تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
plusresetminus
حزب الله: جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تولید سیگار در پنج ماهه اول امسال ۱۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته، اما صادرات این محصول با افزایش ۱۸۴ درصدی مواجه بوده است..
۰
کد مطلب : ۲۳۶۱۱۹
صادرات سیگار تقریبا ۳ برابر شد
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،بر اساس این آمار در پنج ماهه اول امسال ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۱۹ میلیارد و ۷۹۰ میلیون نخ در پنج ماهه اول سال گذشته ۱۲.۴ درصد کاهش داشته است.
در پی این کاهش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در پنج ماه ۲۷ میلیارد و ۸۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم ۶۳.۲ درصد افزایش، از چهار میلیارد و ۵۱۰ میلیون نخ سیگار در پنج ماهه اول سال قبل به هفت میلیارد و ۳۶۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.
در میانه تیر ماه، رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این صنعت طی سه ماه قبلش خبر داد و گفت که این مسئله باعث شده تولید هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی متوقف شود.
او همچنین هشدار داده بود که ادامه این وضعیت و عدم تخصیص ارز به مواد اولیه این صنعت تا یک ماه بعد می‌تواند همه واحدهای تولیدی را به تعطیلی بکشاند. البته اوایل مرداد ماه عطاالله معروفخانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، از حل شدن بخش عمده مشکل تامین مواد اولیه واحدهای تولید سیگار خبر داد.
همچنین آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه صادرات سیگار با افزایش ۱۸۴ درصدی به ۷۱ میلیون نخ رسیده است. این در حالی است که صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ میلیون نخ بوده است.
بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ۷۰ درصد صنعت دخانیات از طریق واردات تامین می‌شود که عمده آن مربوط به توتون است. همچنین این صنعت ۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در بخش توزیع، کشاورزی و حمل و نقل دارد و نیاز سالانه آن برای واردات ۳۰۰ میلیون یورو است. از طرف دیگر این صنعت سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد که در صورت محقق نشدن آن این مبلغ به کسری بودجه اضافه می‌شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین