تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
plusresetminus
حزب الله: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
۰
کد مطلب : ۲۴۰۲۹۱
طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی اصلاح شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، به منظور تأمین نظر شورای نگهبان طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را اصلاح کردند.
مطابق با اصلاحات مجلس و بر اساس بند «الف» طرح مذکور، دولت مکلف است به منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (افراد مشمول ردیف) ۳۱(جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به تعداد حداقل شصت میلیون نفر(ازطریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار (۱.۲۰۰.۰۰۰) ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار (۶۰۰.۰۰۰) ریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌های مشمول فوق‌الذکر اقدام نماید.
وکلای ملت در ادامه جلسه جزء ۲  بند (الف) را اصلاح کردند که بر اساس آن وصول اقساط سهام دولت به میزان بیست و هشت هزار میلیارد ( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۲۸) ریال، واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی به میزان یکصد و هشتاد هزار میلیارد( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۸۰) ریال،   واگذاری باقیمانده سهام شرکت‌های صنعتی به میزان یکصد و بیست هزار میلیارد( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱۲۰) ریال، واگذاری باقیمانده سهام بانک‌ها و بیمه ها به میزان هفتاد هزار میلیارد( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۷۰) ریال حداکثر تا سقف سیصد و نود و هشت هزار میلیارد (۳۹۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مازاد بر موارد پیش بینی شده و در راستای بند ۲-۱سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی در چارچوب قانون، توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی تامین و به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز می گردد.
همچنین مبلغ سیصد هزار میلیارد ( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۳۰۰) ریال از منابع حاصله به صورت صددرصد(۱۰۰%) تخصیص یافته برای انجام تکالیف این قانون در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرد.
نمایندگان مجلس بند الحاقی ۱ را نیز حذف کردند که در این بند آمده بود: مبلغ دویست و پنجاه هزار میلیارد (۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای تکمیل همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، صندوق فولاد و بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان غیر هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که از مبلغ مذکور مبلغ پنجاه هزار میلیارد(۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای احداث مسکن محرومین و اقشار آسیب‌پذیر به کمیته امداد امام (ره) منابع مورد نیاز از محل واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد یا بلااستفاده دولت و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تأمین گردد. اجرای این بند موکول به اجرای کامل بند «الف» است.
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره اصلاحات صورت گرفته در طرح تأمین کالاهای اساسی،گفت: شورای نگهبان دو ایراد به مصوبه مجلس گرفته بود مبنی بر اینکه در وهله اول ۶۰ میلیون نفری که در این طرح عنوان شده، مشخص نیستند و همچنین ایراد دیگر شورای نگهبان آن بود که منابع مالی مطمئن برای اجرای این طرح وجود ندارد.
وی افزود: بر این اساس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز گذشته جلساتی را با مسئولان دولت و شورای نگهبان برگزار کرد تا ایرادات وارده به طرح تأمین کالای اساسی مرتفع شود.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در طرح تأمین کالاهای اساسی تصویب کرده بود که از محل فروش اموال دولتی، اعتبار برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شود اما شورای نگهبان تأکید کرد این  اموال دولتی که مجلس برای تأمین اعتبار طرح مذکور مشخص کرده، از سوی دولت و به موجب قانون به فروش رفته است و بر این اساس پولی برای اجرای طرح از این محل وجود ندارد.
مفتح خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری حکم قانونی برای فروش اموال و دارایی های دولتی وجود دارد و هنوز همه این اموال و دارایی ها به فروش نرسیده و باید باقیمانده اموال و دارایی های دولت جهت تأمین اعتبار برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی به فروش برسد.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت می تواند ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل فروش کارخانجات صنعتی، ۲۸ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام خود در بانک ها و همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان از سهام خود در شرکت های پالایشی درآمد کسب کند و این درآمدها صرف اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین