تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
plusresetminus
بررسی اشتباهات داوری در لیگ نوزدهم نشان می‌دهد که استقلال در بین تیم‌های مدعی بیشترین سود را کرده و در تیم‌های پایین جدول نیز پیکان با اشتباهات داوری ۴ امتیاز بیشتر به دست آورده است.
۰
کد مطلب : ۲۳۵۱۱۹
استقلال و پیکان با بیشترین سود از داوری در پایان لیگ نوزدهم
 داوری لیگ نوزدهم روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و شاهد اتفاقات مختلف داوری در لیگ نوزدهم بودیم؛ از تغییرات در راس کمیته گرفته تا حواشی مختلف چیدمان داوری.
حیدر سلیمانی پیشکسوت داوری در گفت‌وگو با ایسنا درباره حواشی مختلف داوری در لیگ نوزدهم عنوان کرد: لیگ برتر از لحاظ داوری سه دوره متفاوت را تجربه کرد؛ دوره اول که با حضور هدایت الله ممبینی به عنوان رییس کمیته داوران شروع شد و چندان خوشایند نبود و دوره پر اشتباه داوری را شاهد بودیم. اضافه کردن بی حساب و کتاب داوران و کمک داوران به کلاس پیش فصل داوری از این خبر می داد که فصل پر اشتباهی را در پیش خواهیم داشت. در انتخاب اعضای کمیته داوران هم نقد بسیاری وجود داشت و تقریبا دعوت برخی از داوران به لیگ برتر بوی انتخابات فدراسیون فوتبال و کسب رای را می داد که این انتخابات با دستور فیفا لغو شد. حضور پر تعداد داوران و پشت خط ماندن بسیاری از آنان باعث به وجود آمدن مشکلات انگیزشی شد و حتی در روحیه برخی از آنها تاثیر منفی جدی بر جای گذاشت. 
وی ادامه داد: دوره دوم با حضور اسماعیل صفیری آغاز شد که برخی از داوران فکر می کردند شاید مسعود عنایت جدیدی بر مسند کمیته داوران تکیه زده است که اینطور نبود و شجاعت لازم را شاهد نبودیم، اگرچه آرامش نسبی در عرصه داوری حاکم شد اما در نحوه انتصاب صفیری حرف و حدیث زیادی وجود داشت و اختلاف وی با دپارتمان داوری کم کم افزایش پیدا کرد تا اینکه در چیدمان‌ها کاملا آشکار شد و داوران بین اطاعت از کمیته و دپارتمان داوری سر در گم شدند، تا اینکه بعد از شیوع کرونا و تعطیلی لیگ همه فکر می کردند ممکن است با دخالت بزرگان فدراسیون این اختلافات و مشکلات حل شود اما نشد. 
سلیمانی اضافه کرد: دوره سوم ادامه چالش داوری است که بعد از وقفه چند ماهه لیگ فوتبال دوباره از سر گرفته شد و همانطور که بازیکنان در زمین ناآماده بودند، داوران نیز از آمادگی لازم برخوردار نبودند و گاهی اوقات تمرکز لازم را بیش از حد از دست می دادند و حتی چیدمان‌های غیر کارشناسی، بعضی تیم ها را دچار نا امیدی کرد تا اوج این بی تدبیری ها در بازی استقلال و پرسپولیس خودش را نشان داد تا جایی که تیم ها به این تنش های به وجود آمده واکنش نشان دادند. با وجود تمام مشکلات در لیگ گذشته شاهد بودیم که داوران ملی از داوران بین المللی (شاید به جز دو داور) بهتر قضاوت کردند و آمار نشان می دهد با وجود بعضی از اشتباهات برجسته کمک داوران، نمایش آنها از داوران بهتر بود. داوران در بازی های که پخش سراسری از تلویزیون مثل استقلال و پرسپولیس داشتند بیشتر پنالتی اعلام می کردند و با درصد اشتباه بیشتر اما در پخش های استانی پنالتی ها کمتر دیده می شدند. 
این پیشکسوت داوری با بررسی تمامی بازی‌های لیگ نوزدهم و اشتباهات صورت گرفته به سود یا زیان تیم‌های مختلف تصریح کرد: در بررسی زیر سه فاکتور پنالتی (که تاثیر مستقیم در نتیجه دارد) گلی که در وضعیت آفساید و خطا زده شد و مورد پذیرش داوران قرار گرفت یا گلی زده شد که در وضعیت آفساید و خطا نبود و داوران مردود اعلام کردند، مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج زیر به دست آمد:
تیم استقلال در پنج بازی از اشتباهات داوران در طول فصل بهره برده است و در کل سه امتیاز سود کرده است که بیشترین سود از اشتباهات داوری را استقلال داشت اما در این بین در برخی از بازی ها ضرر جدی کرده است مثلا در بازی با نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت پنالتی های استقلال دیده نشد و در بازی رفت و برگشت با سپاهان هم زیان دید و هم سود کرد.
تیم ذوب آهن در چهار بازی متضرر شده است که در کل با هفت امتیاز بیشترین ضرر از اشتباهات داوری نصیب این تیم شد که می توانست خطرآفرین باشد. در دو بازی رفت و برگشت با نفت مسجد سلیمان و اتفاقات عجیب در بازی با ماشین سازی تبریز به همراه گل صحیح مردود شده متضرر شده است.
او افزود: تیم فولاد خوزستان با وجود اینکه در هفت بازی از اشتباهات داوری بهره برد اما در کل دو امتیاز در چهار بازی متضرر شد. در بازی رفت و برگشت با نساجی و باخت مقابل پارس جنوبی پنالتی های فولاد دیده نشد. تیم سپاهان با وجود بهره بردن از اشتباه داوران در مقابل استقلال در نیم فصل اول اما در مقابل همین تیم در نیم فصل دوم متضرر شد که سر و صدای زیادی کرد و این تیم اصفهانی هم در کل فصل دو امتیاز از داوری ضرر کرد و علاوه بر این در بازی با نساجی گل آفساید دریافت کرد و مقابل سایپا پنالتی این تیم دیده نشد.
سلیمانی همچنین گفت: تیم تراکتورسازی از اشتباهات داوری سود و زیان تقریبا مساوی داشت و تنها یک امتیاز در کل فصل از داوری زیان دید. در بازی با سپاهان گل آفساید دریافت کرد و متضرر شد.
تیم پرسپولیس در بازی ها به تعداد سودهایی که برده ضرر هم کرده اما تنها یک امتیاز از اشتباهات داوری زیان دید که در جدول تاثیری نداشت. جالب است پنالتی های اشتباهی که علیه این تیم گرفته شد مثل بازی با استقلال تبدیل به گل نشد و پنالتی های پر تعدادی که به نفع این تیم گرفته شد تقریبا صحیح بود به جز در بازی با نساجی.
او ادامه داد: تیم پارس جنوبی در پایین جدول با یک امتیاز از اشتباهات داوری بیشترین بهره را برد گر چه در بازی با استقلال دو پنالتی این تیم دیده نشد و گل سالم آنها مردود شد اما در بازی با فولاد همین بهره را برد. تیم سایپا در شش بازی چهار امتیاز متضر شد و در بازی با تیم های شاهین بوشهر  و نساجی پنالتی این تیم دیده نشد.
سلیمانی در پایان گفت: تیم پیکان هم مثل همسایه خودش چهار امتیاز از اشتباهات داوری ضرر کرد و در مقابل سپاهان، فولاد و شاهین پنالتی این تیم دیده نشد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین