تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
plusresetminus
حزب الله:حریرچی گفت: تعداد فوت شدگان کرونایی بیش از آمار اعلامی است، آمار فوت شدگان را باید ۲ برابر حساب کرد.
۰
کد مطلب : ۲۳۷۷۶۷
تعداد فوت شدگان کرونایی بیشتر از آمار اعلامی است
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: به مردم بار‌ها توصیه کرده ام که از ماسک سه لایه خانگی استفاده کنند. بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت کشور‌های خارجی از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنند.
او ادامه داد: با شیوع کرونا قیمت ماسک به ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان رسید، ولی هم اکنون در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که تهیه ماسک یک هزار و ۳۰۰ تومانی خیلی راحت برای همه مردم در دسترس باشد. البته همین قیمت هم برای مردمی که با یارانه زندگی می‌کنند، سخت است.
معاون کل وزیر بهداشت افزود: ماسک پارچه‌ای خانگی همانند ماسک سه لایه پزشکی از افراد در برابر کرونا محافظت می‌کند و موثر است. این ماسک‌ها را می‌توان چندین بار شست و با اتو و یا روی شوفاژ خشک کرد.
حریرچی در واکنش به گزارش مردمی یک خبرنگار بدون ماسک در سطح شهر بیان کرد: این خبرنگار به دلیل استفاده از مترو، تاکسی و بی آر تی بدون ماسک ۳ بار یعنی ۱۵۰ هزار تومان جریمه شد. در روز‌های ابتدایی اجرای این طرح نقص‌هایی وجود داشت و هم اکنون هم ممکن است این نقص‌ها وجود داشته باشد.
 هدف وزارت بهداشت از اعمال جریمه کسب درآمد نیست
او در پاسخ به این سوال که نحوه کم کردن جریمه ۵۰ هزار تومان از یارانه ۴۵ هزار تومانی به چه نحوی است، توضیح  داد: برخی از مردم زندگی سختی دارند و با یارانه زندگی می‌کنند و بابت این امر شرمنده مردم هستیم. وزارت بهداشت آنقدر با وجدان هست که به این یارانه ۴۵ هزار تومانی دست اندازی نکند. هدف وزارت بهداشت از اعمال جریمه کسب درآمد نیست، بلکه هدف ما ایجاد بازدارندگی است. در رصدی که از سطح شهر طی چند روز گذشته داشته ام استفاده از ماسک در بین مردم به طرز معنا داری افزایش پیدا کرده است. البته ادعای استفاده خیلی بالا را نداریم.
حریرچی گفت: وزارت بهداشت در نظارت بر استفاده از ماسک در مراکز پرتردد تمرکز کرده است. ۷ هزار نیرو در وزارت بهداشت داریم و تمام این افراد در مترو و سایر اماکن مستقر شده اند و بر نحوه استفاده از ماسک توسط مردم نظارت می‌کنند.
معاون کل وزیر بهداشت افزود: بسیج در ترویج استفاده از ماسک و نیروی انتظامی با اعمال قانون به وزارت بهداشت در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا کمک خواهند کرد. برخی می‌گویند که به ماسک زدن اعتقاد نداریم در حالی که استفاده از ماسک وظیفه اجتماعی است.
او  بیان کرد: تعداد فوت شدگان کرونایی بیش از آمار اعلامی است،  آمار فوت شدگان را باید ۲ برابر حساب کرد.
علت تفاوت میزان آمار اعلام فوتی کرونایی‌ها با آمار واقعی
حریرچی ادامه داد: در طی روز‌های گذشته به طور میانگین در هر شبانه روز ۲۷۲ و ۲۵۲ فوتی کرونایی داشتیم. مردم نباید این میزان را در جمعیت ۸۰ میلیونی بسنجند و بگویند فوتی زیاد نبوده است. قبل از کرونا آمار فوتی‌ها یک هزار تا ۱۰۵۰ نفر بوده است و در تمام سال ۳۸۰ هزار فوتی در کشور داشته ایم. وقتی روزانه ۲۵۰ نفر در کشور بر اثر کرونا فوت کنند، فقط ۲۵ درصد آمار فوتی‌های قبل است. آماری که توسط وزارت بهداشت درباره فوت شدگان منتشر می‌شود، افرادی هستند که تست PSR آن‌ها مثبت است.
معاون کل وزیر بهداشت گفت:  این اقدام با توجه به شیوه نامه‌های سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود. تعداد زیادی بیمار در بیمارستان‌ها هستند که آن‌ها را به عنوان افراد کرونایی درمان می‌کنیم در حالی که علائم آن‌ها با آنچه سازمان بهداشت جهانی معرفی کرده است یکسان نیست و در نتیجه فرد کرونایی محسوب نمی‌شود.
او افزود: این میزان آمار فوتی با آمار واقعی بسته به وضعیت هر استان از یک ونیم برابر تا ۲ و ۲.۲ دهم برابر متغییر است، این اختلاف آمار بسیار قابل توجه است. افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر بیشتری هستند. امید به زندگی خانم‌ها ۸۷ و امید به زندگی آقایان در کشور ۷۵ است در حالی که این افراد اگر بیماری خاصی نداشته باشند حداقل باید ۲۰ سال دیگر زندگی کنند، ولی با مبتلا شدن به کرونا این ۲۰ سال از بین می‌رود.
معاون کل وزیر بهداشت گفت: مرگ این افراد با زجر است و برای این افراد لوله گذاری می‌شود که وضعیت آن‌ها خیلی سخت می‌شود و فرد بیمار عطش و التماس هوا دارد و این وضعیت کادر درمان را بسیار ناراحت و در نتیجه خسته می‌کند.
اختلاف ۵۰ درصدی میزان استفاده از ماسک در ایران و سایر کشور‌ها
حریرچی ادامه داد:  افرادی که در زمان شیوع بالای کرونا به مسافرت‌های غیرضروری اقدام می‌کنند، جان خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازند. در اکثر کشور‌ها استفاده از ماسک ۹۹ درصد است، ولی در کشور ما زیر ۵۰ درصد است.
او اضافه کرد: با عدد و رقم ثابت کردیم که بعد از هر تعطیلات میزان شیوع و بروز بیماری در شهر مبدا بالا می‌رود و در مقصد تاثیر چندانی نمی‌گذارد. در موج اول و دوم معمولا از هر خانواده، یک نفر درگیر می‌شد و هم اکنون با مبتلا شدن یک نفر سایرین هم مبتلا می‌شوند. انتقال درون خانوادگی بیشتر از درون جامعه‌ای شده است. هم اکنون به شدت نگران تمام شدن ماه محرم و صفر و برگزاری مراسم عروسی هستیم. یکی از پیک‌های اصلی شیوع کرونا فاصله بین ماه رمضان تا محرم بود.
معاون کل وزیر بهداشت با تاکید براینکه برگزاری مراسم عروسی، قتلگاه است، گفت: با برگزاری این مراسم خودمان و دیگران را درگیر می‌کنیم. براساس بررسی‌ها میزان ازدواج در فاصله زمانی ماه رمضان تا محرم نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده که به احتمال زیاد به دلیل این است که عروسی در شرایط شیوع کرونا کم خرج‌تر است. 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین