تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
plusresetminus
حزب الله:افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و ضعف شدید در بازرسی و کنترل بازار این روزها به دغدغه اصلی مردم کرمان تبدیل‌شده و خواستار توجه جدی مسئولان به تثبیت نرخ‌ها هستند.
۰
کد مطلب : ۲۳۸۲۹۷
گرانی و بی‌ثباتی نفس بازار را گرفت/ مرغ کیلویی ۲۶ هزار تومان
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ، روند افزایش قیمت‌ها در حالی هر روز توان خرید مردم را کاهش می‌دهد و سبد مصرف را کوچک‌تر می‌کند که به نظر می‌رسد برخی از مسئولان هنوز هم این گرانی‌ها را انکار می‌کنند و عملکرد میدانی برای مبارزه با گران‌فروشی‌ها بی‌تأثیرتر از همیشه شده است.
در حالی کرمان یکی از استان‌های گران کشور است میزان تورم در شهر کرمان روند صعودی را طی می‌کند و موج گرانی‌ها به کالاهای اساسی رسیده است.
روغن جامد و مایع در مغازه‌ها کمیاب شده، نرخ اجناس اساسی و مصرفی جامعه به صورت پله‌ای در حال افزایش و نرخ مرغ هم به یکباره طی یک هفته از ۱۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده است
روغن جامد و مایع در مغازه‌ها کمیاب شده، نرخ اجناس اساسی و مصرفی جامعه به‌صورت پله‌ای در حال افزایش است و نرخ مرغ هم به‌یک‌باره طی یک هفته از ۱۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده است.
قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی هم درحالی‌که ابتدای سال جاری به کیلویی ۱۰۰ تومان رسیده بود حالا به بالای ۱۵ هزار تومان رسیده است.
اما مهم‌ترین موج گرانی در هفته جاری مربوط به مرغ بود که به نرخ ۲۶ هزار تومان رسید.
معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان در پاسخ به پیگیری خبرنگار در خصوص روند عجیب و ناگهانی افزایش قیمت مرغ در کرمان گفت: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید و عدم امکان تهیه این نهاده‌ها از بازار آزاد میزان جوجه ریزی در روزهای گذشته کاهش‌یافته است و همین امر موجب افزایش قیمت در کرمان شده است.
۶۰ درصد نهاده‌های تولید مرغ از بازار آزاد تأمین می‌شود
خسروی بیان کرد: فقط ۴۰ درصد از نهاده‌های موردنیاز مرغداران با ارز دولتی تأمین می‌شود و مرغدار باید بقیه نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند.

وی گفت: ازنظر قیمت گوشت مرغ، کرمان در رده ۱۵ کشور قرار دارد؛ باوجود تمام مشکلات موجود حباب قیمت مرغ در کرمان ۵ هزار تومان است و برای رفع این مشکل با هماهنگی‌های صورت گرفته جوجه ریزی افزایش‌یافته و در روزهای آینده قیمت تعدیل می‌شود.
محمد یکی از شهروندان کرمانی است که می‌گوید: هم شاهد گرانی هستیم و هم گران‌فروشی، هیچ‌گونه ثبات قیمتی هم وجود ندارد، اگر سر به مغازه‌ها بزنید مغازه‌دار با هر قیمتی بخواهد کالا را می‌فروشند و چندین قیمت در مناطق مختلف شهر وجود دارد.
مغازه دارها هم گرانی سایر اجناس را دلیلی بر گران فروشی می‌داند
هم شاهد گرانی هستیم و هم گران فروشی هیچ گونه ثبات قیمتی هم وجود ندارد، اگر سر به مغازه‌ها بزنید مغازه دار با هر قیمتی بخواهد کالا را می‌فروشد و چندین قیمت در مناطق مختلف شهر وجود دارد
وی می‌گوید: میزان بازرسی‌ها بسیار ضعیف است و مغازه‌دارها هم گرانی سایر اجناس را دلیلی بر گران‌فروشی می‌دانند، دیروز برای خریدن یک بسته پوشک به یکی از صنوف مراجعه کردم و با این استنباط که لاستیک خودرو گران شده، پوشکی که شب قبل ۷۵ هزار تومان قیمت داشت را ۱۰۰ هزار تومان عرضه کرد.
علی دیگر شهروند کرمانی می‌گوید: هیچ برچسب قیمتی روی اجناس وجود ندارد و اگر هم مغازه‌داران مجبور به زدن برچسب شوند چند ساعت بعد قیمت‌ها را تغییر می‌دهند.
وی گفت: یک جنس با یک مارک در طول یک هفته با سه قیمت متفاوت تولید و در مغازه وجود دارد.
جهش ناگهانی قیمت دارو
اکبر علیخانی نیز دیگر شهروند کرمانی است که از بیماری دیابت و بیماری قلبی رنج می‌برد و می‌گوید: داروی قلبی را که هفت سال است استفاده می‌کنم نایاب شده و داروهای دیابت هم که تا قبل از این با قیمت ۱۱۰ هزار تومان تهیه می‌کردم پس از جستجوی فراوان در داروخانه‌ها در این شرایط کرونایی ۲۸۰ هزار تومان خریداری کردم و متصدی داروخانه می‌گفت اگر این دارو را تهیه نکنید قیمت‌ها تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

زهره ابراهیمی دیگر شهروند کرمانی می‌گوید: نه قیمت‌ها کنترل می‌شود و نه فاصله‌گذاری اجتماعی در صنوف رعایت می‌شود مردم نمی‌دانند باید با کرونا مبارزه کنند یا استرس افزایش قیمت‌ها را تحمل کنند، هیچ‌کس هم پاسخگو نیست.
فاصله گذاری اجتماعی در صنوف رعایت نمی‌شود مردم نمی‌دانند باید با کرونا مبارزه کنند یا استرس افزایش قیمت‌ها را تحمل کنند، هیچکس هم پاسخگو نیست
وی می‌افزاید: در شرایطی که هیچ قاعده و قانونی برای قیمت‌گذاری‌ها وجود ندارد گران‌فروشان هم فرصت مناسبی برای افزایش قیمت‌ها پیدا می‌کنند. من کشاورز هستم و گوجه که در فروردین آن‌قدر قیمتش افت کرد و حتی برداشت هم نکردیم حالا ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است!
یکی از فروشندگان سوپرمارکت با نشان دادن قیمت یک ظرف ماست می‌گوید: الآن قیمت پشت این کالا ۳۲ هزار تومان است، سه روز قبل همین کالا با درج قیمت ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شد، قیمت این کالا در تیرماه ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود.
وی گفت: قیمت‌ها از درب کارخانه افزایش می‌یابد و ما هم با توجه به همین نرخ‌ها اجناس را می‌فروشیم.
بهانه نوسان نرخ ارز برای گرانی‌ها
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در خصوص روند موجود در بازار کرمان و گرانی‌ها می‌گوید: عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد، عمده‌ترین آن‌ها تغییرات و نوسانات شدید نرخ ارز تأثیرگذار بر عوامل تولید بوده و عرضه را دچار اختلال کرده است.

مهرابی می‌گوید: جلسات متعددی برای کنترل قیمت‌ها در حال برگزاری است و برای تأمین نهاده‌های واحدهای تولید گوشت در استان نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام‌شده و نیازهای بازار به‌زودی برطرف می‌شود.
وی از مردم خواست هر گونه گران‌فروشی را به واحدهای نظارتی اطلاع دهند و مطمئن باشند پیگیری می‌شود.
غیبت عجیب مدیران در جلسه تنظیم بازار در اوج گرانی‌ها
استاندار کرمان امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار فریادش از گرانی‌های موجود در بازار بلند و خواستار افزایش حضور دستگاه‌های نظارتی در سطح بازار و کنترل قیمت‌ها شد.
نکته جالب‌توجه اینکه باوجوداینکه جلسه تنظیم بازار در بالاترین سطح در کرمان برگزار شد بازهم برخی از مدیران مرتبط در این جلسه حضور نداشتند و به فرستادن معاونان و کارشناسانشان اکتفا کرده بودند.
ستاد تنظیم بازار نمادی از اراده مسئولان در کنترل وضعیت کنونی بازار است و در جلسه‌ای که از سوی برخی مدیران جدی گرفته نشده بود قرار شد میزان نظارت بر بازار تا دو برابر افزایش یابد.
استاندار کرمان: مسئولان پای کار و با مردم شفاف باشند
محمدجواد فدایی استاندار کرمان در خصوص گرانی‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در روزهای اخیر گرانی اجناس مختلف است به همین دلیل از دستگاه‌های مرتبط می‌خواهیم با بالاترین توان نظارتی ورود کنند و جلوی هرگونه گران‌فروشی را بگیرند.

وی افزود: کالاهای اساسی در بازار وجود دارد و مردم باید بدانند هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و از سوی دیگر گران‌فروشان و محتکران هم بدانند مطابق با قانون برخورد جدی با آن‌ها خواهد شد.
استاندار کرمان تأکید کرد که باید میزان نظارت‌ها در بازار کرمان حداقل دو برابر افزایش یابد و اجناس موردنیاز مردم عرضه شود ضمن اینکه قیمت‌های تمام اجناس هم باید به‌صورت شفاف مشخص باشد که برای این کار می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد که ساده‌ترین آن‌ها نصب برچسب است.
حالا طی چند روز اخیر نرخ ارز روند کاهشی داشته و باید دید با کاهش نرخ ارز قیمت‌ها کاهش می‌یابد یا نوسانات ارز فقط بهانه‌ای برای گران‌فروشی بوده است.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین