تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
plusresetminus
حزب الله:نهادهای حقوقی هر روز بعد از پایان زمان معاملات اقدام به خرید سهام عدالت کرده و در روز بعد بدون محدودیت آن را عرضه می کنند که این امر مشکلاتی در بازار سرمایه ایجاد کرده است.
۰
کد مطلب : ۲۴۰۲۸۵
پشت پرده ریزش بازار سرمایه/ حقوقی‌ها در جدال با سهام عدالت
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حدود چند ماه پیش بود که به دلیل منفی شدن بازار در اثر عرضه‌های سهام عدالت، مسئولین سازمان بورس طی جلساتی که  با شرکت سپرده گذاری مرکزی  داشتند تصمیم گرفتند  تا به منظور جلوگیری از ریزش بیشتر، سهام‌ها را از بازار اول به بازار دوم  انتقال دهند، اما در ماه نخست  شاهد آن بودیم که حقوقی‌ها چندان مایل به خرید این سهام‌ها نبودند. به گونه‌ای که وقتی کارگزاری‌ها در خواست فروش سهام افراد را به بازار سرمایه منتقل کردند، واریز وجه چند ماهی طول کشید.
 
حال با گذشت چند ماه از این ماجرا شاهد آن هستیم که حقوقی با توجه به کاهش قیمت سهم‌های حاضر در بازار سرمایه حقوقی در ساعت ۱۳ الی ۱۵ شروع به خرید سهام کرده و در صبح روز بعد آن‌ها را در بازار سرمایه عرضه می‌کنند به گونه‌ای که این امر سبب منفی شدن بازار سرمایه شده است.
 
سید مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با اثر گذاری عرضه سهم های مربوط به سهام عدالت در بازار سرمایه، بیان کرد:  در حال حاضر باتوجه به اینکه حقوقی ها تاحدودی توانستند در بازار سرمایه با تشکیل صف های فروش و عرضه های بیش از حد در بین اشخاص حقیقی وحشت ایجاد کنند به همین دلیل سازمان بورس تصمیم گرفت که در روز چهارشنبه عرضه ها را محدود کند.
 
او افزود : قطع به یقین می توان گفت باگ های به وجود آمده تا حدودی می تواند مانع از اقدامات مضر و بهبود بازار سرمایه شود که به روند رو به رشد شاخص کمک می کند .
 
سازمان بورس مدیریت سهام عدالت را به خود سهامداران بسپارد
علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با میزان اثر گذاری عرضه سهم های مربوط به سهام عدالت در بازار سرمایه، بیان کرد: فروش سهام عدالت به نحوه بلوکی در بازار سرمایه اشتباه است به علت آنکه ارزش واقعی سهم های حاضر در سهام عدالت بیش از آن چیزی است که در بازار دوم معامله می شود و در اصل می توان گفت این مسئله می تواند به ضرر متقاضیان فروش سهام و به نفع حقوقی ها تمام شود.
 
او افزود: اکنون اشخاص حقوقی در ساعت ۱۳ تا ۱۵ سهام‌ها را در  قیمت متوسط  خریداری می‌کنند و فردای آن روز آن را با بالاترین قیمت  در بازار سهام به فروش می‌رسانند در اصل می‌توان گفت این امر برای خریدار حقیقی یک زیان عام است.
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر سازمان بورس  یک برنامه ریزی اساسی کند و  مدیریت خرید و فروش سهام را به خود اشخاص  بسپارد، قطع به یقین با چنین مشکلاتی در بحث فروش سهام عدالت مواجه نخواهیم  بود.
 
خرید وفروش سهام عدالت در بازار سرمایه نیازمند قوانین جدید
محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با نحوه خرید و فروش سهم های مربوط به سهام عدالت در بازار سرمایه اظهار کرد: اشخاص حقوقی از آنجایی که علاوه بر بازار سرمایه  در سایر بازار های دیگر هم نقش دارند، به نظر می رسد به همین علت  کنترل این افراد از عهده سازمان بورس به نحوی خارج است پس نیاز است که اشخاصی بالاتر از سطح وزارت اقتصاد وارد این امر شوند و نظارت کنند.
 
او بیان کرد: سازمان بورس باید قوانین  جدید بگذارد تا وقتی اشخاص و نهاد های حقوقی  اقدام به خرید سهم های حاضر در صندوق سهام عدالت می کنند تا چند روز نتوانند آن را  به فروش بگذارند به علت آنکه  حقوقی ها  در حال حاضر  با توجه  به اقداماتی که در بازار سرمایه انجام داده‌اند، سبب ایجاد رعب و وحشت در بازار شده‌اند.
 
در پایان باید گفت که با توجه به نظرات کارشناسان بهتر است که مسئولان سازمان بورس اقدامی به منظور سازماندهی کردن رفتار و عملکرد حقوقی ها  در خرید و فروش سهم های حاضر در سهام عدالت انجام دهند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین