تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
plusresetminus
حزب الله: رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: با بررسی اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشکوک به فرار مالیاتی، 14542 مؤدی شناسایی و بالغ بر31 هزار و 748 میلیارد تومان مطالبه شده. حجم کنونی فرار مالیاتی بین 40 تا 50 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود
۰
کد مطلب : ۲۳۵۳۸۷
شناسایی 14500 مؤدی فراری از طریق تراکنش‌های بانکی مشکوک/ 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،امیدعلی پارسا معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی با روزنامه ایران گفتگویی انجام داده است که مهترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- سازمان امور مالیاتی کشور در سال‌های گذشته اقدامات زیادی را برای مدرن‌سازی و هوشمند کردن نظام مالیاتی در دستور کار خود قرار داده است که برخی از مهمترین آنها شامل ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات مالی، هویتی و عملکردی مؤدیان مالیاتی، انعقاد تفاهمنامه با بیش از 100 دستگاه اجرایی جهت دریافت داده و اطلاعات و دریافت داده و اطلاعات بیش از 30 دستگاه؛ تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و انجام تمهیدات لازم برای اجرایی کردن قانون مذکور و الکترونیکی کردن فعالیت‌های مربوط به دریافت اظهارنامه، ابلاغ اوراق مالیاتی، ثبت‌نام مؤدیان و پرداخت الکترونیکی مؤدیان و خدمات مالیاتی از طریق گوشی‌های هوشمند می‌شود.

- با توجه به اینکه مالیات ستانی بایستی طبق قانون صورت گیرد، گسترش پایه‌های مالیاتی نیازمند تصویب قوانین و مقررات مرتبط بوده که البته امری زمانبراست. براین اساس سعی شده است در قوانین بودجه سنواتی با توجه به ظرفیت‌های قانونی و اجرایی موجود، احکامی در این خصوص پیش‌بینی شود که مالیات بر املاک و خودروهای لوکس در قانون بودجه سال 1399 از آن جمله است.

- مهمترین اقدام در راستای گسترش پایه‌های مالیاتی به پیش‌نویس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مربوط می‌شود که در بهمن ماه سال 1398 از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی برای دولت ارسال شده است.

- معرفی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (PIT)، معرفی مالیات بر عایدی املاک، معرفی مالیات بر خانه‌ها و خوروهای لوکس و بازنگری اساسی در نظام معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از مهم‌ترین رویکردهای پیش‌نویس مذکور است. این پیش‌نویس هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است و امید می‌رود ظرف ماه‌های آینده تقدیم مجلس شود.

- سازمان امور مالیاتی کشور مقابله با پدیده فرار مالیاتی را به‌عنوان یکی از مهمترین برنامه‌ها در اولویت‌های کاری خود قرار داده و در این راستا اقداماتی مانند ایجاد و تکمیل پایگاه اطلاعات عملکردی و دارایی مؤدیان، طراحی و اجرای پایلوت مقابله با فرار مالیاتی و نیزتدوین و اجرای دستورالعمل نحوه رسیدگی به تراکنش‌های مشکوک بانکی و اخذ صورتحسابهای بانکی مؤدیان مشکوک به فرار مالیاتی، رسیدگی به مالیات بیش از 4 هزار شرکت صوری، تدوین برنامه جامع برای جلوگیری از فرار مالیاتی دارندگان کارت بازرگانی را طراحی و اجرا کرده است.

- با بررسی اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشکوک به فرار مالیاتی، 14 هزار و 542 مؤدی شناسایی و بالغ بر31 هزار و 748 میلیارد تومان مطالبه شده است، به‌طور کلی حجم کنونی فرار مالیاتی بین 40 تا 50 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که بدین ترتیب شاخص شکاف مالیاتی و نسبت فرار مالیاتی به مجموع درآمدهای مالیاتی و نیز تولید ناخالص داخلی (GDP) درمقایسه با گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

- میزان درآمدهای مالیاتی شامل مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات از رقم 936 هزار میلیارد ریال در سال 1396 به رقم 1.415 هزار میلیارد ریال در سال 1398 رسیده است.

- درصد تحقق درآمدهای مالیاتی شامل مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات در سال‌های 1396، 1397 و 1398 به ترتیب برابر 97، 97 و 101 درصد بوده است. گفتنی است نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی نیز در سال 1398 برابر با 7.8‌درصد بوده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین