کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حریری: ابتکار عمل فرانسه آخرین فرصت نجات لبنان از فروپاشی است

باشگاه خبرنگاران جوان , 21 مهر 1399 ساعت 14:42

حزب الله:نخست‌وزیر سابق لبنان پیشنهاد ارائه شده از سوی فرانسه را آخرین فرصت برای نجات لبنان از فروپاشی دانست.


به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ، نخست وزیر سابق لبنان، ابتکار عمل پیشنهاد شده از سوی دولت فرانسه را آخرین و تنها فرصت برای جلوگیری از فروپاشی این کشور دانست.
سعد حریری پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهور لبنان در کاخ بعبدا بیروت، ضمن تاکید بر راهکار پیشنهادی از سوی دولت فرانسه گفت: ما زمانی برای هدر دادن در مباحثات سیاسی نداریم. مواضع من با رئیس جمهور عون مطابقت دارد.
نخست وزیر سابق لبنان افزود: تیمی را برای دیدار با فراکسیون‌های پارلمانی خواهم فرستاد تا از تعهد آن‌ها به مفاد ابتکار عمل فرانسه اطمینان حاصل شود.
حمایت الحریری از ابتکار عمل دولت فرانسه در حالی عنوان می‌شود، که پیشتر منابع آگاه از توافق پنهانی رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد عربستان در خصوص حل بحران فعلی لبنان از طریق سعدالحریری پرده برداشتند. منابع مطلع اعلام کردند امانوئل مکرون و محمد بن سلمان طی تماسی تلفنی به توافق نظر رسیدند که نخست وزیر سابق لبنان می‌تواند مسیری برای حل بحران نوظهور این کشور باشد.
بر اساس افشای منابع آگاه، نام سعد الحریری به عنوان نقطه اجماع نظر مکرون و بن سلمان مطرح شد. توافق مکرون و بن سلمان در این خصوص را می‌توان تلاش آن‌ها برای بازگرداندن الحریری به قدرت تعبیر کرد.
در حالی که پس از کناره گیری «مصطفی ادیب» از مأموریت تشکیل کابینه جدید لبنان، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بازگشت سعد حریری به سمت نخست‌وزیری لبنان مطرح شد، حریری پیش‌تر اعلام کرده بود که برای پست نخست وزیری لبنان نامزد نمی‌شود و گزینه‌ای را به این منظور پیشنهاد نخواهد کرد.
رئیس جمهور فرانسه در معرکه بحران سیاسی لبنان با نادیده انگاشتن بحران سیاسی در کشور خود، مدتی است به مداخله در امور داخلی لبنان مشغول است و برای حل بحران این کشور راهکار ارائه می‌دهد. نخست وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل به دلیل ناکارآمدی در زمینه اجرای اصلاحات و پس از اعتراضات گسترده مردم این کشور استعفا کرد.
پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، لبنان وارد یک بحران تازه سیاسی شده است. حسان دیاب که تنها پنچ ماه امور لبنان را در دست داشت، تحت فشار سیاسی مجبور به استعفا شد. مصطفی ادیب هم که مامور به تشکیل کابینه شده بود، از پس انجام این ماموریت بر نیامد و او هم استعفا کرد.


کد مطلب: 237574

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/237574/حریری-ابتکار-عمل-فرانسه-آخرین-فرصت-نجات-لبنان-فروپاشی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com