کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باستان شناسی موزه دار می‌شود

مهر , 27 آبان 1399 ساعت 10:21

سرپرست مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: در نظر داریم موزه باستان شناسی دانشگاه تهران را کنار مؤسسه دهخدا احداث کنیم.


مصطفی ده پهلوان سرپرست مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران به خبرنگار مهر گفت: کاوش‌های باستان شناسی در حال حاضر تعطیل شده است اما اکنون راه اندازی موزه‌های تخصصی باستان شناسی در ساختمان شماره یک دانشگاه کنار مؤسسه دهخدا در دستور کار داریم. دو سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه گردشگری حاضر شده‌اند فعالیت کنند و حتی فضای رستورانی نیز در اختیارشان قرار گیرد که برای آنها درآمد هم داشته باشد.
وی گفت: در بحث مؤسسه باستان شناسی اعتقاد دارم از فضای کوچک و امکانات دیجیتالی می‌توان استفاده کرد هدفم این است بعد از ده سال این موزه به فضای بزرگ‌تری منتقل شود. اگر امکانات متعددی در اختیارمان بود همانطور که باغ نگارستان را سه ماهه باز کردیم این موزه را نیز می‌توانیم خیلی زود راه اندازی کنیم.
ده پهلوان گفت: مردم نمی‌دانند که باستان شناسی چیست فکر می‌کنند باستان شناسی فقط عتیقه، زیرخاکی و گنج هست می‌خواهیم از طریق موزه آموزشی و پژوهشی، موضوعات مربوط به باستان شناسی مثل کاربرد باستان شناسی، انگل باستان شناسی، باستان شناسی زیستی و… را معرفی کنیم در صورتی که اگر علم باستان شناسی را در دنیای امروز به کار بگیریم که همان تجارب بشری است چنین بلایی را به سرزمین خودمان نمی‌آوردیم مثل تجربه گذشتگان در امور قنات‌ها. اگر می‌دانستیم که لازم نبود حتماً چاه عمیق حفر کرد این همه زمین بایر نداشتیم. چرا هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند که به چه علت در منطقه آق قلا سایت باستانی شکل نگرفته است. مردم باید با این موضوعات آشنا شوند شاید خیلی از باستان شناسان نیز از این موضوعات خبری نداشته باشند. یا اینکه جاده ترانزیتی که الان به اسم جاده ابریشم مصطلح شده، چیست.


کد مطلب: 240308

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/240308/باستان-شناسی-موزه-دار-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com