شکلی عملی در جریان داده‌های تحلیلی هم قرار داده است. نکته‌ای که معمولاً در نظرسنجی‌های ماهانه و فصلی سازمان صداوسیما ارائه نمی‌شود و بدون اینکه جزئیات یک نظرسنجی بیان شود هر بار نتیجه گیری های مختلفی از این نظرسنجی‌ها تیتر رسانه‌ها می‌شود.
این نظرسنجی که در آن توضیح می‌دهد که از یک نمونه ۱۵ هزار و ۶۰۶ نفری انجام شده به صورت مصاحبه‌های رو در رو بوده و در ۳۱ استان کشور هم انجام گرفته است.
حاصل این نظرسنجی چند نکته است که در زیر به صورت چند محور مرور می‌شود.
نکته اول؛ میانگین سنی مخاطبان تلویزیون
در اولین سوال از نمونه‌ها سوال شده است که «آیا تلویزیون ایران را تماشا می‌کنید؟» که بر اساس داده‌های نظرسنجی افراد در سن ۴۱ تا ۶۴ سال بیشتر از دیگر گروه‌های سنی از تلویزیون ایران استفاده می‌کنند.
در این نظرسنجی از تعداد ۱۵۵۹۲ نفر تعداد ۱۴۴۵۹ نفر یعنی ۹۷.۲ درصد به این پرسش، پاسخ «بله» داده‌اند.

در این نظرسنجی از نحوه تماشای تلویزیون در همراهی با دیگران نیز پرسیده شده است که از میان ۱۴۰۷۵ نفر تعداد ۱۹۰۶ نفر (۱۲ درصد) به تنهایی و تعداد ۱۲۰۱۷ نفر (۷۷ درصد) با خانواده تلویزیون دیده‌اند.
نکته دوم؛ نسبت معکوس افزایش تحصیلات و تماشای تلویزیون
در عین حال در این نظرسنجی آمده است که افراد در سطح تحصیلات ابتدایی و متوسط بیشتر از افراد بی‌سواد و یا دارای تحصیلات عالی، خانه‌دارها بیشتر از دیگر گروه‌های فعالیت این پیمایش و همچنین افراد در پایین‌ترین رتبه منزلت شغلی و در قشر متوسط اقتصادی بیشتر از دیگران از تلویزیون استفاده می‌کنند.
نکته سوم؛ میزان تماشای تلویزیون
در ادامه این نظرسنجی مدت زمان تماشای تلویزیون در سنین مختلف بررسی شده است و در مورد اینکه «به‌طور متوسط در شبانه‌روز چند ساعت تلویزیون ایران را تماشا می‌کنید» پاسخ داده شده است: بیشترین مدت زمان تماشای تلویزیون ایران در شبانه‌روز، حدود دو ساعت است و میانگین تماشای تلویزیون ایران در شبانه‌روز ۲.۹۸ ساعت محاسبه شده است.
با کاهش سن، افزایش تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی مدت زمان استفاده از تلویزیون ایران کمتر می‌شود.
همچنین زنان بیشتر از مردان، خانه‌دارها بیشتر از دیگر گروه‌های فعال و متقابلاً افراد در حال تحصیل و شاغلان، کمتر از دیگران زمان برای تماشای تلویزیون ایران صرف می‌کنند.
نکته چهارم؛ تحصیلکرده ها در پی ماهواره؟
در بخش «استفاده از تلویزیون‌خارجی (استفاده از ماهواره)» از پاسخگویان سؤال شده است «آیا شبکه‌های ماهواره‌ای تماشا می‌کنید؟» که ۷۶ درصد پاسخ منفی داده‌اند.
اگرچه ۲۲ درصد گفته‌اند که از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند اما این نظرسنجی آورده است که «در عین حال مشخص شد با افزایش سن، تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی افراد، استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز بیشتر می‌شود.»
بیکاران بیشترین و افراد دارای درآمد بدون کار کمترین استفاده را در مقایسه با دیگر گروه‌های فعالیت دارند.
تماشای سریال خارجی از طریق اینترنت از طریق این جدول مشخص شده است.

نکته پنجم؛ غفلت از دانش آموزان و دانشجویان
در بخش «استفاده از سریال‌های خارجی» از افراد پرسیده شده که «آیا سریال‌های خارجی (مانند گیم‌آوترونز، بریکینگ‌بد) را تماشا می‌کنید؟» ۵.۱ درصد جمعیت نمونه پاسخ مثبت داده‌اند.
این نظرسنجی در این بخش هم نتیجه‌گیری کرده است که «با کاهش سن، افزایش سطح تحصیلات، افزایش منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی افراد تماشای سریال‌های خارجی نیز افزایش می‌یابد.»
همچنین در ادامه آورده است: مردان بیشتر از زنان، دانش‌آموزان و دانشجویان و سپس افراد بیکار نیز بیشتر از دیگر گروه‌های فعالیت سریال‌های خارجی تماشا می‌کنند.
نکته حائز اهمیت در این نظرسنجی این است که اگرچه درصد تماشای ماهواره و یا سریال‌های خارجی به طور خاص بسیار کم است اما قشر تاثیرگذار و مهم جامعه از جمله دانش‌آموز و دانشجو که قرار است با محتوای بومی کشور برایش فرهنگ‌سازی شده به شکل معکوسی هدف این رسانه‌ها قرار می‌گیرد.


کد مطلب: 244861

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/244861/میانگین-سنی-مخاطبان-تلویزیون-چقدراست-مخاطب-۵درصدی-گیم-آو-ترونز

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com