تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
plusresetminus
حزب الله:با آغاز بررسی شکایت ایران از آمریکا در خصوص «عهدنامه مودت»، واشنگتن فشار خود بر دیوان بین المللی دادگستری لاهه را افزایش داده تا این شکایتنامه را رد کند.
۰
کد مطلب : ۲۳۵۳۳۲
فشار بر دیوان بین‌المللی دادگستری برای رد کردن شکایت ایران
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،وکلای دولت آمریکا روز دوشنبه از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری خواستند شکایت مطرح شده توسط ایران علیه واشنگتن به موجب «عهدنامه مودت» را رد کنند.
«مارک استرینگ» وکیل دولت آمریکا در جلسه استماع مربوط به اعتراض واشنگتن در پرونده شکایت حقوقی ایران از آمریکا در قضیه نقض عهدنامه مودت سال ۱۹۵۵، اقدام ایران را اشتباه خواند.
استرینگ مدعی شد که هدف اصلی شکایت ایران احیای توافق هسته‌ای (برجام) است که دولت آمریکا سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.
جلسات استماع مربوط به اعتراض آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری از روز دوشنبه ۱۴ سپتامبر آغاز و تا ۲۱ سپتامبر ادامه خواهد داشت.
دیوان بین‌المللی دادگستری، سال ۲۰۱۸ با بررسی درخواست ایران، آمریکا را به رفع تحریم‌های اقلام انسان دوستانه، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد اما واشنگتن به این حکم توجه‌ای نکرده است.
ایران در درخواستی که به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بود، تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا را ناقض پیمان مودت ۱۹۵۵ دانسته و خواهان لغو آنها شده بود.
تهران در شکایت خود به عهدنامه «مودت و روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی» سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) بین ایران و ایالات متحده آمریکا استناد می‌کند. این معاهده که برای بسیاری از شهروندان ایرانی کمتر شناخته شده است، «بین ایران و آمریکا، دو کشور متعهد به «روابط دوستانه» با یکدیگر شده‌اند. این در حالی است که ایران و ایالات متحده با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.
هر چند کشورها موظف به اجرای احکام دیوان بین‌المللی دادگستری هستند اما این نهاد ابزار لازم برای اجرای آرای خود را ندارد. تاکنون برخی از کشورها از جمله آمریکا در مواردی احکام دیوان بین‌المللی دادگستری را نادیده گرفته‌اند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین