تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
plusresetminus
حزب الله:متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری آلزایمر را کتاب‌خوانی عنوان کرد و گفت: ثابت شده است کودکانی که در ۱۰ سال نخست زندگی کتاب‌خوان هستند در بزرگسالی کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.
۰
کد مطلب : ۲۴۰۴۷۹
چه کنیم تا به آلزایمر مبتلا نشویم؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مجید جعفری با بیان اینکه بیماری آلزایمر از سال ۱۹۰۶ میلادی توسط یک روانپزشک آلمانی معرفی و شناخته شد، اظهار کرد: این بیماری در افراد مسن شایع بوده و معمولا افراد بالای ۶۵ سال را درگیر خود می‌کند و در حدود پنج درصد از افراد بالای این سن به آن مبتلا هستند که این رقم در سن ۹۰ سالگی به ۵۰ درصد می‌رسد.
وی آلزایمر را شایع‌ترین بیماری فرسوده‌کننده عقل دانست و تصریح کرد: علت دقیق این بیماری شناخته‌شده نیست، مواردی نظیر مشکلات عروقی، فاکتورهای ژنتیکی و محیطی، سبک زندگی کم‌تحرک و رژیم غذایی پرچرب و دارای اکسیداسیون بالا، نبود فعالیت ذهنی مناسب و مصرف دخانیات در ابتلا به آلزایمر موثر است.
این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اینکه میزان شیوع آلزایمر در خانم‌ها بالاتر است، افزود: ابتلا به این بیماری قبل از ۶۵ سالگی نیز گزارش شده است که البته بیشتر زمینه ژنتیکی دارد. 
وی رعایت عادات غذایی صحیح، رژیم غذایی مناسب و عاری از اسیدهای چرب غیر اشباع و ترک سیگار را برای پیشگیری از آلزایمر موثر دانست و خاطرنشان کرد: اولین نشانه‌های آلزایمر گوشه‌گیری، اختلالات خلقی و ضعف در حافظه کوتاه‌مدت بوده و نوع پیشرفته آن دچار شدن به توهم و تشنج است حتی در مواردی فرد در مراقبت از خود دچار اختلال می‌شود.
جعفری یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری آلزایمر را کتاب‌خوانی عنوان و بیان کرد: ثابت شده است کودکانی که در ۱۰ سال نخست زندگی کتاب‌خوان هستند در بزرگسالی کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.
این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه بین سطح تحصیلات و آلزایمر رابطه‌ای معکوس وجود دارد، بیان کرد: به‌طوری که هر یک سال تحصیلات بیشتر، ریسک ابتلا به آلزایمر را ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: مشاغلی که با فعالیت یادگیری بیشتر و نیازمند تخصص بوده و فرد نیازمند آن است که به‌طور مرتب عملکرد ذهنی فعال داشته باشد، ابتلا به آلزایمر در این مشاغل کمتر است و توصیه می‌شود افراد مطالعه کتاب و حل جدول را همواره انجام دهند، زیرا ذهن خود به‌خود به‌کار افتاده و بسیاری از مطالب در این میان مرور و یادآوری می‌شود.
این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به نقش انجام فعالیت‌های اجتماعی اشاره و اضافه کرد: هرچه‌قدر فرد یادگیری بیشتری داشته باشد و ذهن وی به چالش کشیده شود، فراموشی در وی به تاخیر می‌افتد، معمولا افراد بازنشسته چون از اجتماع اندکی فاصله می‌‎گیرند ریسک ابتلا به آلزایمر در آنان بالا می‌رود.
وی با بیان اینکه در بزرگسالی قدرت بینایی کاهش پیدا می‌کند، یادآور شد: گوش دادن کتب صوتی نیز در پیشگیری از آلزایمر موثر است، زیرا در این حالت در حال یادگیری مطالب جدید هستیم، به‌طور کلی هر نوع فعالیت اجتماعی توام با یادگیری مانند خواندن، نوشتن، دیدن و شنیدن و یا حتی جمع‌شدن سالمندان و صحبت پیرامون موضوعی در پیشگیری از آلزایمر موثر است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین