کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا مرغ و تخم‌مرغ گران شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 23 شهريور 1399 ساعت 9:07

حزب الله:مشکلات مرغداران در تامین نهاده‌های دامی و دلایل گرانی مرغ و تخم مرغ در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.


به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،  افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ امشب ۲۲ شهریور ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مالی بحث و بررسی قرار گرفت.

 
رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای صنعت مرغداری کشور نقشه کشیده بودند که زمین بخورد گفت: نهاده‌ها با جزئیات دقیق مشخص است که کجا رفته است.
 
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر تغییرات زیادی در میزان تولید دام و طیور اتفاق نیفتاده است افزود: البته با توجه به شیوع بیماری کرونا مصرف گوشت و مرغ در چند ماه اول سال کم شد ، به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی بسیاری از مراسم عروسی ، ختم و سمینارها تعطیل شد که این بخش ها ۲۵ درصد مصرف گوشت و مرغ را به خود اختصاص می‌دادند بنابراین مرغداران با ضرر هنگفتی مواجه شدند.
 
او با اشاره به اینکه میزان تولید در حد نیاز جامعه را برآورده کردیم تا در این کالا در دسترس قرار بگیرد ادامه داد: سال گذشته بیش از ۳۲ کیلوگرم گوشت مرغ در سر سفره مردم داشتیم و مردم ۱۲ کیلوگرم تخم مرغ مصرف می کردند.
 
رضایی با بیان اینکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سویا نیاز داریم افزود: از ابتدای سال تاکنون برخی از نهاده ها به اندازه کافی وارد کشور نشده است و با کمبود و کسری در بازار روبرو شده ایم و این سبب شده تا مقداری از تنش های قیمتی در مورد قیمت تمام شده گوشت مرغ و تخم مرغ به وجود آید.
 
او با اشاره به اینکه شرایط کشور ما به گونه‌ای است که امکان تولید این حجم از ذرت و دانه سویا را نداریم و مجبوریم از خارج وارد کنیم خاطرنشان کرد: تاکنون در مورد کنجاله سویا تنها ۵۸ درصد آنچه که نیاز داشتیم تامین شده و  این موضوع سبب ایجاد کسری شده است.
 
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: الان کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد. در ابتدای سال به صورت نامطلوبی قیمت افت پیدا کرد، اما تولید ادامه یافت و قصور بنده بود که بازار را برای سرداران تولید نتوانستم تنظیم کنم.
 
رضایی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه طراحی شد تا نهاده‌هایی که با این زحمت وارد کشور می‌شود به بخش تولید اختصاص یابد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار مرغدار گوشتی در کشور داریم.
 
او با اشاره به اینکه با تلاش تولیدکنندگان کمبودی از نظر تولید مرغ و تخم مرغ نداریم بیان کرد: کسری در تولید وجود ندارد، اما خلق سویا در داخل کشور نداریم و باید وارد شود.
 
۷۰۰ هزار تن کسری سویا و کنجاله سویا داریم
سید فرزاد طلاکش دبیر انجمن ملی طیور ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار تن کسری سویا و کنجاله سویا داریم افزود: این ۷۰۰ هزار تن خارج از سامانه به دست مرغدار رسیده است و لذا توزیع مناسبی در مجموعه بازارگاه صورت نگرفته است.
 
او با اشاره به اینکه پلت فرم سامانه بازارگاه به گونه‌ای طراحی شده که برای این حجم تراکنش دچار مشکل می‌شود گفت: این سامانه کندی عملیات را با خود به همراه آورده است، لذا همه کالا‌ها در بازار گاه عرضه نمی‌شوند.
 
طلاکش با اشاره به اینکه بخشی از واردات بازرگانان پیش‌فروش قبلی است گفت: سامانه بازارگاه توان این مدیریت را ندارد و لذا این بخش وارد بازار گاه نمی‌شود.
 
دبیر انجمن ملی طیور ایران با اشاره به اینکه ۳۰ درصد نیاز سویا تامین شده است ادامه داد: در بازارگاه اعداد نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد سویا به کشور وارد شده است، ایراد بازارگاه این است که امضای طلایی که در سازمان جهادکشاورزی و حتی در تشکل‌های استانی وجود دارد.
 
طلاکش با اشاره به مشکلات ناشی از بازارگاه گفت: امیدوارم ورژن دوم بازار گاه اشکالات دیگر نداشته باشد. تولیدکنندگان مرغ گوشتی وقتی نمی‌توانند نقدینگی تامین کنند از بازار کنار می‌روند، ولی در رابطه با مرغ مادر و مرغ تخم گذار که فرایند ۱۸ ماهه نیاز دارد، به راحتی نمی‌توانند کنار بروند.
 
او عنوان کرد: قیمت تنظیم بازار ده هزار و پانصد تومان برای مرغ زنده در درب مرغداری است، لذا در تنظیم بازار متاسفانه قیچی‌هایی به قیمت خورده می‌شود.
 
طلاکش با اشاره به اینکه باید ببینیم چقدر سرانه تولید بر اساس قیمت تحقق پیدا می‌کند و چه میزان می‌توانیم صادر کنیم گفت: در ۶ ماهه دوم سال گذشته اصرار تنظیم بازار بر این بود تا ۱۲۵ میلیون جوجه‌ریزی باید اتفاق بیفتد و در دی و بهمن آن را به ۱۳۵ میلیون قطعه رساندند که آثار آن بعد از سال ۹۹ ضربه شدیدی را بر جای گذاشت.
 
۱۱ تغییر در بازارگاه برای حل مشکلات قبلی اعمال شده است
امید گیلانپور معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت نسخه دوم بازار گاه ارائه شد افزود: این سامانه آماده است تا به صورت سیستمی نسبت به تخصیص نهاده‌ها اقدام کند.
 
او با اشاره به اینکه ۱۱ تغییر در بازارگاه اعمال شده و بنده نشان دادم که چطور تخصیص نهاده‌ها به صورت سیستمی اتفاق خواهد افتاد اظهار کرد: مشکلات بازارگاه حل شده است البته هیچ سامانه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که کامل است. زنجیره‌های تولید به این سیستم اضافه خواهد شد لذا برای تولید کننده‌های مختلف در داخل سامانه تخصیص نهاده‌ها را خواهیم داشت.


کد مطلب: 235103

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/235103/چرا-مرغ-تخم-مرغ-گران

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com