کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نتایج بزرگترین مطالعه کشور درباره کووید ۱۹ حاکیست

مهمترین عوامل موثر بر مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در ایران

ایسنا , 23 شهريور 1399 ساعت 12:25

حزب الله:نتایج مطالعه‌ای که با هدف ارزیابی فاکتورهای اپیدمیولوژیک و بالینی و همچنین فاکتورهای مرتبط با مرگ‌ومیر در مبتلایان به کووید-۱۹ انجام گرفت، نشان داد که بالاترین میزان مرگ‌ومیر در بین بیماران بالای ۶۵ سال، بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داده است.


به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،اخیرا یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۱۶هزار پرونده بیمار کووید۱۹ در ۱۹ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی تهران به روش کراس-سکشنال، بین فوریه و می ۲۰۲۰ با استفاده از اطلاعات سیستم هوشمند بیمارستانی (Hospital Intelligent Management (HIM انجام شد که حاوی مطالب قابل توجه اپیدمیولوژیکی بوده است.
این مطالعه که به لحاظ تعداد نمونه در سطح جهانی کم نظیر بوده و نتایج آن در ژورنال Archive of Academic Emergency Medicine منتشر شده، بر روی بیماران بستری شده از بهمن ۹۸ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ با تشخیص قطعی یا مشکوک به کووید-۱۹ (آنهایی که علائم بالینی و یا سی تی اسکن مثبت ریه داشتند) انجام گرفت. اکثر این بیماران بین ۲۴ تا ۶۵ سال سن داشتند.
بر اساس نتایج این مطالعه، مرگ‌ومیر در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به بقیه گروه‌ها بیشتر بود. میزان کشندگی بیماری نیز در افراد بستری با تست مثبت نسبت به افراد مشکوک ولی با علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ بالاتر و در حد دو برابر بوده است.
نتایج این مطالعه نشان داد عواملی مانند سن، جنس، داشتن سابقه بیماری و همچنین بستری شدن در بخش‌های مراقبت ویژه می‌تواند بر روی بقای بیماران تاثیرگذار باشد.
بر اساس این گزارش، همچنین نتایج مطالعه مذکور نشان داد که از ۱۶ هزار و ۳۵ بیمار تایید شده و مشکوک بالینی کووید۱۹ ارجاعی به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه تعداد ۱۶ هزار و ۱۶ نفر (شامل ۹۹.۹۳ درصد تاییدشدگان و ۹۹.۸۳ درصد مشکوک‌ها) بستری شدند که ۱۶۱۲ نفر آنها با میانگین مدت بستری ۵ روز فوت شدند.
همچنین بیشترین تعداد مرگ به سنین بیش از ۶۵ سال تعلق داشت (۶۳ درصد آنان از تاییدشدگان و ۶۲ درصد از مشکوک‌ها بودند، در حالی‌که ۷۰ درصد بستری شدگان بین ۲۵ تا ۶۴ سال بودند).
بر اساس سایر نتایج این مطالعه، ۵۰ درصد کل مرگ‌ها در بیماران بستری در ICU رخ داد، در حالی‌که ۶۲ درصد تاییدشدگان و ۵۲ درصد مشکوک‌ها نیز کارشان به ICU کشیده بود. همچنین میانگین کل مرگ‌ومیر ۱۰.۰۵ درصد کل بیماران بستری را تشکیل می‌داد (۱۳.۵ درصد تاییدشدگان و ۶.۴ درصد مشکوک‌ها). 
بیشترین میزان مرگ‌ومیر به لحاظ سنی در بین افراد بالای ۶۵ سال بوده (۲۵.۳۲ درصد)، سپس افراد دارای بیماری زمینه‌ای (۲۵.۵۵ درصد) و بستری‌های ICU/CCU که (۴۱.۷ درصد) بوده است. همچنین بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به بیمارانی بود که دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی (۳۸.۴۶ درصد) و سرطان (۳۵.۷۹ درصد) داشتند.
در پایان این مقاله آمده که بر اساس نتایج این مطالعه دیتابیس‌های بزرگ و قابل اعتنایی از اطلاعات مربوط به کووید۱۹ در کشور ایجاد شده که علاوه بر مطالعه منطقه‌ای قابلیت آن را دارد که تجمیع شده و در سطح ملی مورد پژوهش‌های کلان قرار گیرد. این مطالعه از نظر تعداد پرونده مورد بررسی بزرگترین مطالعه از نوع خود در خاورمیانه و چه بسا یکی از بزرگترین مطالعات کووید در آسیا و حتی جهان بوده است.
دکتر علیرضا زالی، دکتر سعید غلامزاده، دکتر محمود خدادوست، دکتر علی ماهر و دکتر گوهر محمدی از نویسندگان اصلی این مطالعه پژوهشی بوده‌اند.
منبع و لینک مقاله:
Archive of Academic Emergency Medicine. 2020; 8(1): e70
https://www.researchgate.net/publication/344167620_Baseline_Characteristics_and_Associated_Factors_of_Mortality_in_COVID-19_Patients_an_Analysis_of_16000_Cases_in_Tehran_Iran
 


کد مطلب: 235158

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/235158/مهمترین-عوامل-موثر-مرگ-ومیر-بیماران-کرونایی-ایران

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com