تاریخ انتشارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
plusresetminus
حزب الله:ساخت پروژه ای نمایشی درباره تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و زندگی قهرمانان آن، به دلیل حساسیت ها مانند راه رفتن بر روی لبه تیغ است. تجربه ساخت فیلم و سریال درباره این سرمایه های عظیم ملی و معنوی کشور، حاکی از آن است که هرکجا تولید پروژه ها با شناخت کافی از قهرمان اصلی آغاز شده و در ادامه انتخاب عوامل، چینش بازیگران، پرداخت فیلمنامه و در نهایت روند تولید، درست صورت گرفته است، استقبالی گسترده و فراتر از انتظار را از سوی مخاطبان شاهد بوده ایم و البته بالعکس در هر پروژه، اگر این حساب و کتاب ها آنطور که باید و شاید درست از آب درنیامده باشد، متاسفانه آسیبی بعضا جبران ناپذیر را متحمل شده ایم.
۰
کد مطلب : ۲۴۰۵۹۹
چند سریال درباره شهدا در حال ساخت است؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در ماه های اخیر تلویزیون تولید چند مجموعه با موضوع شهدا را آغاز کرده است و روند تولید پروژه ها هم حاکی از این است که خوشبختانه قرار نیست تا پایان ساخت خبری از توقف و تعطیلی را شاهد باشیم. روندی که در سال های گذشته گریبانگیر چند پروژه دفاع مقدس شد و هنوز هم دقیقا مشخص نیست چرا برخی از این سریال ها هنوز که هنوز است به سرانجام نرسیده اند.
در سال های گذشته خبرهایی درباره ساخت سریالهایی درباره شهید طهرانی مقدم، شهید صیاد شیرازی و ... به صورت جدی منتشر شد که البته هنوز به سرانجام نرسیده است.
سریال شهید صیاد شیرازی
یکی از مجموعه‌هایی که مدت‌ها است مراحل پژوهش و نگارش فیلمنامه آن دنبال می‌شود، سریال «شهید صیاد شیرازی» است. سریالی که به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی در دستور کار قرار گرفته بود اما در نهایت تهیه کننده همین اواخر از تولید انصراف داد و با یادآوری اینکه نزدیک ۱۰ سال  درگیر تحقیق و نگارش فیلمنامه سریال «شهید صیاد شیرازی»‌ بوده است و تاکنون سه بار فیلمنامه بر پایه نظرات دوباره نویسی شده، درباره علت انصراف نوشت: «متاسفانه هماهنگی بین صداوسیما، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش و خانواده شهید تبدیل به یک آرزو شده برایمان! جالبه بگم تازه داریم بحث می‌کنیم که اصلا اولویت داره تولید این کار یا نه».
قرار بود سریال شهید صیاد شیرازی به فصل کوتاهی از دوران کودکی، نوجوانی و مراحل تحصیل این شهید بپردازد. البته بخش اصلی سریال، به جریان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و زمان شهادت آن بزرگوار اختصاص دارد. این سریال قرار است در ۵۰ قسمت ساخته شود.
سریال شهید طهرانی مقدم
از دیگر پروژه هایی که با موضوع شهدا تولیدشان مطرح شد اما تاکنون به سرانجام نرسیده است، می توان به سریال شهید طهرانی مقدم اشاره کرد. چند سال پیش بود که پروژه ساخت سریال شهید طهرانی مقدم در سیما،‌ طراحی و اقدامات اولیه هم انجام شد اما از آن موقع تاکنون این پروژه عملی نشده است. این سریال که با عنوان «کابوس نتانیاهو» از آن نام برده شد، حتی در تیرماه ۹۳ طی مراسمی با حضور نمایندگانی از سپاه و صداوسیما معرفی شد اما تاکنون خبری رسمی درباره به جریان افتادن این پروژه مطرح نشده است.
هرچند یک سال قبل فیلمی سینمایی با عنوان «آفتاب نیمه‌شب» به کارگردانی شهریار بحرانی تلاش کرد بخشی از زندگی شهید حسن طهرانی مقدم را به تصویر بکشد اما توقف سریال این شهید بزرگوار در مقاطعی انتقادهایی را به همراه داشته است.
در ادامه این گزارش نگاهی می اندازیم به سریال هایی که این روزها با موضوع قهرمانان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در تلویزیون در حال ساخت هستند:
شهید شهریاری؛ دانشمند هسته ای
زندگی شهید مجید شهریاری با همکاری صداوسیمای مرکز زنجان در حال ساخت است. شهید مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای متولد زنجان بود که هشتم آذرماه سال ۱۳۸۹ در خیابان‌های تهران مورد ترورِ دشمنان قرار گرفت و به شهادت رسید.
تولید این سریال در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه کنندگی مصطفی علمی‌فرد از اواخر مرداد ماه در زنجان آغاز شد. گروه به تازگی تصویربرداری فاز نخست در شهرک سینمایی غزالی را به پایان رساندند و به دانشگاه شهید بهشتی رفتند تا بخش های مربوط به این لوکیشن را مقابل دوربین ببرند. این سریال زندگی «شهید شهریاری» را از بدو تولد تا شهادت به تصویر می‌کشد.
حسین تبریزی که تا به حال سریال هایی چون «رخنه»، «تا رهایی»، «قسم» و «کیفر» را برای تلویزیون کارگردانی کرده است، حدود ۴ ـ ۵ سال از این رسانه دور بود و حالا با ساخت سریال شهید شهریاری به تلویزیون بازگشته است.
نقش شهید شهریاری را کاوه خداشناس بازی می کند که این روزها نقشی کم رنگ در سریال «آقازاده» دارد. البته نقش شهید شهریاری در این سریال در پنج برهه به تصویر کشیده می شود و به همین خاطر پنج بازیگر مختلف در قالب این نقش قرار گرفته اند.
از حاشیه های این سریال ابتلای مهران رجبی به کرونا بود که این بازیگر پس از گذراندن مراحل درمان در بیمارستان، بار دیگر مقابل دوربین رفت.

سریال شهید باهنر؛ راز ناتمام
سریال شهید باهنر هم در سیمای استانی و در صداوسیمای کرمان ساخته می شود. این مجموعه با عنوان «راز ناتمام» به کارگردانی مشترک امین امانی و علی امانی و تهیه‌کنندگی امین امانی با درجه کیفی الف از اوایل مرداد ماه وارد مرحله پیش تولید شد.
بخش عمده لوکیشن‌های این سریال در تهران و در شهرک سینمایی غزالی قرار دارد و بخش‌هایی از کار نیز در کشور ترکیه تصویربرداری می‌شود. این سریال با مضمونی تاریخی و سیاسی در دو فاز گذشته و حال تولید خواهد شد ‌و پخش آن نیز در نیمه اول سال آینده از شبکه اول سیما خواهد بود.
از نکات قابل توجه در این سریال بازسازی چهره‌های مطرح سیاسی دهه‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ است که تاکنون از گریم کاراکترهای شهید بهشتی، آیت الله رفسنجانی، شهید رجایی و ... رونمایی شده است. نقش شهید باهنر را هم فرهاد جم ایفا می کند.

ساخت سریال «شهیدان باکری»
مهر ماه امسال خبر تولید سریال «شهیدان باکری» به کارگردانی هادی حجازی‌فر که قرار است خودش نقش مهدی باکری را نیز ایفا کند، اعلام شد.
این پروژه به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری در هفت قسمت تهیه و تولید می‌شود و محصول سیمافیلم است.
این سریال چندی پیش به دلیل بی نتیجه ماندن مذاکرات هادی حجازی فر با ارتش برای گرفتن مجوز تصویربرداری در یک منطقه نظامی دچار حاشیه شده بود، که در مدت کوتاهی این مشکل برطرف شد.

سریال شهید سردار سلیمانی
تقریباً اوایل بهمن سال گذشته بود که علی دارابی ـ معاون امور استان‌های صداوسیما ـ از ساخت سریال شهید سلیمانی سخن گفت و اعلام کرد: «در سفری که با رییس صداوسیما داشتیم ایشان گفتند که سریال فاخری برای شهید سلیمانی در صداوسیما ساخته شود که محور اصلی معاونت سیما خواهد بود و ما هم کمک خواهیم کرد.»
ماه بعد بود که یکی از خبرگزاری ها جزییات این پروژه چنین نوشت: «پیگیری‌ها نشان می‌دهد سیما فیلم به دنبال ساخت مینی‌سریالی درباره سپهبد شهید قاسم سلیمانی است. محور اصلی این سریال، عملیات آزادسازی کرکوک و ماجرای حضور شبانه حاج قاسم سلیمانی در اربیل کردستان عراق برای نجات این شهر از چنگال داعش و جلوگیری از سقوط آن است.»
البته خبری هم خرداد ماه ۹۹ منتشر شد که بر اساس آن، سریال سردار سلیمانی به تهیه‌کنندگی سید مرتضی فاطمی در مرحله تحقیق و پژوهش برای نگارش فیلمنامه و انتخاب عوامل پروژه است. 
و در ادامه هم اینگونه عنوان شد که «روح الله حجازی» به عنوان کارگردان این سریال انتخاب شده است. حجازی ساخت سینمایی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «مرگ ماهی» و «اتاق تاریک» را در کارنامه دارد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین