تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
plusresetminus
حزب الله:مدیر انتشارات تایماز گفت: افزایش هزینه‌های لنتشار کتاب، دلایل مختلفی از جمله افزایش حقوق کارمندان چاپخانه‌ها دارد.
۰
کد مطلب : ۲۳۵۷۱۱
دلیل افزایش هزینه‌های انتشار کتاب چیست؟
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،مجید باشعور مدیر مسئول انتشارات تایماز  درباره علت افزایش هزینه‌های انتشار کتاب گفت: الان با افزایش قیمت در همه چیز رو به رو هستیم. مردم هم با همین وضعیت افزایش قیمت‌ها زندگی می‌کنند در نتیجه اگر قیمت جوهر مورد نیاز چاپخانه دار برای انتشار کتاب افزایش نیابد حقوق کارمندش را افزایش داده است از این رو طبیعی است هزینه‌های انتشار کتاب بالا رود.


وی افزود:، چون جامعه زنجیر وار بهم وصل است، افزایش قیمت در یک بخش روی بخش‌های دیگر هم تاثیر می‌گذارد. هزینه‌های اجاره برق، آب گاز و تلفن انتشاراتی‌ها افزایش یافته است. هزینه حضور در دفتر انتشاراتی‌ها بالاست. این موضوع هم باعث افزایش هزینه‌های انتشار کتاب می‌شود به تبع آن عناوین کتاب‌های منتشر شده در سال جاری کاهش یافته است.
مدیر مسئول انتشارات تایماز ادامه داد: اگر ناشری کتابی با تیراژ هزار نسخه منتشر می‌کرد الان نمی‌تواند این کار را انجام دهد، چون اگر بخواهد کتابی با تیراژ هزار نسخه منتشر کند به فروش نمی‌رسد. از سوی دیگر، انتشار کتاب با تیراژ ۱۰۰ نسخه هم به صرفه نیست، چون ناشر باید هزینه‌های مولف، مترجم، ویراستاری و... را بپردازد. برای همین ناشران سعی کردند انتشار کتاب‌ها را در حالت تعلیق نگه دارند و منتظر باشند تا ببینند جامعه چگونه پیش می‌رود.
باشعور بیان کرد: تاوقتی که جامعه ما کتاب محور نشود تغییری در وضعیت انتشار کتاب ایجاد نخواهد شد. درحال حاضر تمام جامعه گوشی محور شدند و اطلاعاتشان را از گوشی هایشان دریافت می‌کنند. اگر این روند ادامه یابد هرسال وضعیت نشر بدتر از سال قبل می‌شود؛ و این روالی که چند سالی است آغاز شده ادامه خواهد یافت. به همین دلیل ناشران نمی‌توانند بسیاری از کتاب‌ها را منتشر کنند و انتشار کتاب بین هوا و زمین معلق مانده است.
وی تصریح کرد: کشور باید از انتشار کتاب کاغذی به سمت انتشار کتاب‌های صوتی و ایبوک برود. آن هم در کشوری مانند ایران که به صورت عادی کتابخوان نداریم برای انتشار کتاب ایبوک هم با مسائلی روبه رو هستیم و ناشران ما نمی‌توانند کتاب ایبوک مانند آنچه در کشور‌های پیشرفته دنیا وجود دارد منتشر کنند، چون مردم ما در واتساپ متنی که مقداری طولانی‌تر از متن عادی باشد نمی‌خوانند چه برسد به اینکه بخواهند کتاب ایبوک بخوانند.
مدیر مسئول انتشارات تایماز اظهار کرد: در زمینه انتشار کتاب به مشکل برخورده ایم. تازمانی که مردم احساس نکنند به مطالعه کتاب نیاز دارند فاتحه کتاب خوانده است. حالا می‌خواهد این کتاب در قالب ایبوک یا کتاب کاغذی منتشر شده باشد تا زمانی که عطش خواندن در مردم ایجاد نشود همین روال کنونی ادامه پیدا می‌کند. جامعه ما به سمت بی سوادی می‌رود، بچه‌هایی که امروز در برنامه‌هایی مانند شاد درس می‌خوانند این‌ها بی سوادترین آدم‌ها خواهند شد که حتی نمی‌توانند کتاب‌های عادی بخوانند. هرچقدر هم ناشر کتاب منتشر کند تاثیری در بازار نشر نمی‌گذارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین