کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانش‌آموزانی که با تبلت و موبایل غریبه‌اند

ایسنا , 23 مهر 1399 ساعت 9:49

حزب الله:اگر در دهه ۷۰ و ۸۰ از دانش آموزان ایرانی می‌پرسیدید «دوست دارید چه کاره شوید» در پاسخ می گفتند می‌خواهم پزشک، پلیس و یا مهندس شوم. اما اگر همین سوال را از محصل‌های اتباع خارجه می پرسیدید، جواب مشخصی نمی‌دادند.


به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،بنا به گفته اتباع خارجی ای که در حال حاضر در مدارس البرز تحصیل می‌کنند، می‌توان گفت  شرایط ثبت نام و تحصیل آنها در مقایسه با گذشته بهتر شده است اما هنوز مشکلاتی  وجود دارد که نمی‌گذارد این دانش آموزان با خیال راحت درس بخوانند.
به گفته مسئولان، امسال ۳۰ هزاردانش آموز اتباع خارجه در مدارس البرز ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار نفر دختر و ۱۳ هزار نفر هم پسر هستند.
گفتنی است بیشتر این دانش آموزان در مدارس ساوجبلاغ، نظرآباد و مناطق حاشیه‌ای مثل کمال آباد تحصیل می‌کنند.
دانش آموزان اتباع خارجه البرزی هرساله با مشکلات زیادی از زمان ثبت نام تا تمام شدن کلاس‌ها روبرو هستند به خصوص حالا که مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا وارد کشور شده و همه را درگیر خود کرده است. این ویروس باعث شده تعدادی از این دانش آموزان درس و مدرسه را کنار بگذارند.
فاطمه یکی از این دانش‌آموزان است. خانواده فاطمه چهارسالی است  که برای کار به ایران آمده اند. او که حالا باید دانش آموز کلاس پنجم‌ باشد، می‌گوید: از زمانی‌که آموزش ها مجازی شده، چون تبلت، تلفن همراه و رایانه ندارم نتوانستم پایه چهارم را تمام کنم و از تحصیل جا ماندم.
فاطمه با اشاره به دیگر مشکلاتش ادامه می‌دهد: پدر و مادر من سواد ندارند. من سال اول دبستان به سختی مطالب را یاد می‌گرفتم ولی معلم من به جای اینکه در یادگیری درس‌ها کمکم کند می گفت تو مطالب را یاد نمی گیری و باید از این مدرسه بروی مدیرمان هم بدون اینکه حرف‌های من را گوش کند حق را به معلم می داد. این مسائل باعث شد برای سال دوم دبستان به مدرسه دیگری بروم.
مجید، برادر فاطمه که یک سال از او کوچکتر است و می‌خواهد در آینده پلیس شود، توضیح می‌دهد: مدرسه ما خوب است ولی من تبلت و تلفن همراه ندارم و فقط می‌توانم از تلویزیون  بعضی از درس‌ها را یاد بگیرم.
مجید اضافه می کند: یادگیری مطالب درسی از تلویزیون سخت است و چون پدر و مادرم هم سواد ندارند نمی‌توانند در آموزش دروس کمک کنند و همین باعث شده از بسیاری از هم کلاسی‌هایم عقب بمانم.
سوسن که دانش آموز پایه نهم است با اشاره به  مشکلات گرفتن برگه حمایت تحصیلی توضیح می دهد: از رفتارهای برخی دفاتر کفالت خاطره خوبی ندارم.
نسرین هم که  یکی –دوسالی  می‌شود سال آخر علوم انسانی را به دلیل بیماری مادرش رها کرده، از آرزوهای برباد رفته اش می گوید: زمانی که دانش آموز بودم، در اکثر مسابقه‌ها مقام کسب می‌کردم اما چون به اتباع افغان فقط در حد شرکت  در مسابقات بین مدرسه‌ای  اجازه می دادند، نتوانستم رقابت‌ها را ادامه دهم.
سعی داریم امکانات آموزش عادلانه را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم امکانات آموزشی عادلانه را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم، ادامه می دهد: اگر دانش آموزی  دسترسی به  وسایل آموزش الکترونیکی نداشته باشند در اطلس دسترسی به آموزش مشخص شده و مطالب آموزشی دروس مختلف به صورت  بسته آموزشی ، درسنامه یا cd  در اختیارش قرار می گیرد و در این زمینه تفاوتی بین دانش آموزان ایرانی و اتباع خارجی وجود ندارد.
محرمعلی الهویی با بیان اینکه البته ممکن است ما اطلاعات همه دانش آموزانی که به وسایل آموزش الکترونیکی دسترسی ندارند را نداشته باشیم، به ایسنا می‌گوید: بهترین راه شناسایی این دانش آموزان اطلاعات مدیر، معلم، انجمن اولیا و مربیان و بعضی دستگاه‌های حمایتی مثل کمیته امداد و مساجد است.
این مسئول با اشاره به اینکه ممکن است برخی دانش آموزان اتباع در مناطق دورافتاده و فاقد اینترنت زندگی کنند، اضافه می کند: این نقاط کور با همکاران اداره فن آوری و همکاری مخابرات شناخته شده و برای دانش آموزان ساکن در این مناطق بسته‌های آموزشی ویژه‌ای تدوین شده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز با تاکید بر یکسان بودن حقوق دانش آموزان ایرانی و اتباع خارجه توضیح می‌دهد: هر کودکی که در این کشور زندگی می کند براساس ضوابط  محق تحصیل است.
این مسئول با اشاره به گله برخی از دانش آموزان اتباع خارجی از نحوه برخورد معلمان می‌گوید: در صورت بی توجهی و بی احترامی  کادر آموزش، موضوع از طریق حوزه ارزشیابی و رسیدگی به شکایات قابل پیگیری است و بدون شک با خاطیان برخورد مقتضی صورت می گیرد.
الهویی ادامه می‌دهد: در روستاهای البرز مدارسی داریم که بیشتر شاگردانش اتباع هستند و معلمان با تمام عشق شاگردان را درس می‌دهند و آنها نیز بسیار خوب درس می خوانند .
معاون آموزش و ابتدایی با بیان اینکه به واسطه تفاوت واژگان زبان فارسی ایران با فارسی اتباع خارجی مثل افغان‌ها تحصیل برای برخی از دانش آموزان اتباع با دشواری‌های خاصی همراه است، اضافه می کند: برای حل این مشکل همه ساله طرح حمایتی آموزش زبان فارسی در مناطق ویژه دو زبانه‌ها اجرایی می شود تا یادگیری را برای این دانش آموزان آسان کند.
این مسئول می‌گوید: نوآموزان می توانند در این دوره‌ها شرکت و اگر هم در مناطق محروم زندگی می کنند می توانند بدون پرداخت هزینه زبان فارسی را یاد بگیرند. در سایر مناطق نیز ۶۰ درصد هزینه‌ها را دولت و ۴۰ درصد را والدین دانش آموز پرداخت می کنند.
الهویی در مورد مکان یادگیری زبان فارسی توضیح می دهد: ابتدا ثبت نام از دانش آموزان متقاضی یادگیری زبان فارسی صورت می‌گیرد و پس از آن مدارسی در مناطق دو زبانه انتخاب و تدریس انجام می شود.
معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز با تاکید بر اینکه برخورداری از آموزش یکسان حق همه کودکان است، می گوید: بدون شک هرچه قدر مشکلات اتباع برای ثبت نام و تحصیل در مدارس کاهش یابد، شاهد کاهش برخی آسیب‌ها در استان از جمله افزایش کودکان کار خواهیم بود.


کد مطلب: 237710

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/237710/دانش-آموزانی-تبلت-موبایل-غریبه-اند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com