کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطیب زاده در نشست خبری:

مرز‌های جغرافیایی ایران و مرز‌های منطقه هیچ تغییری نکرده است/ آمریکا به اجرای کامل برجام برگردد

باشگاه خبرنگاران جوان , 26 آبان 1399 ساعت 13:03

حزب الله:سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرز‌های جغرافیایی ایران و منطقه تغییری نکرده و نه تنها مرز‌های ایران بلکه مرز‌های منطقه هم تغییری نخواهد کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نقشه منتشر شده در فضای مجازی و اینکه گفته می‌شود ایران دیگر مرزی با ارمنستان ندارد گفت: در هفته گذشته یکسری جوسازی‌های بی پایه رسانه‌ای را داشتیم. نقشه‌های ساختگی منتشر شد که جوسازی رسانه‌ای بود، فضای مجازی فرصتی را ایجاد کرده که برخی سوء استفاده می‌کنند.
وی تاکید کرد: ایران از هرگونه حل و فصل دائم بحران استقبال کرده و در سه دهه گذشته تلاش کرده این موضوع از طریق مسالمت آمیز حل شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه  تصریح کرد: طرح ایران که به پایتخت‌ها هم ارائه شد هم پوشانی‌های جدی با فضایی که جلو می‌رود، دارد. مرز‌های جغرافیایی ایران و منطقه تغییری نکرده و نه تنها مرز‌های ایران بلکه مرز‌های منطقه هم تغییری نخواهد کرد.
خطیب زاده تاکید کرد: ایران با هوشیاری و حساسیت موضوع را پیگیری می‌کند و نمایندگان ما در پایتخت‌ها هوشیارانه موضوع را پیگیری می‌کنند؛ نه مرزی عوض شده و نه تغییری را ایران خارج از آنچه اعلام کرده می‌پذیرد.
وی ادامه داد: کریدوری که شنیدیم یک جاده ترانزیتی ساده است، همین الان که من صحبت می‌کنم نیرو‌های تکفیری همین الان منطقه را ترک کرده باشند و هیچ بهانه‌ای برای این موضوع نیست و خط قرمز ماست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران به عنوان دو کشوری که به هر دو پایتخت دسترسی‌های متوازن و خوب دارد بخشی از تلاش‌هایش را برای حل و فصل موضوع معطوف خواهد کرد. ایران در مسیر ترانزیتی دنیاست و از موقعیت ژئوپولتیکی خود آگاه است و همواره تلاش کرده دوستان خود را از این موقعیت ژئوپولتیکی بهره‌مند سازد.
وی درباره سفر ظریف به پاکستان و اینکه آیا پاکستان حامل پیامی از عربستان برای ایران بوده است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خود را بار‌ها اعلام کرده و احتیاج به پیام آوردن و بردن نیست. زمانی که نخست وزیر جدید پاکستان آمده بود این تلاش را صورت داد، ولی عربستان طبق معمول پاسخ مثبت را نداد؛ طبیعی است تمامی رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در بین ایران و پاکستان صورت می‌گیرد، ولی در سفر ظریف به اسلام آباد تمرکزی به صورت خاص و ویژه به موضوع عربستان نبوده است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه بنا بود نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق و افغانستان خارج شوند، ولی این روز‌ها همزمان با تغییر وزیر دفاع آمریکا شاهد تحرکات مشکوکی در پایگاه عین الاسد هستیم، تصریح کرد: ما در مورد حوزه امنیتی خود با دقت و هوشیاری موارد را رصد و پیگیری می‌کنیم و نیرو‌های مرزی ما و نهاد‌های مسئول موارد را رصد می‌کنند.
خطیب زاده با تاکید بر اینکه آمریکا میراث شومی برای منطقه ما جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت‌ها نداشته است، اظهار  کرد: در حالی از منطقه اخراج می‌شود که نه دستاوردی در این پایتخت‌ها برای مردم این کشور‌ها آورده و نه نتوانسته به برخی اهدافی که اعلام کرد، رسیده باشد. سرنوشت محتوم جنگ و خونریزی و تجاوز‌هایی که آمریکا در منطقه انجام داده، اخراج است و این اخراج صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: طبیعی است که گروه‌هایی هستند که منافع خود را در جنگ طلبی می‌بینند. گروه‌هایی هستند که مزدور می‌فرستند، پول می‌گیرند، قرارداد‌های نظامی دارند و سلاح می‌فروشند و منافع آن‌ها در ادامه این فضای مبهم است، ولی اخراج سرنوشت محتوم حضور آمریکا در این منطقه است. ایران و کشور‌های همسایه در این منطقه باقی خواهند ماند و متجاوزان اخراج خواهند شد.
خطیب زاده درباره نقش ایران در حل مناقشه قره باغ و احتمال اعزام نیرو‌های حافظ صلح توسط ترکیه به قره باغ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش استراتژیک و راهبردی خود را در تمامی معادلات منطقه داشته و خواهد داشت. تنها راه حل دائم این بحران توجه به اصل انصاف، حق حاکمیتی کشور‌ها و رعایت مرزهاست و هر چه به این مسیر کمک کند و از این جنس باشد، مورد استقبال ماست؛ این آتش بس هر چند می‌تواند پاسخ نهایی به بحران نباشد، ولی قدم بسیار موثری است.
وی افزود: هیچ موضوعی خارج از روال طبیعی نمی‌تواند شکل بگیرد، همانطور که هیچ کنشگر مخربی خارج از منطقه نمی‌تواند توسط هیچ کدام از کشور‌های منطقه پایش به این منطقه باز شود و ما به صراحت گفته‌ایم و آن‌هایی که باید پیام را بگیرند گرفته‌اند. خارج از این مسیر طبیعی است که روندی شکل نخواهد گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهامات اخیر پادشاه عربستان علیه ایران و خواستار برخورد جامعه جهانی علیه ایران شده گفت: تکرار این جملات و اظهارات خسته کننده توسط حکام سعودی چیز غیر طبیعی نیست. جملاتی که حفظ کردند مدام تکرار می‌کنند.
وی با بیان اینکه پیام ایران کاملا روشن بوده است، ادامه داد: رژیم آل سعود باید توجه کند مادامی که این حرص و ولع خرید سلاح و توهم قیمومیت نسبت به کشور‌های مستقل عربی در منطقه، عدم شناخت درست نسبت به معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی که نمی‌توان صرفا با قواعدی که سعی می‌کنی بحران‌های داخلی را سرکوب و مدیریت کنی، منطقه را مدیریت کرد.
خطیب زاده افزود: نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید. نمی‌توان با ترویج تفکر وهابیت و سلفی گری و گروه‌های تکفیری اتحاد اسلامی ایجاد کرد، نمی‌توان پول را خرج کرد برای اینکه لابی خرید، نمی‌توان منابع جهان اسلام را به خیانت به آرمان فلسطین معطوف کرد؛ تا مادامی که این جریان برنگردد و حکام آل سعود از این مسیر غلط برنگردند، چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی عربستان حتی در همین منطقه خلیج فارس وجود ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: دردناک است که جهان عرب درگیر و در شرایطی قرار گرفته که آن‌هایی که قرار بوده کمک کار آرمان‌های عربی و اسلامی باشند، خائنان این آرمان‌ها شده‌اند.توصیه به حکام آل سعود این است که تنها و تنها به ظرفیت‌های جهان اسلام و منطقه دل ببندند. دست دوستی ایران کماکان برای تمامی کشور‌های اسلامی دراز است و این هم براساس یک باور است.
وی تصریح کرد: ما تمامی خطاها، نقشه‌ها و توطئه‌های آل سعود را می‌دانیم، در عین حال فکر می‌کنیم که ما انتخاب نکردیم که همسایه هم باشیم بلکه همسایه هم هستیم و چاره‌ای نداریم برای تعالی منطقه دست به دست هم بدهیم و حکام آل سعود باید از این اتهام زنی‌های بی اساس و نفرت پراکنی‌ها فاصله بگیرند.
خطیب زاده درباره بحث عضویت دائم ایران در این سازمان گفت: مسیر همکاری جمهوری اسلامی ایران با سازمان شانگ‌های روشن است. همین مسیر را طی می‌کنیم، موانعی بوده و برخی موانع ایجاد شده و برخی تلاش می‌کنند موانع را حل نشده باقی بگذارند و سعی کردیم مسیر را با آرامش جلو ببریم.
وی افزود: در چارچوب منافع خود این کار را می‌کنیم و هر زمان منافع‌مان ایجاب کند به این سازمان بپیوندیم می‌پیوندیم و هر زمان منافع ایجاب کند در سازمانی به عنوان عضو ناظر باشیم همان کار را صورت می‌دهیم. تلاشمان این است بر اساس منافع و شرایط و محیط در حال شکل گیری تصمیمات خود را جلو ببریم.
خطیب زاده درباره تعدادی از پناهجویان ایرانی که در پی غرق شدن کشتی حامل آن‌ها در حال حاضر در مصر حضور دارند و بازگشت آن‌ها به ایران، گفت: متاسفیم برخی هموطنان در دام قاچاقچیان انسان می‌افتند و خود و خانواده خود را در این خطر می‌اندازند. برای ما دردناک است که شاهد این سوداگری‌ها هستیم. تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور موظفند به تمامی ایرانیان دسترسی‌های کنسولی داده و مساعدت‌های لازم را بدهند.
وی اضافه کرد: بعد از اینکه دفتر حفاظت منافع ما در قاهره مطلع شد با همکاری خوب دولت و نهاد‌های مصری دسترسی‌های لازم را داشت و این افراد به دفتر حفاظت منافع آمدند و تلاش شد احراز هویت صورت بگیرد، بسیاری از آن‌ها فاقد مدارک هویتی هستند و تلاش شد در تهران با خانواده‌های آن‌ها تماس شود. اصل بازگشت داوطلبانه است، هر کسی که بخواهد داوطلبانه به کشور بازگردد موظف هستیم کمک کنیم و در این مسیر به صورت جدی در تلاش هستیم و دولت مصر هم تا امروز کمک‌های خوبی را داشته است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره ترور یکی از سرکردگان القاعده در ایران اظهار کرد: همه می‌دانند القاعده دست پرورده کیست، ما یک جبهه متحدی در مقابل ایدئولوژی تکفیری بودیم، این سناریوسازی‌ها چیزی نیست که به ایران بچسبد، آن کسی که ادعا می‌کند باید بیاید بگوید چه کار کرده است. اینکه رژیم صهیونیستی مزدور ایالات متحده شود و به قول معروف تروریست اجاره‌ای شود و پول بگیرد و کسانی را این طرف و آن طرف دنیا ترور کند، تراژدی دنیاست. در سرزمین‌های اشغالی سیاست‌شان ترور سران فلسطینی است.
خطیب زاده افزود: درباره این ادعای روزنامه نیویورک تایمز باید این منابعی که این درز‌های ساختگی را به روزنامه می‌دهند باید ذهنشان را جمع و جور کنند که این فرد را کجا کشته‌اند. این اتهام زنی‌ها ارزش پاسخگویی را ندارد. این‌ها سناریو‌های هالیوودی را می‌سازند.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری  درباره احداث سد در افغانستان و حق آبه هیرمند گفت: معاون وزیر خارجه افغانستان در ایران است و گفت‌وگو‌های جدی درباره موضوعات مختلف در جریان است، به صورت جدی با برادران در افغانستان در این زمینه صحبت کردیم، موضوعات ساده‌ای نیست و در چارچوب قرارداد‌های فیمابین این موضوع باید پیگیری شود، با جدیت در حال پیگیری تمامی موضوعات از جمله این موضوع هستیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر در مرز ایران با ارمنستان تاکید کرد: چه اصراری هست بر تکرار یک گزاره نادرست؛ ما تنها نقشه‌ای که می‌شناسیم نقشه‌ای است که هیچ وقت تغییر نخواهد کرد؛ مرز‌های ما نه دست خواهد خورد و نه اجازه می‌دهیم. وزارت خارجه در این زمینه فعال بوده است. در امور حاکمیتی وزارت خارجه هماهنگ کننده نهاد‌های حاکمیتی است و نهایتا هم مجری تصمیمات نهاد‌های حاکمیتی است و مقامات عالی نظامی در موضوعات اساسی نظام تصمیم می‌گیرند و مشخص هستند و وظیفه هماهنگی و اجرا با وزارت خارجه است.وزارت خارجه در جایگاه خودش و در حوزه مسئولیتی و اقدام خود با جدیت پیگیری می‌کند، این‌ها موضوعی نیست که خارج از حاکمیت تصمیم گیری شود.
خطیب زاده درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اینکه اگر آمریکا به برجام بازگردد بدون دادن خسارت، اظهار کرد: الان زود است هنوز دولت مستقری در آمریکا سر کار نیامده است. ما دولت مستقر هستیم و فقط درباره یک دولت مستقر اظهارنظر می‌کنیم. دولت منتخب آمریکا می‌داند سیاست ضد بشری فشار حداکثری به تعبیر وزیر خارجه بی شرم آمریکا گرسنه نگهداشتن مردم ایران که اتفاق نخواهد افتاد این یک سیاست کاملا شکست خورده بوده و هست و به هیچ کدام از اهدافش نرسیده است. اروپا و آمریکا تعهدات خود را اجرا کنند.
وی تاکید کرد: راه حل یک چیز بیشتر نیست اجرای بی کم و کاست برجام و باید به تعهداتشان کاملا پایبند باشند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر وزیر دفاع عراق به ایران تصریح کرد: تمرکز بر همکاری درباره موضوعات مرتبط با امنیت و ... است. توافقاتی با بانک مرکزی صورت گرفته است و امیدواریم با همت طرف عراقی این مسیر به سرعت اجرایی شود. توقع داریم که طرف مقابل به تعهداتش بدون فوت وقت عمل کند، روابط ایران و عراق چند لایه و مردمی است و شایسته توجه جدی تصمیم سازان و تصمیم گیران در دو کشور است.
وی درباره ترور یک پدر و دختر لبنانی در تهران نیز بیان کرد: جزییات این موضوع را باید از نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی پرسید.
خطیب زاده گفت: ما هیچ طرف خارج منطقه‌ای به ویژه رژیم اشغالگر قدس را در منطقه تحمل نمی‌کنیم؛ گزارش‌های متعددی درباره حضور تکفیری‌ها هست و ما مدام از منابع می‌شنویم که این گزارش‌ها دقیق نیست، امیدوارم همین الان که صحبت می‌کنم گزارش‌های موثقی که به ما می‌رسد این باشد که تکفیری‌ها منطقه را ترک کردند از سوریه تا عراق و مرز‌هایی که می‌شناسیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره شهادت سه مرزبان ایرانی در آذربایجان غربی در روز جمعه تصریح کرد: متاسفانه برخی گروه‌های تروریستی هستند که در برخی مناطق ماوا گزیدند و بار‌ها به دولت اقلیم گفته‌ایم که این‌ها حق ندارند در نزدیکی مرز‌ها باشند و این خلاف حسن همجواری هستند. این گروهک‌ها بسیار ناچیز و کوچک هستند و پاسخ ایران قاطع بوده و سپاه غیور پاسخ داده و هر جا لازم باشد پاسخ خواهند گرفت و این پاسخ ادامه خواهد یافت. به دولت عراق اعلام می‌کنیم به وظیفه حاکمیتی خود با دقت توجه کند که منبع این ناآرامی و حرکات ایذایی از داخل خاک عراق نباشد.


کد مطلب: 240244

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/240244/مرز-های-جغرافیایی-ایران-منطقه-هیچ-تغییری-نکرده-آمریکا-اجرای-کامل-برجام-برگردد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com