تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
plusresetminus
حزب الله:عربستان سعودی به خاطر کارنامه سیاهش در زمینه حقوق بشر از کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل ناکام ماند.
۰
کد مطلب : ۲۳۷۷۱۳
عربستان از کسب کرسی شورای حقوق بشر ناکام ماند/دیده‌بان حقوق بشر استقبال کرد
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،به دنبال مخالفت برخی کشورها به خاطر وجود موارد زیاد نقض حقوق بشر در کارنامه سیاه عربستان، این کشور شانس عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را از دست داد.
طبق نتایج اعلام شده عربستان سعودی فقط ۹۰ رأی آورد در حالی که به دست آوردن کرسی شورای حقوق بشر مستلزم کسب دو سوم آرای اعضای مجمع عمومی (۱۹۳ کشور) است.

دیده بان حقوق بشر بلافاصله از نتیجه رای گیری استقبال کرد و در توئیتی نوشت که شکست عربستان در کسب کرسی شورای حقوق بشر پیروزی برای قربانیان این نظام سرکوبگر و یادآور لزوم رقابت بیشتر در انتخابات سازمان ملل است.

این انتخابات برای عضویت ۱۵ کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد و اعضای جدید برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهند بود.
دیده بان حقوق بشر تأکید کرد کشورهای عضو این شورا نباید به نفع عربستان رأی دهند و این کشور را به عنوان متخلف ترین کشورهای جهان توصیف کرد.

این سازمان مستقر در نیویورک، در بیانیه ای اعلام کرد که "متخلفان حقوق بشر نباید با کسب کرسی های شورای حقوق بشر پاداش بگیرند". همچنین خاطرنشان کرد که عربستان سعودی نه تنها اقدام به نقض فاحش حقوق بشر کرده بلکه تلاش داشته سیستم بین المللی حقوق بشر را تضعیف کند.

این نهاد بین المللی خاطرنشان کرد که عربستان سابقه سوءاستفاده از کرسی خود در شورای حقوق بشر برای جلوگیری از رسیدگی به تخلفاتی که مرتکب می شود را دارد و یادآوری کرد که عربستان سعودی تهدید کرده بود میلیون ها دلار از بودجه خود را که به سازمان ملل متحد اختصاص داده، برداشت خواهد کرد تا از این طریق بتواند از "لیست شرم" سالانه این سازمان به دلیل نقض های حقوق بشری علیه کودکان خارج شود.
همچنین ساره لیا ویتسون، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این نهاد در توئیتی از مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا از مقامات سعودی بپرسد آنها جسد خاشقجی را کجا پنهان کردند؟ و چرا لجین الهزلول، فعال زن سعودی و دیگر فعالان حقوق زنان هنوز در بازداشت هستند؟
وی در ادامه از وزیر امور خارجه آمریکا خواسته است در مورد دلایل بازداشت محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی و اینکه چرا هواپیماهای سعودی به بمباران کودکان در یمن ادامه می دهند ، سوال کند.
علی المنصوری ، نماینده دائم قطر در سازمان ملل نیز به نوبه خود ضمن تبریک به کشورهای عضو ، خاطرنشان کرد که عربستان کمترین آرا را به خود اختصاص داده است.

وی در توئیتی گفت: "ما به اعضای جدیدی که امروز در شورای حقوق بشر انتخاب شدند تبریک می گوییم. پاکستان، ازبکستان، چین و نپال از گروه آسیایی انتخاب شدند."

عربستان سعودی با اتهام آزار و اذیت فعالان سیاسی روبرو است و مقامات این کشور به سرکوب و پنهان کاری علیه تعدادی از فعالان متهم هستند؛ چنان که سایه رسوایی ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول، همچنان بر سر نظام عربستان و شماری از مقامات آن سایه افکنده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین