کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شیر آب شد و قیمت گران/گاوها به دلار شیر می‌دهند

مهر , 27 آبان 1399 ساعت 10:39

حزب الله:شیرهای پاکتی روز به روز کوچک‌تر اما بر نرخ آن افزوده می‌شود، در مازندران همه چیز با عیار پول خارجی یک شبه گران می‌شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حساب دو دوتاچهار تا می‌گوید گاو مشهدی حسن ارتباطی به دلار و ارز ندارد اما وقتی صاحب گاوداری هزینه‌های تولید را لیست می‌کند، متوجه می‌شویم که همه چیز به گرده پول خارجی است.

می‌گوید سبوس و جو گران شده و این نهاده به دلار و ارز گره خورده، پس وقتی دلار بالا و پایین رود، نرخ شیر هم سبک و سنگین می‌شود.

ادامه می‌دهد: تاسال ها قبل جو و سبوس و نهاده‌ها را با نرخ دولتی و با حواله تعاونی خریداری می‌کردیم و اکنون باید آن را با قیمت آزاد از بازار سیاه تهیه کنیم و این مسائل سبب شده تا شیر دام‌ها هم به نرخ ارز سنجیده شود.

گرانی بی صدای شیر

در فروشگاه‌ها قوطی‌های شیر و لبنیات کوچک و کوچک‌تر، اما قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌رود، یک قوطی یک لیتری از هفت هزار و ۵۰۰ تومان در ماه‌های قبل به ۱۲ هزار تومان رسیده و ماست محلی نیم کیلویی نیز ۱۲ هزار تومان نرخ گذاری می‌شود و ردیابی این موضوع سرنخ را به جایگاه داران سکوی شیر ربط می‌دهد.

جایگاه داران می‌گویند در تابستان و بهار که شیر نیاز داریم دامداران به صورت فله‌ای به فروشگاه‌ها و مغازه داران می‌فروشند و در زمستان که میزان مصرف کاهش می‌یابد انتظار دارند ما جمع آوری کنیم.



آنان از رشد قارچ گونه‌های لبنیاتی مجاز و غیرمجاز در مناطق مختلف استان انتقاد و گلایه دارند و معتقدند در زمستان و فصل سرد سال به دلیل کاهش تولید فرآورده‌های لبنی، با نوساناتی در عرضه و جمع آوری مواجه می‌شویم.

سلمان پورخانی یکی از جایگاه داران سکوی شیر و توزیع کننده نهاده‌های دامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در دو ماه اخیر قیمت خرید شیر از دامداران به مبلغ حدود ۴۰۰ تومان با افزایش روبرو بوده است، اظهار داشت: در گذشته در تنکابن سه مرکز جمع آوری شیر فعال بودند که شیر را از دامداران جمع‌آوری کرده و به کارخانه‌های لبنی ارسال می‌کردند.

وی گفت: در دو سال اخیر به دلیل افزایش واحدهای فروش لبنیات سنتی در شهرستان بخشی از شیرهای جمع آوری شده به این واحدها فروخته می‌شود.

پورخانی با بیان اینکه شیر تولید شده در تنکابن صنعتی نیست، بلکه به صورت پراکنده از دامداران مختلف جمع‌آوری می‌شود، افزود: در حال حاضر ما از دامداران شیر را هر کیلوگرم سه هزار تومان تحویل می‌گیریم که نسبت به دو ماه گذشته حدود ۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و این افزایش هم ارتباط مستقیم با افزایش قیمت نهاده‌های دامی دارد.

در حال حاضر ما از دامداران شیر را هر کیلوگرم سه هزار تومان تحویل می‌گیریم که نسبت به دو ماه گذشته حدود ۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشته استوی با بیان اینکه شهرستان تنکابن با کمبود شیر روبرو نیست، ادامه داد: البته در سالهای اخیر برخی دامداران به دلیل عدم حمایت دولتمردان، افزایش نهاده‌های دامی و مقرون به صرفه نبودن این فعالیت، مجبور به فروش دام‌های خود شدند.

همچنین ابراهیم کاویانی مدیر جهاد کشاورزی تنکابن هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میزان تولید شیر سالانه در این شهرستان حدود ۱۱ هزار و ۹۵۳ تن است.

معضل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی

وی افزود: ارسال شیر به کارخانجات استان‌ها و شهرستان‌های دیگر به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در تنکابن بوده و به همین دلیل مجبور هستیم شیر تولیدی را به کارخانجات لبنی ارسال کنیم.

کاویانی تاکید کرد: اگر تأمین نهاده‌های دامی یارانه دار مانند سبوس، جو و کنجاله و.. به همراه تسهیلات کم‌بهره بلندمدت برای دامدار صورت بگیرد پیش‌بینی می‌کنیم که میزان تولید شیر در شهرستان تنکابن تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن با بیان اینکه توزیع نهاده‌های دامی یارانه دار در حال حاضر جوابگوی نیاز شهرستان نیست، اضافه کرد: سه واحد صنعتی شیر فعال در تنکابن داریم که به تولید شیر مشغول هستند.



وی گفت: ۴۲۰ هزار و ۶۸۰ واحد دام در تنکابن وجود داشته و ۳ هزار و ۷۵۰ تن گوشت قرمز به صورت سالانه در این شهرستان تولید می‌شود.

پای صحبت‌های فعالان صنایع لبنی که می‌نشینیم، حرف‌های خاص خودشان را دارند. به گفته آنان قیمت شیر طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم دو هزار و ۷۰۰ تومان است اما کارخانه‌ها تا قیمت چهار هزار تومان آن را خریداری می‌کنند.

افزایش قیمت شیر در پی رشد نرخ نهاده‌ها، موج گرانی را به صنعت شیر و لبنیات کشانده است و از مجموع تولیدات شیر استان فقط هزار تن در صنایع لبنی مصرف می‌شود.

سالانه ۳۵۰ هزار تن شیر در مازندران تولید می‌شود

فرشید فرهادی مدیر امور دامی معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میزان تولید شیر در استان در نیمه اول سال ۳۵۰ هزار تن است، گفت: میزان تولید شیر در نیمه دوم فصل پاییز و زمستان کم می‌شود.

وی شمار سکوهای جمع آوری شیر را در استان ۶۰ سکو ذکر کرد و گفت: تمام شیرهای تولیدی را سکوها جمع آوری نمی‌کنند و بسیاری از دامداران شیرها را مستقیم به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌فروشند.

وی با عنوان اینکه ۴۵ درصد شیر استان در بخش صنایع و فروشگاهی مصرف می‌شود، افزود: با اینکه میزان تولید فراتر از نیاز است اقدام به ارسال شیر به مناطق هم نمی‌شود و به دلیل مسافرپذیری استان تمامی شیرها در منطقه مصرف می‌شود.

بالارفتن قیمت نهاده‌ها دلیل افزایش قیمت شیر در حال حاضر است و اکنون هر کیلوگرم جو پنج هزار تومان و هرکیلو سبوس چهار هزار تومان عرضه می‌شود

فرهادی با اظهار اینکه مصرف لبنیات مسافران و گردشگران زیاد است، درباره نوسانات قیمتی گفت: بالارفتن قیمت نهاده‌ها دلیل افزایش قیمت شیر در حال حاضر است و اکنون هر کیلوگرم جو پنج هزار تومان و هرکیلو سبوس چهار هزار تومان عرضه می‌شود.

وی کمبود نهاده‌ها را از مهمترین مشکلات واحدهای دامی عنوان کرد و گفت: سهمیه تخصیصی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز دامداران نیست و در ماه جاری چهار هزار تن جو تخصیص داده شد که کم است.

مدیر امور دامی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه وقتی سهمیه دولتی کم باشد، تقاضا در بازار آزاد زیاد می‌شود، تصریح کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی در رشد نرخ شیر و لبنیات تأثیرگذار است.

وی همچنین سنتی بودن بهره برداران واحدهای دامی را از دیگر مسائل و دغدغه‌ها ذکر کرد و گفت: حدود ۱۰۰ هزار بهره بردار در استان وجود دارد.

بررسی افزایش نرخ شیر، پای دامدار، فروشگاه، سکوهای جمع آوری و صنایع لبنی را به میان می‌کشد که هر کدام یک حرف مشترک به نام گرانی نهاده‌ها و کمبود آن در بازار را مطرح می‌کنند و کلاف حل این مشکل در دست دولت قرار دارد که درپی برخی بی تدبیری‌ها قادر به کنترل و تنظیم بازار نیست.


کد مطلب: 240319

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/240319/شیر-آب-قیمت-گران-گاوها-دلار-می-دهند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com