تاریخ انتشارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
plusresetminus
حزب الله:محققان هنگ کنگی موفق شدند برای نابودی ویروس کووید ۱۹ در محیط یک دستگاه ویژه اختراع کنند.
۰
کد مطلب : ۲۳۵۰۶۹
روشی خارق‌العاده برای نابودی ویروس کرونا در محیط
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله از زمان همه گیری ویروس کرونا در جهان و نبود واکسن موثر برای مقابله با آن، دانشمندان و محققان به شدت به دنبال یافتن راهکاری برای مدیریت و کنترل شیوع ویروس در جامعه هستند. از آنجا که کووید ۱۹ بسیار مسری است و می‌تواند به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل شود، مبارزه با آن به یکی از چالش‌های کشور‌ها بدل شده است. ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق هوا جابه جا شده و حتی برای مدت زمان طولانی معلق باقی بماند. با این حال، دانشمندان به تازگی به راهکاری ساده برای نابودی ویروس کرونا دست یافته‌اند.
اکنون شاهد آن هستیم که همه درباره تمیزی سطوح و خطر انتقال کووید ۱۹ از اجسام آلوده سخن می‌گویند، اما کمتر می‌شنویم که کسی درباره سیستم تهویه مناسب و هوای عاری از ویروس حرفی بزند. برای مثال، کمتر می‌شنویم که یک رستوران یا مرکز خرید برای بازگشایی مجدد سیستم تهویه خود را ارتقا داده باشد و تنها شاهد آن هستیم که در مراکز عمومی بر ضدعفونی کردن محیط و سطوح تاکید دارند.
بر این اساس، یک شرکت بزرگ تولید کننده تجهیزات تهویه در هنگ کنگ یک دستگاه تصفیه هوای فیلتردار تولید کرده است که می‌تواند ۹۹.۹ درصد ویروس کرونای موجود در محیط را نابود کند. این دستگاه می‌تواند در هر یک ساعت بیش از ۳ بار باعث نابودی تمامی باکتری‌ها و ویروس‌های محیط شود.
فیل یوان، مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرد: ما شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای این محصول از سوی دانشگاه ها، بیمارستان‌ها و مراکز دولتی هستیم. آن‌ها به دنبال ایجاد محیطی پاک از ویروس به وسیله این دستگاه هستند. این دستگاه تاکنون با موفقیت سه مرحله آزمایش ویروس شناسی را گذرانده است و می‌تواند بیش از ۹۹ درصد ویروس‌های محیط را در عرض ۳۰ دقیقه نابود کند.
این دستگاه تهویه فیلتردار می‌تواند در کنار رعایت نکات بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، باعث افزایش ایمنی در محیط‌های بسته در مقابل ویروس کرونا شود. همچنین در مناطق مسکونی که مردم کمتر به استفاده از ماسک توجه دارند، استفاده از این دستگاه می‌تواند به میزان قابل توجهی از حجم کووید ۱۹ محیط بکاهد.
متخصصان آمریکایی می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند بیش از ۲ متر در هوا حرکت کند به همین دلیل فاصله ۲ متری افراد از یکدیگر کافی نیست و هر چقدر بتوانند فاصله خود از دیگران را افزایش دهند، می‌توانند بیشتر به کاهش شیوع ویروس کرونا کمک کنند.
شلی میلر، مهندس محیط زیست در دانشگاه کلرادو آمریکا در این باره می‌گوید: در مبارزه با ویروس‌های معلق در هوا، یک مشکل بزرگ مهندسی وجود دارد. بسیاری از خانه‌ها فاقد سیستم تهویه مناسب برای استفاده در ایام شیوع ویروس کرونا هستند. از این رو، مردم باید نسبت به داشتن تهویه مناسب در خانه حساس باشند. باز گذاشتن پنجره‌ها در محیط‌هایی که تهویه مناسب ندارند، ساده‌ترین اقدام ممکن است.
داشتن سیستم تهویه مناسب به مراکز تفریحی و مدارس نباید خلاصه شود. برای مثال، دانشگاه سان فرانسیسکوی ایالت کالیفرنیای آمریکا در گزارشی اعلام کرد زندان ایالتی سن کوئنتین از سیستم تهویه بسیار ضعیفی برخوردار بوده و هم‌اینک شاهد شیوع وحشتناک ویروس کرونا است. تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ زندانی در این مکان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

براساس مطالعات حرکت شناسی ویروس، مشخص شده است ویروس کرونا می‌تواند به راحتی در مکان بسته حرکت کند و این موضوع در زمانی که افراد نزدیک به هم قرار دارند امکان شیوع کووید ۱۹ را بیشتر خواهد کرد. شواهد نشان می‌دهد زمانی که سیستم تهویه در یک مکان ضعیف باشد ویروس می‌تواند برای بیش از ۱۰ دقیقه در هوا شناور باقی بماند. در این حالت، سیستم تهویه مناسب می‌تواند شانس انتشار ویروس کرونا در محیط بسته را به شدت کاهش دهد.
الونر موری، استاد اپیدمولوژی دانشگاه بوستون آمریکا در این باره گفت: سیستم تهویه مناسب می‌تواند شیوع ویروس کرونا در محیط‌های بسته را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما تهویه نمی‌تواند به اندازه عدم تجمع در محیط بسته موثر باشد. بهتر است به طور کلی از هر گونه تجمع بیش از حد در مکان‌های بسته اجتناب کرد.
با این حال، آژانس محافظت محیطی آمریکا اعلام کرده است پاک کردن هوا به تنهایی نمی‌تواند باعث ایجاد محافظت افراد در برابر کرونا شود. استفاده از سیستم تهویه مناسب فیلتردار در کنار رعایت سایر نکات بهداشتی مانند حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتبط دست‌ها با آب و صابون، تکمیل کننده روند مقابله با شیوع ویروس کرونا در جامعه است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین