تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
plusresetminus
حزب الله: رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: در دو ماه گذشته قیمت نهاده‌ها افزایش چند برابری داشته و علت افزایش روزانه قیمت تخم مرغ در بازار ناشی از چالش‌های تامین نهاده‌ها است.
۰
کد مطلب : ۲۳۵۳۲۴
افزایش قیمت تخم مرغ ناشی از چالش‌های تامین نهاده‌ها است
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،ناصر نبی پور گفت: امروز سویا در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود درحالیکه قیمت مصوب آن ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است، همچنین ذرت در بازار آزاد به ۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده درحالیکه قیمت مصوب آن هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های جایگزین سویا نیز افزایش چند برابری داشته است، گفت: هرچند برای سویا جایگزین خاصی وجود ندارد و این محصول منبع تأمین پروتئین مرغ است، اما فقط در خصوص مرغ تخم گذار تا میزان مشخصی می‌شود کلزا را جایگزین سویا کرد که قیمت این محصول هم در سه ماه گذشته از حدود دو هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۳۰۰ تومان به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

نبی پور افزود: درحال حاضر سویا با همان قیمت ۱۳ هزار تومان هم در وزن‌های بالا مانند ۲۰ یا ۳۰ یا ۴۰ تنی در بازار یافت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات نقشی در گرانی تخم مرغ ندارد، گفت: در سه ماهه نخست امسال بالاترین میزان صادرات تخم مرغ انجام شد به طوری که ۴۰ تا ۴۵ هزار تن از این محصول صادر گردید، اما قیمت هر کیلو تخم مرغ در بازار حدود ۷ هزار تومان بود و افزایش نیافت، اما درحال حاضر صادرات آن‌چنانی وجود ندارد و علت افزایش قیمت تخم مرغ نبود نهاده در بازار است که موجبات افت تولید تخم مرغ و کاهش وزن گله‌های مولد را به همراه داشته است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران افزود: اگر نهاده باشد طی یک ماه تولید به حالت عادی بازمی گردد و به روزانه هزار و ۸۰۰ تا هزار و ۹۰۰ تن می‌رسد که در این صورت بالای ۲۰۰ هزار تن مازاد تولید هم ایجاد می‌شود و راهی جز صادرات قسمت مازاد نمی‌ماند.

نبی پور با اشاره به افت تولید در مرغداری‌ها در خصوص تولید تخم مرغ گفت: تولید بسیار کم شده به طوری که به جرأت می‌توان گفت روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن کاهش تولید داریم و این به معنای افت ۳۰ تا ۳۳ درصدی در تولید تخم مرغ است.

وی ادامه داد: در این شرایط برخی مرغداران گله‌های مولد را به کشتارگاه تحویل می‌دهند و شرایط نگهداری آن‌ها را ندارند متأسفانه برخی مرغداری‌ها نیز کارشان به تعطیلی کشیده است.

نبی پور با اشاره به افزایش روزانه قیمت نهاده‌ها در بازار گفت: چهارشنبه هفته گذشته قیمت تمام شده تولید تخم مرغ را به ازای هر کیلو به سازمان حمایت ۱۵ هزار تومان اعلام کردیم، اما از چهارشنبه تا اکنون دوباره قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کرده به طوری که این قیمت تمام شده نیز برای تولید تخم مرغ افزایش یافته است و تا وقتی که قیمت نهاده‌ها تثبیت نشود و به مقدار کافی در اختیار مرغداران قرار نگیرد افزایش قیمت تخم مرغ طبیعی است.

وی با بیان اینکه ۴ ماه است که هر روز گفته می‌شود نهاده‌ها در راه است و به زودی می‌رسند، افزود: خریدهایی که از بازار آزاد و با چند برابر قیمت انجام می‌شود طی چند ساعت به دست مرغدار می‌رسد، اما خریدهای دولتی نهاده‌ها برای رسیدن به دست مرغداران زمان چندماهه می‌برد به طوری که از دی ماه خریدها صورت پذیرفته، اما هنوز نهاده به دست خریدار نرسیده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: سازمان حمایت برای خریدهایی از بازار آزاد از مرغداران سند و فاکتور می‌خواهد در حالی که فروشندگان در این بازار حاضر به ارائه فاکتور نیستند.

نبی پور با اشاره به اینکه در بازار مرغ، امروز جوجه گوشتی با قیمت ۳۰۰ تومان هم خریدار نمی‌یابد، افزود: این درحالیست که قیمت مصوب خرید این محصول ۲ هزار و ۹۵۰ تومان است و چون نهاده تأمین نمی‌شود جوجه ریزی صورت نمی‌پذیرد و در نتیجه ارزش کم می‌شود که این موضوع هم در روزهای پیش رو منجر به افزایش قیمت مرغ خواهد شد.
منبع : صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین