تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
plusresetminus
حزب الله: محدودیت و ممنوعیت‌های کرونایی از روز گذشته در سراسر کشور کلید خورد، محدودیت‌هایی که اما و اگر دارد؛ از جریمه تردد با پلاک‌های غیربومی در شهرهای قرمز و نارنجی گرفته تا چگونگی بازگشت مسافران به شهرهایشان!
۰
کد مطلب : ۲۴۰۷۰۱
اما و اگرهای محدودیت‌های کرونایی؛ ازحل معمای«پلاک شهرستانی‌ها» در تهران تا نقره داغ ۲۰۰ هزارتومانی تردد در شب!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دیروز اول آذرماه بود؛ اول آذرماهی که باتمام آذرماه‌های سال‌های گذشته تفاوت داشت و آن هم اجرای  محدودیت‌های کرونایی ‌در تمام شهرهای کشور بود. 
 
اگرچه 9 ماه از آمدن ویروس کرونا گذشته و روشهای متفاوتی برای جلوگیری از گسترش و شیوع این ویروس کشنده به مرحله اجرا گذاشته شده  اما باز هم مسوولان به فکر این افتادند که با اعمال محدودیت ها مانع از گسترش این ویروس مرگبار شوند. 
 
آمار بالای ابتلا و تعداد جان باختگان کرونایی در روزهای اخیر و پر شدن تختهای بیمارستانی چاره‌ای نگذاشت و مسئولان را مجبور کرد که با اجرای محدودیتها و تعطیلی کسب و کارها از شیوع زنجیروار این ویروس بکاهند و هم اکنون با توجه به وضعیت قرمز در تمام مراکز استان ها،ممنوعیت کسب و کاردر اصناف در گروههای شغلی 2، 3و 4 به مرحله اجرا گذاشته شده و فقط واحدهای صنفی گروه یک که مایحتاج و ضروریات زندگی مردم را تهیه می‌کنند امکان فعالیت دارند؛آن هم تا ساعت ۸ شب.
 
 محدودیت تردد خودروها با پلاک غیربومی و‌‌ ممنوعیت ‌‌تردد شبانه -که دیروز اجرای آن هم تصویب شد- از دیگر مصوبات ستاد ملی کرونا است؛ البته این بار در ورودی و خروجی تمام شهرها؛ اگرچه خروج خودروهای غیربومی منعی ندارد اما ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز جریمه یک میلیون تومانی و شهرهای نارنجی جریمه 500 هزار تومانی دارد.
 
اجرای این طرح در وهله اول بسیار ساده به نظر می‌رسید اما سوالات بیشماری را برای مخاطبان در پی داشته و اما و اگرهای زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است؛خیلی از افراد در شهرهایی سکونت دارند که پلاک خودرویشان با پلاک بومی آن شهر متفاوت است.
 
وضعیت تردد و چگونگی اعمال قانون برای این دسته از خودروها جای سؤال دارد اگرچه ستاد ملی کرونا مصوبات را اعلام کرده اما جزئیات هم ‌برای مردم مهم است چرا که با آن سر و کار دارند!به خصوص افرادی که ساعت کاری مشاغلشان در ساعات شب و ابتدای بامداد است و  برای تردد‌‌ مستاصل مانده اند که از چه وسیله‌ای استفاده کنند؛ آیا مجوزی برای آنها صادر می‌شود؟
 
این سؤالات و تمام ابهامات ما را بر آن داشت تا از مسوولان ذیربط این موارد را جویا شویم اما متأسفانه پیگیری‌ها از مسوولان و فرماندهان  به‌بن بست رسید؛ اما مایوس نشده و دست از کار نکشیده و با چند نفر از کارشناسان مرتبط و آگاه به ترافیک و راه و راهداری به صحبت نشستیم تا  از جزئیات این طرح «تا این لحظه» آگاه شویم.
 
سوالات زیر مواردی است که مردم با خبرگزاری فارس در میان گذاشته اند؛ بخوانید شاید پاسخ پرسش شما هم در این بین باشد.
 
*جریمه 1 میلیونی ورود و‌‌ تردد با پلاک شهرستان در تهران
 
* یکی از مواردی که مردم در مورد آن سؤال دارند چگونگی تردد خودروهای غیربومی در شهرهاست. آیا این خودروها اعمال قانون می شوند؟ از سوی دیگر در این بین یک پرسش هم وجود دارد؛به طور مثال فردی در تهران سکونت دارد اما شماره پلاک خودرویش متعلق به استان دیگری است. وضعیت تردد این دسته از خودروها چگونه است؟
 
 «ورود» با پلاک غیربومی در شهری که وضعیتش قرمز است جریمه یک میلیون تومانی و در شهری که در وضعیت ‌کرونایی نارنجی قرار دارد جریمه 500 هزار تومانی دارد. از لحظه ای که ورود این خودرو به واسطه دوربین یا ماموران پلیس راهور ثبت شده تا زمانی که خودرو از محدوده ‌خارج نشده باشد به واسطه هر 24 ساعت حضور و تردد، یکبار مالک خودرو اعمال قانون خواهد شد.
 
اما تردد خودروهای غیربومی متعلق به ساکنان ‌در داخل شهر ‌جریمه‌ای ندارد چراکه در مورد اعمال قانون ‌خودروهای غیر بومی، «ورود» در مناطق قرمز یا نارنجی «مصوب» بوده بوده است. باید گفت که کنترل، جریمه و اعمال قانون در ورودی و خروجی شهرهاست؛ نه در سطح شهر؛ مطلبی ‌که «تا این لحظه» مصوب بوده و ابلاغ شده است.
 
گفتنی است که در متن دستورالعمل چنین چیزی پیش بینی نشده و پلیس ورودی هر شهر را کنترل می‌کند ؛  نه تردد درون شهری را.
 
*تخصیص دو کد جریمه متفاوت برای ترددهای غیرمجاز روزانه و شبانه
 
* جریمه تردد شبانه خودروهای غیربومی از چه قرار است؟
 
 برای تردد شبانه خودروها از ساعت 9شب تا 4 صبح  جریمه 200 هزار تومانی اعمال می‌شود اما کارشناسان این مسئله را اعلام کردند که  جریمه تردد شبانه از جریمه روزانه متفاوت بوده و دو کد جریمه متفاوت برای اعمال قانون در نظر گرفته شده است.
 
بنابراین اگر خودرویی با پلاک غیربومی در شهری قرمز یا نارنجی ورود کند جدای از آن جریمه روزانه، در صورت تردد در شب ، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی هم برایش لحاظ می شود.
 
*خودروهای غیربومی برای بازگشت به شهر خود محدودیتی ندارند
 
* فردی می‌گوید پلاک خودرویش متعلق به تهران است و در یکی از شهرهای مازندران بوده و می‌خواهد فردا به تهران بازگردد؛ایا امکانپذیر است؟ آیا جریمه برایش لحاظ می شود؟
 
پاسخ  این است برای خروج خودروهای غیربومی از شهرها و مراکز استانها هیچ محدودیتی وجود ندارد اما باید از مسیرهای کنارگذر و کمربندی رد شود تا به شهر خود برسد تا جریمه نشود.
 
*برخی می گویند که در راه ‌بازگشت، مسیر فرعی یا کنارگذر وجود نداشته و مجبور به ورود به شهر هستند در این صورت آیا برایشان جریمه‌ای منظور می شود؟
 
پاسخ این است که دوربینها در ورودی شهرها‌ به محض رویت پلاک جریمه را ثبت می‌کنند چه یک ساعت در آن محل حضور داشته باشید چه ۲۴ ساعت. بنابراین افراد برای رسیدن به مقصد خود باید از کمربندی وکنارگذر شهرهایی که در حاشیه وجود داشته بگذرند و اگر ناچار به عبور از شهری هستندبه هسته مرکزی شهر ورود نداشته و توقف نکنند با این الگو « اساساً» نباید جریمه ای برایشان ثبت شود.
 
*فرمانداری باید مجوز تردد ضروری افراد را صادر و شماره پلاک  را به پلیس اعلام کند
 
* تردد شبانه یکی دیگر از ابهام‌های موجود است. تعدادی این سؤال را مطرح می‌کنند که وضعیت کارشان شبانه است یعنی در مراکز،کارگاهها و کارخانجات، فعالیت‌شان تا پاسی از شب طول می کشد این افراد برای تردد با خودروی خود چگونه باید عمل کنند؟
 
فرمانداران موظف شدند نسبت به ترددهای ضروری و صدور مجوز برای افراد و اعلام شماره پلاک خودروی این افراد به پلیس راهور اقدام کنند.
 
* این بار خبری از توقیف نیست/ پولدارها به تردد ادامه می دهند!
 
* در اجرای مراحل قبلی ممنوعیت تردد، پلیس از تردد غیرمجاز خودروها جلوگیری می‌کرد اما این بار مخاطبان عنوان کرده‌اند که خودروها اعمال قانون شده و به مسیر خود ادامه می دهند؛ اگر اینطور باشد اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی یا یک میلیونی برای پولدارها بازدارندگی نداشته و به راحتی به تردد خود ادامه می‌دهند؛ آیا این موضوع صحت دارد و خبری از توقیف نیست؟
 
درطرح جدید اگرچه ماموران پلیس قائل به ارشاد و برگرداندن افراد از مسیر هستند اما اگر راننده‌ای تمرد کند قرار نیست گلاویز شده و به زور او را برگردانند. اگر فردی تمرد کرد جریمه برای خودرویش ثبت شده و می‌تواند ادامه مسیردهد.
 
*ورود هر خودرو با پلاک شهر قرمز در شهرهای دیگر جریمه 1 میلیونی دارد
 
*اگر خودرویی با پلاک غیر بومی متعلق به شهر قرمز وارد شهرهای نارنجی یا زرد شود چه مقدار جریمه می شود؟
 
خودرو با پلاک غیر بومی متعلق به شهر قرمز در هر شهری وارد شود جریمه یک میلیون تومانی می شود چراکه از شهری که خروج از آن ممنوع بوده وارد شهر دیگر شده و  آلودگی را منتقل کرده است.
 
*ثبت جرایم توسط دوربین و پلیس
 
*جریمه ها را دوربین‌ها ثبت می‌کنند یا مأموران پلیس؟
 
اعمال جریمه ها به صورت تلفیقی است یعنی هم دوربین‌ها و هم ماموران پلیس؛ اما باید گفت سامانه‌ها به گونه‌ای طراحی شده  است که  برای هر بار تردد خودروی غیر بومی یک جریمه ثبت می‌شود یعنی هر ۲۴ ساعت یکبار.
 
  *استان تهران و البرز یکی دیده شده/ ترددها منعی ندارد     
 
*یکی از شهروندان عنوان کرده‌است که در دماوند ساکن بوده و محل کارش ورامین است آیا برای تردد منعی وجود دارد؟   
 
تردد خودروها در دو استان تهران و البرز یکی دیده شده و جریمه ای برای تردد اعمال نمی شود اما ذکر این نکته ضروری است که در صورت تردد شبانه جریمه ۲۰۰ هزار تومانی لحاظ خواهد شد.
 
     *** 
محدودیت های تردد از دیروز به مرحله اجرا گذاشته شد؛ گرچه  خبرگزاری فارس تلاش کرد تا با گفت‌وگو با مسوولان و کارشناسان از ابهامات اجرای این طرح برای مردم بکاهد اما مطمئنیم که سؤالات بیشماری هنوز باقیمانده است.
 
مردم نگرانند؛ سردر گم هستند که در صورت بروز مسائل، مشکلات و موارد فوری و ضروری در شب چگونه تردد کنند؟ اگر اسنپ و تپسی و آژانس در دسترس نبود چه کنند؟ آیا جایی، مکانی، محلی و مقری برای ثبت موارد اضطراری تردد و جلوگیری از اعمال قانون وجود دارد به خصوص خانواده‌هایی که کودک یا افراد مسن و بیمار دارند.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین