تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از معیارهای مجلس برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران را تشریح کرد.
۰
کد مطلب : ۲۴۴۷۷۹
جزئیاتی از معیارهای مجلس برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی‌ بابایی‌‌کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت حقوق و سطح معیشتی کارگران، اظهار کرد: قاطبه نمایندگان مجلس عزم جدی برای ارتقای سطح معیشت و حقوق کارگران دارند.
وی با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های همیشگی نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و تشکل‌های کارگری، نداشتن تناسب میان حقوق کارگران و هزینه‌های سبد معیشتی بوده و هست، گفت: امروز کارگران شرایطی دارند که توان پرداخت هزینه‌های عادی زندگی را نیز ندارند.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کارگران بتوانند به‌راحتی بتوانند مخارج معمول زندگی، نظیر اجاره خانه و یا حتی خرید کالاهای اساسی را پرداخت کنند.
بابایی‌کارنامی همچنین از برنامه‌های مجلس برای تعیین معیارها و ملاک‌هایی در راستای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران، گفت: در جلساتی که تاکنون در فراکسیون کارگری مجلس برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران داشته‌ایم، قرار است شرایط و ملاک‌هایی برای این موضوع تعیین کنیم.

وی اضافه کرد: وضعیت افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته، هیچ‌گاه متناسب با نرخ تورم نبوده است، باید ضوابط و مقررات تعیین میزان افزایش حقوق کارگران تغییر کند، زیرا ساماندهی و سازوکار مناسب و چارچوبی مشخص و واقع‌بینانه برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران وجود ندارد.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین به نحوه تعیین میزان افزایش حقوق کارگران طبق ماده 41 قانون کار اشاره و تصریح کرد: طبق این ماده قانونی، شورای‌عالی حقوق و دستمزد می‌‌بایست نرخ کارگران را متناسب با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین کند اما امروز شرایط این قانون برای افزایش حقوق کارگران احراز نمی‌شود.
بابایی‌کارنامی با تأکید بر اینکه چارچوب‌ها و ضوابط تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران باید تغییر کند، گفت: درخواست ما از شورای‌عالی حقوق و دستمزد این است که در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران؛ نگاه واقع‌بینانه و منطقی داشته باشد و برای سال 1400، حقوق کارگران واقعاً متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.
وی همچنین، تعیین میزان و درصد مشخص برای افزایش حقوق کارگران را غیرمنطقی دانست و تأکید کرد: تعیین درصد مشخص برای میزان افزایش حقوق کارگران، آسیب‌زاست و باعث می‌شود افزایش حقوق کارگران در چارچوب اعداد و ارقام و درصد، محدود شود.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس اضافه کرد: تلاش می‌کنیم حقوق کارگران در سال آینده، با همکاری و تعامل شورای‌عالی حقوق و دستمزد به‌نحوی تعیین شود که متناسب با نرخ تورم باشد.
بابایی‌کارنامی همچنین به تعیین ملاک‌هایی برای تعیین نحوه افزایش حقوق کارگران اشاره کرد و گفت: قرار است در معیارهایی که برای تعیین افزایش حقوق کارگران مدنظر قرار دهیم، تناسب با نرخ تورم، ایجاد شرایطی برای تخصیص بُن‌ به کارگران و نیز ایجاد سازوکارهایی برای کمک‌‌های غیرنقدی به کارگران در اولویت این معیارها و ملاک‌ها قرار دارد.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هفته آینده در جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره این ملاک‌ها و معیارها برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و در قالب پیشنهاداتی به شورای‌عالی حقوق و دستمزد ارائه خواهیم کرد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین