کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش نویس تمرکز زُدایی از تهران نهایی شد/ انتقال پایتخت در بن بست؟

مهر , 26 آبان 1399 ساعت 12:45

حزب الله:
دبیر شورای ساماندهی پایتخت از تهیه پیش نویس «چگونگی تمرکز زُدایی از تهران و انتقال ساختمان های دولتی» برای ارائه به دولت خبر داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اواخر شهریور ماه امسال ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران» از ارسال نامه‌ای از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به رئیس جمهور مبنی بر آمادگی این قرارگاه برای انجام فرآیند انتقال پایتخت از تهران و همچنین نهایی شدن تمرکز زدایی از مرکز اداری-سیاسی کشور بدون دریافت هزینه، خبر داد.
به گفته این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، رئیس جمهور نیز با نگارش دستوری برای بررسی این پیشنهاد قرارگاه خاتم خطاب به وزیر راه و شهرسازی، وی را مکلف به بررسی راه‌های تمرکز زدایی از تهران یا انتقال مرکز اداری-سیاسی کشور در شورای ساماندهی پایتخت کرده است.
این در حالی است که هم کارشناسان شهرسازی و هم بسیاری از اعضای شورای ساماندهی پایتخت، ساماندهی تهران را مهم‌تر و عملیاتی تر از امکان انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور می‌دانند.
نماینده مجلس: فضای کارخانجات خودروسازی تهران برای ساخت مسکن استفاده شود
به گفته ابوترابی، خروج پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و دو غول خودروسازی از تهران، از جمله اقداماتی است که باید در ساماندهی پایتخت انجام شود. اگر این موارد درست انجام شود، مشکل مسکن در تهران نیز کاهش می‌یابد.
نظریه‌ای که بعید است اجرای آن ممکن بوده یا حداقل در فاصله زمانی کوتاه قابل اجرا باشد؛ هر چند که خروج پادگان‌ها از کلانشهرها، مصوبه قانونی خاص داشته و همچنین شورای عالی شهرسازی نیز در خصوص توسعه حریم و محدوده شهرها برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، با افزایش گستره محدوده در چند شهر موافقت کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی: هیچ تصمیمی برای جابه جایی پایتخت گرفته نشده است
فرازنه صادق مالواجرد دبیر «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران» در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره ماجرای انتقال پایتخت گفت: نامه جدیدی وجود ندارد؛ آنچه در مجلس تصویب شده، انتقال پایتخت نبوده و صرفاً تمرکز زدایی از تهران است.
پیش نویس چگونگی تمرکز زدایی از تهران آماده شد
وی افزود: کارگروه مربوطه برگزار شده و ما به پیش نویس چگونگی تمرکز زدایی از تهران هم رسیده ایم. در جلسه‌ای که شورای ساماندهی پایتخت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تشکیل خواهد داد، این پیشنهادات برای تمرکز زدایی مطرح خواهد شد.
دبیر شورای ساماندهی پایتخت درباره اینکه آیا منطقه‌ای به عنوان پایتخت جدید انتخاب شده یا خیر؟ گفت: اینکه منطقه خاصی تعیین کرده باشیم یا اینکه انتقال پایتخت به محل به خصوصی انجام بگیرد را کاملاً رد می‌کنم؛ به هیچ وجه به این مرحله نرسیده ایم چون اساساً مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال پایتخت نیست.
امکان جابه جایی ساختمان‌های دولتی از تهران بررسی شد
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با تأکید بر اینکه پیش نویس چگونگی تمرکز زدایی از پایتخت تهیه شده ادامه داد: این تمرکز زدایی از نظر حمل و نقل و امکان جابه جایی ساختمان‌های دولتی مورد بررسی قرار گرفته و برای آنها برنامه ریزی هایی داریم اما محلی مشخص نیست.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی درباره بررسی هزینه‌های تمرکززدایی از پایتخت نیز بیان کرد: اساساً این پیش نویس وارد اجرا نشده و صرفاً مطالعات اولیه است اما نه مکان مشخص شده و نه هزینه‌های جابه جایی پایتخت.
وی درباره وزارت خانه‌های گزینه جابه جایی از تهران نیز گفت: در این زمینه هم برنامه ریزی نشده و صرفاً شورای ساماندهی پایتخت قرار است دلایل تمرکز زدایی از تهران را بررسی کند در جلسات کارگروه به این دلایل از نظر کارشناسی، دست یافته ایم.
ماجرای ورود قرارگاه سازندگی خاتم به موضوع انتقال پایتخت چه بود؟
صادق مالواجرد درباره نامه اخیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به رئیس جمهور و سپس دستور روحانی به وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس شورای ساماندهی پایتخت، خاطرنشان کرد: قرارگاه در این نامه اعلام کرده که اگر قرار به اجرایی شدن این اتفاق باشد، برای انجام آن کمک خواهد کرد اما اساساً هنوز به این تصمیم نرسیده ایم.


کد مطلب: 240237

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/240237/پیش-نویس-تمرکز-ز-دایی-تهران-نهایی-انتقال-پایتخت-بن-بست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com