تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
plusresetminus
حزب الله:مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان امروز یکشنبه به مسائل اصلی پرداخته و در همین راستا یکی از مسائل کلیدی متعدد این مذاکرات جستجو برای یک صلح پایدار در این کشور است.
۰
کد مطلب : ۲۳۵۱۹۷
شروع کار سخت در مذاکرات صلح افغانستان
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،در جریان مراسم افتتاحیه آرامی که روز شنبه در شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد، دولت افغانستان و حامیانش شامل آمریکا خواستار آتش بس شدند.
با این حال طالبان در جریان حضورش پای میز مذاکرات اشاره‌ای به ترک مخاصمه نکرد.
مقام ارشد حوزه فرآیند صلح در دولت افغانستان به خبرگزاری فرانسه عنوان کرد، طالبان ممکن است در ازای آزادسازی تعداد بیشتری از شبه نظامیان محبوس در زندان این گروه پیشنهاد آتش بس را بدهد.
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی در دولت افغانستان گفت: این امر می‌تواند یکی از ایده‌های آنها و یا یکی از مطالبات آنها باشد.
نمایندگانی که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند هشدار دادند، مذاکرات دشوار و به هم ریخته خواهد بود در حالی که همچنان خشونتهای مرگبار کشور افغانستان را گرفتار کرده است.
مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از طرفهای مذاکرات خواست "فرصت را غنیمت بشمرند" تا به صلح دست یابند.
او عنوان کرد: ما بی تردید با چالشهای زیادی در مذاکرات طی روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده مواجه خواهیم شد.
طالبان مدتهاست این نگرانی را داشته که کاستن از سطح درگیری‌ها می‌تواند اهرم این گروه را تضعیف کند.
مقامهای افغانستان اعلام کردند که در یک حمله جدید طالبان در قندوز شش افسر پلیس کشته شدند و پنج افسر دیگر نیز در یک حمله دیگر در استان کاپیسا کشته شدند. همچنین انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در شهر کابل نیز باعث زخمی شدن دو غیرنظامی شده و یک انفجار دیگر در حوزه کابل نیز رخ داده که تلفاتی نداشته است.
ملا عبدالغنی برادر، یک بنیانگذار طالبان در سخنرانی در مراسم افتتاحیه نشست دوحه خواستار آن شد که افغانستان تحت قوانین اسلام اداره شود.
شاید دستیابی به یک معاهده صلح جامع برای افغانستان سالها به طول بیانجامد و این امر وابسته به تمایل دو طرف برای منطبق ساختن دیدگاه‌هایشان در قبال افغانستان و میزان توانایی و آمادگی آنها برای توافق بر سر اشتراک قدرت است. دولت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان خواستار حفظ وضعیت موجود کشورش که مورد حمایت غربی‌هاست شده است، یعنی یک جمهوری مبتنی بر قانون اساسی که در آن حقوق زیادی از جمله آزادی‌های بیشتر برای زنان در نظر گرفته شوند.
چهار نفر از ۲۱ نفر عضو تیم مذاکره کننده دولت کابل زن هستند، در حالی که در تیم طالبان هیچ زنی وجود ندارد.
غنی در بیانیه‌ای خواستار "یک صلح پایدار و بامنزلت" که " حافظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته باشد" شده است.
حبیبه سرابی، مذاکره کننده دولت افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت، آغاز مذاکرات "بسیار مثبت" بوده است.
عبدالله عنوان کرد، این فرآیند "می‌تواند شروع یک تاریخ که در آینده پیش رو ساخته می‌شود باشد و امیدواریم نه دیرتر بلکه زودتر رخ دهد".
این مذاکرات مورد حمایت آمریکا شش ماه دیرتر از برنامه‌ریزی، برگزار شده که علتش اختلافات بر سر مساله جنجالی تبادل زندانی بین دو طرف است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین