تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
plusresetminus
حزب الله: اراده حاکمیت به صیانت از سرمایه مردم در بورس است/ تذکر به برخی حقوقی‌ها علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه حاکمیت به شدت از سرمایه‌گذاری مردم در بورس حمایت می‌کند، گفت: طبق مقررات به برخی شرکت‌های حقوقی که به عرضه بیش از یک درصد سهام بلوکی اقدام کردند، تذکراتی داده شد.
۰
کد مطلب : ۲۳۵۱۰۶
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،علی صحرایی  در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر شدن وضع روز شنبه بازار سرمایه‌ به خاطر مصوبات روز پنج‌شنبه شورای عالی بورس بود، گفت: خیلی عوامل بر بازار و تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه اثر دارد، از جمله اینکه مردم فهمیدند حاکمیت برای صیانت از سرمایه‌گذاری‌شان محکم پای کار است. اگر نیاز باشد، اقداماتی فراهم می‌کند که نقد شوندگی سرمایه‌گذاری در بورس تضمین شود.

وی افزود: مسئله بعدی، اصلاحات اخیر که در بازار روی داده، جذابیت ایجاد کرده است. دلیلش این است که امروز در بورس تهران 87 درصد از خرید متعلق به افراد حقیقی بود 78 درصد فروش مربوط به حقیقی‌ها بود یعنی خریدشان بیشتر از فروش بوده است. یعنی سهام را که منتظر بودند، به نقطه جذاب‌تری برسد و سرمایه‌گذاری خودش وارد می‌شود.

به گفته صحرایی، مصوبات شورای عالی بورس خودش نقد شوندگی سهام را تضمین کرد. یعنی شرکت‌ها می‌توانند اسناد سهام خزانه صادر می‌کند، یعنی اینکه شرکت‌ها می‌توانند صدور اسناد سهام خزانه و نیز اوراق اختیار فروش تبعی داشته باشند. یا اوراق بیمه‌ای برای شرکت‌ها منتشر کنند. اوراق تبعی خاصیت‌اش این است که ما به سرمایه‌گذاران حقیقی این اطمینان را می‌دهیم که اگر یک سهم اختیار فروش تبعی آن منتشر شده، حداقل به اندازه سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی بازده داشته باشد. یعنی تضمینی، اگر سهم بیش از آن رشد برسد، برای خود سهامدار است، یعنی اطمینان بخش است که ضرر نخواهد کرد.

وی ابزار دیگر را بازارگردانی عنوان کرد و گفت: بازارگردانی در حال حاضر عدد دارد، ولی مقدار آن مشخص نیست. این در اعداد بزرگ انجام می‌شود، وظیفه ذاتی بازارگردانان، نقد شوندگی و محدود کرد دامنه نوسان یک دارایی مالی است. همه این عوامل باعث شد، مردم امروز حضور خوبی در بازار سرمایه داشته باشند. نکته‌ای که بازار خیلی مهم است، اعتماد بازار است. یعنی این ابزارها، ذهنیت و فضای روانی بازار را آرامش می‌بخشد و این بازار نقدشونده است در دسترس است شفاف است با هر میزان سرمایه امکان حضور در بازار وجود دارد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اظهار امیدواری کرد: این ابزارها باعث می‌شود، مردم استقبال خوبی داشته باشند و متغیرهای بنیادی و عوامل اقتصادی هم اینها را پشتیبانی کند، خیلی افرادی که ریسک‌پذیری‌شان کم هست. کم‌کم با مهیا شدن شرایط، وارد بازار می‌شوند.

صحرایی گفت: سهامی که قبلا فروخته شده، پول‌ها خیلی از بازار خارج نشده است.

وی در مورد اینکه شایعه شده حقوقی‌هایی که روز شنبه سهام خریدند، نمادشان بسته شده ا ست، گفت: نه چنین چیزی نیست. چند تا شرکت حقوقی خیلی سهم‌شان را می‌فروختند، شرایط خاصی داشتند و به آنها تذکراتی داده شد. این یک روال عادی هست.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران بیان داشت: چون مردم می‌گویند شرکت‌های حقوقی بلوک خریده‌اند، الان هم برای فروش‌شان بروند، خودشان بازاریابی کنند. این در همه دنیا وجود دارد، الان در مقررات ما هم هست. شرکت‌های با سرمایه 300 میلیارد تومان یک درصد و شرکت‌های کوچکتر از آن 5 درصد در یک روز بیشتر نفروشند، یک کد معاملاتی بیشتر از 5 درصد در روز نفروشد.

صحرایی ادامه داد: این یک اصل است، بازی بزرگان با بزرگان و بازی‌ کوچک‌ها با کوچک‌ها باشد. این گونه نیست که سهمی را بلوکی خریداری کنند و خرد خرد ارائه کنند.حقوقی با فروش از یک درصد به بالای سهام، باید اطلاع‌رسانی کنند. این مقررات همیشه هست، ولی در این روزها بیشتر حساسیت ایجاد می‌کند، توجه بیشتری به خود جلب می‌کند.

وی تأکید کرد: هر جا یک شرکت حقوقی سهام سنگین بفروشد، باید ناظر بازار به او تذکر بدهد، در مقررات جهانی هم سهامداری که بالای یک درصد بخواهد بفروشد، باید افشا بشود و اعلام کند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: منابع صندوق توسعه، وقتی اجازه قانونی آن صادر شده، متولیان آن از اعلام خواهند کرد، اجازه قانونی صادر شده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین