تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
plusresetminus
این روزها همه جا صحبت از اصول بهداشتی است که ورد زبان بزرگ و کوچک شده و کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‎کنند، این اصول را بهتر از دیگران می‌دانند، چند اصلی که شاید با اندکی توجه بیشتر می‌تواند وضعیت کشور و آذربایجان شرقی را از وضعیت قرمز کرونایی خارج کند.
۰
کد مطلب : ۲۳۷۷۳۳
مروری بر اصول بهداشتی که همه می‎دانیم، اما رعایت نمی‌کنیم
رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت  بر ضرورت رعایت فاصله حداقل دو متری در محل‌های خرید مانند نانوایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاکید کرد و ادامه داد: ماسک زدن هنگام خروج از منزل و استفاده‎ی مداوم از آن از خروج تا برگشت به منزل، ضروری است.
محمد قنبری خاطرنشان کرد: خودداری از ترددهای غیر ضروری و پرهیز از دست دادن و روبوسی با یکدیگر هم نباید فراموش شود؛ فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از راه‌های کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس ویروس است؛ از این رو باید از تجمع در محل‌های پر ازدحام و شلوغ مانند مراکز خرید سرپوشیده، سالن‌های ورزشی، مراکز تفریحی، رستوران‌ها و... اجتناب کرد.
وی ادامه داد: شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل و استفاده از دستمال کاغذی هنگاه عطسه یا سرفه کردن ضروری است، در صورتیکه دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.
وی خاطرنشان کرد: از تماس دست‌ها با چشم، بینی، دهان و گوش قبل از شستن و ضدعفونی خودداری شود؛ شستن  و ضد عفونی مرتب دست به ویژه قبل از دست زدن به بینی، دهان، چشم و گوش، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و بعد از پایان کار، پس از ورود به منزل و استفاده از از مهر و سجاده شخصی در نمازخانه‌ها و رعایت فاصله اینمی ضرورت دارد.
وی تاکید کرد: لباس‌های کار را در ورودی منزل در آورده در داخل پلاستیک قرار داده و از آوردن لباس آلوده به داخل منزل خودداری کنید.توصیه می‏شود از انجام ورزش‌های دسته جمعی و پربرخورد تا اطلاع ثانوی خودداری شود.
وی با ارائه‎‌ی توصیه‌هایی در خصوص بهداشت مواد غذایی، بیان کرد: میوه، سبزی و صیفی‌جات باید قبل از استفاده طبق پروتکل بهداشتی گند زدایی شود؛ همچنین بسته‌بندی‌ کلیه‎ی مواد غذایی را قبل از گذاشتن در کابینت، با مواد گندزدای مناسب ضد عفونی کرده و سپس در کابینت آشپزخانه قرار دهید.
قنبری متذکر شد: برای خرید نان از سفره‌های مناسب و گند زدایی شده استفاده کرده و از حمل و نقل بدون سفره نان و از آوردن پلاستیک‌های حمل مواد غذایی و مواد مصرفی به منزل خودداری کنید.
وی، استفاده از هواکش و بازگذاشتن پنجره‌ها به منظور تهویه مناسب و مستمر هوا در فضاهای سرپوشیده، دفع پسماندها به شیوه بهداشتی در سطل‌های زباله دربدار پدالی، تهویه مناسب هوای آسانسورها و گند زدایی آسانسور به صورت مرتب را از اصول بهداشتی در ساختمان، عنوان کرد.
رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، بازگذاشتن درب و پنجره‌ها به هنگام گندزدایی و نظافت و رعایت مسائل ایمنی را از دیگر اصول مورد توجه در بهداشت ساختمان، برشمرد و گفت: دو مرحله نظافت با مواد شوینده و گند زدایی جدا از یک دیگر بوده و نباید هیچ گونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا ایجاد شود؛ توصیه می‌شود از تماس مستقیم دست با دکمه‌های آسانسور خودداری شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین