کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انباشت یک میلیون موتورسیکلت توقیفی در پارکینگهای کشور/ طرح جدید برای اعمال قانون راکبان متخلف

تسنیم , 25 شهريور 1399 ساعت 11:26

حزب الله:رئیس پلیس راهور فاتب با بیان اینکه هم‌اکنون در کل کشور قریب به یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگها انباشت و توقیفی داریم، گفت: می‌خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک روش جدیدتر متوسل شویم.


به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به طرح پلیس راهور برای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران اظهار کرد: از زمانی که موتورسیکلت تولید و به بازار عرضه شد، طرحهای متنوعی برای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در ادوار مختلف توسط دولت و مجلس، تصویب، قانون، ابلاغ و اجرایی شد.
انباشت یک میلیون موتورسیکلت توقیفی در پارکینگهای کشور
رئیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به نتیجه اجرای طرحهای متنوع در راستای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در دوره‌های مختلف زمانی افزود: محصول اجرای طرحهای متنوع را در ادوار مختلف مشاهده کردیم و می‌بینیم، هم‌اکنون در کل کشور قریب به یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگها  انباشت و توقیفی داریم، در حالیکه در شهر تهران بیش از 60 هزار موتورسیکلت در پارکینگها به دلیل تخلفات راکبان توقیف شده است.
وی تصریح کرد: پلیس بر مبنای وظایف ذاتی و قانونی در برابر موتورسیکلت‌سواران متخلف اعمال قانون می‌کند، هر چند، در پی اعمال قانون و برخوردها، کشمکش و کش و قوسهایی وجو دارد، به هر حال این  موضوع که برخی از راکبان از طریق موتورسیکلت امرارمعاش می‌کنند بر ما پوشیده نیست؛ وقتی در راستای اجرای قانون، مجبوریم  موتور فرد متخلف را متوقف کنیم و به پارکینگ  انتقال  دهیم برای خود ما هم سخت است اما چه کنیم؟! نمی‌توانیم چشم بر روی تخلفات موتورسیکلت سواری ببندیم که برای معیشت از این وسیله‌نقلیه  استفاده می‌کند و از طرفی به عینه شاهد رصد و اعمال قانون تخلفات توسط پلیس است اما همچنان اصرار بر بی‌قانونی دارد.
اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در سالهای گذشته منتج به نتیجه مطلوب نشد
این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم در مقابل بی‌قانونی چشم‌پوشی کنیم و کوتاه بیاییم، یادآور شد: طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در سالهای گذشته اجرایی شده و اما منتج به نتیجه مطلوب نشده است، لایه‌هایی محسوسی از عدم نتیجه‌یابی مطلوب را می‌توان در اجرای این طرحها دید که موجب انباشت شمار زیادی موتورسیکلت در پارکینگها شده، از طرفی متأسفانه حجم تخلفات موتورسیکلت‌سواران بالا است و شاهد نارضایتی عمومی از رفتارهای پرخطر موتورسیکلت‌سواران هستیم بنابراین باید به راهکار نو اندیشید.   
در اعمال قانون راکبان متخلف به روشی جدیدتر متوسل می‌شویم
حمیدی خاطرنشان کرد: امروز می‌خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک روش جدیدتر متوسل شویم؛ به نحویکه هزینه‌های اعمال قانون را در این حوزه  اعم از توقیف و ارجاع به پارکینگ و از این دست نتایج کاهش و در عین حال، آموزش و رضایت‌مندی عمومی و رفتارهای ترافیکی را ارتقاء دهیم و شاهد تخلفات کمتر و کمتر موتورسیکلت‌سواران در آینده باشیم. 
رئیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: در همین رابطه، طرحی را با عنوان "موتور یار" (البته نام طرح هنوز قطعی نشده است) در دست بررسی داریم؛ در این طرح با تعامل با قوه‌ قضائیه، در پی استفاده از مجازاتهای جایگزین  برای موتورسیکلت‌سوار متخلف هستیم، کارشناسان ما پیش‌نویس طرح را تهیه، تدوین و در گامهای اولیه بررسی موضوع، به نتایج خوبی دست یافته‌ایم و تقریباً موافقتهای ضمنی و تعاملی  با  مراجع ذیصلاح صورت گرفته  و ان‌شاءالله به زودی  کلیت طرح، نهایی می‌شود.
این مقام انتظامی با بیان اینکه از آنجایی که فرآیند  اعمال قانون مانند توقیف وسیله‌نقلیه فرد متخلف (موتورسیکلت)  ماهیت "قانونی" دارد و مانند قبل باقی است، افزود: در این طرح جدید با تحلیل رفتار راکب متخلف  با بررسی چرایی اینکه "از خط ویژه در تردد است، چرا خلاف جهت حرکت یا از چراغ قرمز عبور می‌کند"، به  یک "شاه‌کلید" می‌رسیم و آن  "عجله" و "شتاب"  است.
وی بیان کرد: در نظر داریم  با  توقیف موتورسیکلت  فرد متخلف در همان محل، بدون اینکه وسیله‌نقلیه موتوری به پارکینگ منتقل شود، در اختیار راکب ابزار ترافیکی قرار داده و فرد در یک بازه زمانی مشخص مثلاً دو ساعته در محدوده‌ای که تخلف را مرتکب  شده در کنار همکاران ما مانع تخلفات موتورسواران دیگر شود.
حمیدی تصریح کرد: زوایای مختلف این طرح اعم از  ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و شهروندی در حال بررسی و تکمیل است، طرح مذکور به قوه‌ قضائیه ارائه شده و در هفته‌های گذشته، جلسات مستمری با مسئولان و کارشناسان امر داشته و این سلسله  نشستها ادامه دارد و ان‌شاءالله پس احصاء کامل پیامدهای طرح، اجرای آن مصوب  و در آینده‌ای نه چندان دور عملیاتی می‌شود.


کد مطلب: 235343

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/235343/انباشت-یک-میلیون-موتورسیکلت-توقیفی-پارکینگهای-کشور-طرح-جدید-اعمال-قانون-راکبان-متخلف

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com