تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
plusresetminus
حزب الله:اما اگر بخواهیم از زاویه دیگری به موضوع "عدالت آموزشی" بپردازیم باید به بررسی مدارس رتبه‌های برتر کنکور ۹۹ پرداخت؛ از میان ۴۰ نفر رتبه‌های برتر کنکور ۹۹، ۱۱ نفر تهرانی هستند بیشتر نفرات برتر از مدارس خاص و غیر دولتی‌اند!
۰
کد مطلب : ۲۳۵۸۴۱
باز هم اکثر رتبه‌‌های برتر کنکور امسال "دانش‌آموز مدارس خاص و غیردلتی" بودند!
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،اسامی نفرات برتر کنکور سال 99 اعلام شد و ترکیب نفرات برتر در آزمون سراسری سال 99 بدین شرح است که از میان 40 نفر برتر 12 نفر دختر و 28 نفر پسر هستند.
بیشترین رتبه‌های برتر دختر در گروه  هنر است به‌گونه‌ای که هر 5 نفر نخست را دختران تشکیل می‌دهند پس از آن گروه زبان‌های خارجه قرار دارد که سه نفر از میان 5 رتبه نخست را دختران تشکیل می‌دهند.
در گروه آزمایشی علوم ریاضی نیز تمام 10 رتبه نخست به پسران اختصاص دارد و در گروه آزمایشی علوم تجربی یک دختر موفق به کسب رتبه هفتم شده است.
به عبارت دیگر هر 10 رتبه نخست رشته علوم ریاضی از میان پسران هستند و سه نفر از شهر تهران و بقیه از سایر شهرها هستند.
در گروه آزمایشی علوم تجربی، از میان 10 نفر نخست، 9 نفر پسر و یک نفر دختر است و سه نفر از تهران و بقیه از سایر شهرها هستند.
در گروه آزمایشی علوم انسانی، از میان 10 نفر نخست، 6 نفر پسر و 4 نفر دختر هستند و یک نفر از تهران و بقیه از شهرستان‌ها هستند.
در مجموع از میان 40 رتبه نخست کنکور 99 نفر 11 نفر از شهر تهران و بقیه از سایر شهرها هستند و محمد مهدی حیدری نسب، رتبه 9 رشته ریاضی از شهر زابل است.
11  نفر از رتبه‌های برتر کنکور 99, تهرانی هستند و به نظر می‌رسد در کنکور 99، داوطلبان سایر شهرها چشمگیرتر در میان رتبه‌های برتر قرار گرفته‌اند و از 40 نفر نخست، 11 نفر تهران و 28 نفر از سایر شهرها هستند.

اما اگر بخواهیم از زاویه دیگری به موضوع "عدالت آموزشی" بپردازیم باید به بررسی مدارس رتبه‌های برتر کنکور 99 پرداخت؛ در کنکور 98 تمام رتبه‌های برتر از میان مدارس خاص و غیردولتی بودند و جای مدارس دولتی عادی خالی بود اما آیا این روند امسال هم تکرار شده است؟
طبق بررسی اولیه‌ای که ما در صحبت با داوطلبان کنکور داشتیم، بیشتر نفرات برتر از مدارس خاص یا غیردولتی بودند البته رتبه هفت رشته انسانی و رتبه هفت رشته ریاضی از مدارس دولتی عادی هستند.
نفر هفت رشته انسانی از مدرسه دولتی 
در کنکور 99 ، مهدی ضیایی اذرخوارانی از استان اصفهان که رتبه هفت رشته انسانی را کسب کرده است از دبیرستان پسرانه دولتی سعدی بود.
او می‌گوید: در روستا زندگی می‌کنم و هیچگونه امکانات آموزشی از جمله کلاس کنکور، کلاس تست‌زنی، کتاب‌های کمک آموزشی، مشاور تحصیلی و ... نداشتم و فقط با تلاش و پشتکار خودم توانستم موفق شوم.
محمد مولوی سرند، رتبه هفت رشته ریاضی از شهر فردوس نیز در مدرسه دولتی باقرالعلوم فردوس درس خوانده و معتقد است: در مدارس دولتی تحصیل کردم و اعتقاد دارم اگر هدف مشخص باشد در همین مدارس هم می‌توان موفق بود.
محمدمحمد مهدی حیدری نسب رتبه 9 رشته ریاضی از شهر زابل در مدرسه غیردولتی دانشگاه زابل درس خوانده است و می‌گوید: برخی دبیران دروس تخصصی در پایه دوازدهم از تهران می‌آمدند یعنی از 8 درس تخصصی دبیر سه درس از تهران می‌آمدند!
او که پدر و مادرش هم معلم هستند، ادامه می‌دهد: هر سه سال دوره متوسطه را در این مدرسه بودم و پیش از آن هم در مدرسه سمپاد درس می‌خواندم.
نفر اول رشته ریاضی در مدرسه غیردولتی درس خوانده است
ابوالفضل حاجی محمد حسین کاشی، نفر اول رشته ریاضی از شهر تهران در مدرسه غیردولتی علوی درس خوانده است  و 12 سال دوران مدرسه را در مدارس غیردولتی تحصیل کرده‌ است.
برادر او که با ما صحبت کرد، معتقد است، قطعاً فضای مدارس در کسب رتبه برتر موثر است و شکی در آن نیست؛ بنده فقط یک سال دوره پیش‌دانشگاهی را در مدرسه غیردولتی درس نخواندم و رتبه‌ام 463 شد.
رتبه دو رشته ریاضی از مدرسه تیزهوشان
ایلیا هاشمی‌راد، نفر دوم رشته ریاضی از شهر تهران که در دبیرستان علامه حلی یک درس خوانده، معتقد است برای کسب رتبه زیر 100 در کنکور باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری خاص داشت و من هم از پایه یازدهم به طور جدی برای کنکور درس خواندم، از کتاب‌های کمک آموزشی،‌ آزمون‌های آزمایشی، معلمان و مشاوران بهره بردم.
او درباره تأثیر مدرسه برای کسب رتبه برتر عنوان می‌کند: قطعاً موثر است و اگر مدرسه دیگری درس می‌خواندم شاید این رتبه را کسب نمی‌کردم البته این موضوع به خاطر معلمان و مشاوران خاص نیست بلکه در فضای مدرسه، جو رقابتی وجود دارد؛ پایه دهم مدرسه دیگری در شهر اندیشه بودم که جو درسی خوبی در آنجا حاکم نبود و اگر همان جا بودم تصور می‌کنم رتبه دو رقمی را کسب می‌کردم.
از پایه یازدهم که به تهران آمدم در آزمون مدرسه علامه حلی شرکت کردم و پذیرفته شدم، فضای رقابتی مدرسه خیلی در موفقیتم تأثیر داشت البته معلمان و مشاوران نیز تاثیر دارند اما در جایگاه دوم و سوم هستند.
نفر دهم رشته ریاضی: فضای رقابتی مدرسه در موفقیتم تأثیر بسیاری داشت
مهدی سعادت بخت، نفر دهم رشته ریاضی از شهر تهران که در مدرسه علامه حلی 8 درس خوانده است می‌گوید: فضای مدرسه بسیار تاثیرگذار است چرا که فضا رقابتی بود و معلمان و مشاوران بسیار کمک می‌کردند و مشاور مدرسه برای درس خواندنمان برنامه ریزی می‌کرد؛ در دوره موسط اول نیز در مدرسه غیردولتی سلام بودم که خیلی خوب کار می‌کردند مخصوصاً درس ریاضی را و در دوره متوسطه دوم نیز مدرسه علامه حلی ریاضی را بسیار خوب کار می‌کرد.
نفر دوم رشته تجربی: شاید در مدرسه دولتی این رتبه را کسب نمی‌کردم!
مادر رامین آزادی نفر دوم رشته علوم تجربی که در مدرسه علامه حلی 1 درس خوانده است، عنوان می‌کند: فرزندم بسیار سختکوش است و برای درس خواندن خیلی زحمت می‌کشید البته فضای مدرسه نیز بسیار تاثیرگذار است و اگر مدرسه دیگری بود شاید این رتبه را کسب نمی‌کرد چرا که کادر مدرسه خیلی موثر بودند.
او ادامه می‌دهد: پسرم به درس خواندن بسیار علاقه دارد و از تمام وقت تفریح خود گذشت و در ایام کرونا چون در خانه شرایط مطالعه نداشت به مدرسه ‌رفت و به تنهایی در سالن مطالعه آنجا درس خواند.
نفر چهارم رشته تجربی در مدرسه غیردولتی درس خوانده است
سپهر اسلامی، نفر چهارم رشته تجربی از تهران که در مدرسه غیردولتی انرژی اتمی درس خوانده است، می‌گوید: برای موفقیت در آزمونی مانند کنکور فعالیت بدون برنامه یک معجزه است البته بنده سرمایه‌گذاری نجومی نداشتم اما مدارسم جزو مدارس خوب است البته اگر مدرسه سطح پایین‌تری می‌رفتم شاید شانسم کمتر می‌شد؛ از ابتدای تحصیل در مدارس غیردولتی درس خواندم و در دوره متوسطه اول در مدرسه علامه حلی تحصیل می‌کردم.
سارا احمدی که خواهرش با ما صحبت می‌کند، در مدرسه فرزانگان یک درس خوانده است و در دوره متوسطه اول نیز در مدارس تیزهوشان درس خوانده و دوره ابتدایی را در مدارس دولتی عادی گذرانده است.
خانم‌احمدی معتقد است که خواهرش بسیار ساعی و سخت‌کوش بوده اما برنامه‌ریزیهای مدرسه و وجود مشاوران و معلمان و فضای رقابتی که در مدرسه حاکم است به او برای کسب رتبه برتر کمک کرده است.
محمد مهدی تمر، رتبه اول رشته علوم انسانی از شهر ارومیه که در مدارس تیزهوشان درس خوانده است، می‌گوید: از سال دهم وارد مدارس سمپاد شدم و قبل از آن در مدارس دولتی درس می‌خواندم.
هشدار درباره مدارس دولتی 
به گزارش تسنیم، نگاهی به سایر نفرات برتر کنکور نیز نشان می‌دهد که  بیشتر آنها از میان فارغ‌التحصیلان مدارس خاص و غیردولتی هستند و باز هم جای دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی در میان نفرات برتر کمرنگ است اما امسال وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر بود چرا که در کنکور 98 هیچ کدام از نفرات برتر از میان دانش‌آموزان مدارس دولتی نبودند.
البته این پرسش نیز مطرح می‌شود که چرا بیشتر خانواده‌ها برای کسب موفقیت توسط فرزندشان، مدارس غیردولتی و خاص را انتخاب می‌کنند، آیا وضعیت مدارس دولتی عادی این شائبه را برای آنها تقویت کرده است که برای موفقیت فرزندشان باید او را به مدرسه‌ای خاص یا غیردولتی ببرند.
به هر حال تنوع مدارس و بالتبع کم‌توجهی‌ها به مدارس دولتی و افت شاخص‌های کیفی در آنها، نتایج خود را در مواقعی همچون اعلام نتایج کنکور به خوبی نمایان می‌کند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین