کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی قرنطینه، همه را "پیتزا پز" کرد

28 آبان 1399 ساعت 16:03

حزب الله:یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه به دلیل رژیم غذایی غلط بخش قابل توجهی از مردم با اضافه وزن مواجه شده‌اند، گفت: تجربه قرنطینه را نداشتیم و این کار، تجربه جدیدی بود و نمی‌دانستیم در دوران نسبتاً طولانی قرنطینه چه اتفاقی رخ خواهد داد و اکنون عواقب آن را بر وزن افراد مشاهده می‌کنیم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر مجید محمدشاهی در خصوص مدیریت وزن در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: تغییرات وزن نیاز به زمان قابل توجهی دارد و یکی دو ماه زمان برای کاهش وزن، زیاد تأثیرگذار نیست.
 وی افزود: در مطالعات جدید، وزن به عنوان ریسک‌فاکتور مهم در ابتلا به کرونا مشخص شده است یعنی کسانی که توده بدنی بالای ۳۵ و ۴۰ دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و شانس ابتلا در این افراد بیشتر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تجربه قرنطینه را نداشتیم و این کار، تجربه جدیدی بود و نمی‌دانستیم در دوران نسبتاً طولانی قرنطینه چه اتفاقی رخ خواهد داد و اکنون عواقب آن را بر وزن افراد مشاهده می‌کنیم. از طرفی نیز با توجه به ارتباط منفی ابتلا به کرونا با وزن، بالا رفتن وزن افراد بسیار اهمیت دارد.
وی در خصوص چاقی در دوران کرونا راهکارهای جلوگیری از چاقی در این شرایط، گفت: با پیاده‌روی ساده ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوکالری از بدن فرد خارج می‌شود بنابراین در صورت عدم تحرک میزان کالری ورودی به بدن یک فرد در  ۱۰۰ روز ۲۵ هزار کیلوکالری خواهد بود. هر یک کیلوگرم وزن حدود ۷ هزار کیلوکالری دارد بنابراین در صورت عدم تحرک و ماندن در منزل در سه ماه حداقل سه و نیم کیلوگرم به وزن افزوده می‌شود. اکنون ۹ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و ممکن است ۹ کیلو به وزن ما اضافه شده باشد.
محمدشاهی با اشاره به تعطیلی باشگاه‌ها و کاهش پیاده‌روی، بیان کرد: ما همه را تشویق کردیم که در خانه بمانند و خود را با تماشای فیلم یا آشپزی سرگرم کنند، حالا همه کیک‌پز و پیتزاپز شده‌اند و حتی آقایان آشپزی یاد گرفته‌اند. خودمان آن‌ها را تشویق کردیم فیلم تماشا کنند و حالا همراه با تماشای فیلم، خوراکی می‌خورند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر لزوم یادداشت غذاهایی که روزانه مصرف می‌شود، گفت: برای لاغری نباید دنبال معجزه باشیم و تنها باید بتوانیم تعادلی بین ورودی و خروجی به بدن ایجاد کنیم. باید هر چیزی در روز می‌خوریم را یادداشت کنیم. برای سلامت باید میزان غذایی که مصرف می‌شود ثبت شود. برخی پس از یادداشت تازه متوجه می‌شوند چه چیزهایی خورده‌اند.
وی بیان کرد: یک سیب و چهار پنج خرما حدود ۲۵۰ کیلوکالری دارد که می‌تواند در ۹ ماه، هفت تا هشت کیلو به وزن یک فرد اضافه کند. در حال حاضر بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از سبد غذایی خانواده‌ها حذف شده‌اند و جای خود را به غذاهای مضر و فست‌فود داده‌اند و استرس وضعیت بیماری نیز بسیاری از افراد را پرخور کرده است.
محمدشاهی با اشاره به کاهش تحرک کودکان و مصرف خوراکی برای سرگرمی، افزود: از طرفی بحث خواب‌ شب بسیار مهم است. فرد چاق اگر نخوابد چاق‌تر و فرد لاغر، لاغرتر می‌شود. گاهی مشاهده می‌شود که مادران به جای فرزند خود در کلاس آنلاین حاضر می‌شوند و کودک تا ۲ ظهر خواب‌ می‌ماند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: ممکن است کرونا برود اما ما می‌مانیم و وزن اضافه. برای پیشگیری از چاقی باید خواب کنترل شود و کودکان تا صبح پای تلویزیون یا تبلت بیدار نمانند و صبحانه را از دست ندهند. کودکان باید مانند گذشته که به مدرسه می‌رفتند صبح بیدار شوند و صبحانه بخورند. اگر هر روز ۷ صبح بیدار شوند و تا ۱۱ شب دراز نکشند، قطعاً شب زودتر می‌خوابند. شاید این کار سخت باشد و ممکن است مشکلاتی مانند سردرد ایجاد کند اما به مرور زمان و در فاصله ۱۰ تا ۱۲ روز وضعیت خواب اصلاح می‌شود.
وی افزود: موتور محرکه سوخت و ساز بدن ما صبحانه است اما عملاً مصرف صبحانه در ۷۰ درصد خوزستانی‌ها از بین رفته است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید وزن کنترل شود، گفت: سن، وزن و دیابت به ترتیب ریسک‌فاکتورهای مهم در ابتلا به کرونا هستند؛ پرخورری و بالا رفتن وزن، قند را بالا می‌برد و فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد.
وی با تاکید بر لزوم ورزش در شرایط کرونایی بیان کرد: در شرایط شیوع کرونا و کاهش فعالیت‌های بدنی، باید ورزش در منزل انجام شود. نمی‌توانیم بگوییم به دلیل شیوع کرونا باید ورزش تعطیل شود؛ ورزش به معنی این است که حرکاتی انجام شود که ضربان قلب را افزایش دهد و این کار نیز تداوم یابد و به صورت مستمر انجام شود.
محمدشاهی تصریح کرد: با ماندن در خانه و انجام کارهایی مانند تماشای تلویزیون نیز باید اقلام غذایی مناسب مانند پاپ کورن و سبزیجات مصرف شود نه آجیل و چیپس و پفک.
وی با اشاره به کاهش میوه و سبزی در ایم شیوع کرونا به دلیل ترس از انتقال ویروس گفت: برخی مراجعه‌کنندگان از ترس آلودگی، میوه و سبزی را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند در حالی که با شست‌وشوی صحیح میوه و سبزی انتقال ویروس انجام نمی‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر استرس بر سلامت و فعالیت‌های روزانه افزود: استرس همه کار ما را به هم می‌زند بنابراین باید سعی شود از فضای پراسترس فضای مجازی فاصله گرفت و این همه خبر بد خوانده نشود.
وی با بیان اینکه به دلیل رژیم غذایی غلط بخش قابل توجهی از مردم با اضافه وزن مواجه شده‌اند، گفت: بازار داورهای غیرمجاز لاغری چند برابر شده و مصرف این داروها بسیار افزایش پیدا کرده است، در حالی که دارو باید تنها از داروخانه تهیه شود و نباید از هیچ سایت یا شبکه اجتماعی دارو خریداری شود.
این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: ممکن است داروهایی که در داروخانه وجود ندارد، ترکیبات غیرمجاز مانند ترکیبات آمفتامین یعنی شیشه داشته باشند که عوارض وحشتناکی دارد؛ چند مورد سکته مغزی و حتی فوت به دلیل مصرف چنین داروهایی گزارش شده است.


کد مطلب: 240458

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/240458/وقتی-قرنطینه-همه-پیتزا-پز

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com