کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت:

خط قرمز ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دانشگاه‌ها است

ایسنا , 22 شهريور 1399 ساعت 9:47

حزب الله:
مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها را خط قرمز عنوان کرد و گفت: اگر دانشگاهی نتواند این دستورالعمل‌ها را رعایت کند باید در فضای مجازی کار خود را دنبال و حضور دانشجویان را کم کند.


به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ، مهندس رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در سخنانی در وبینار آموزشی مجازی با موضوع " ساختار بودجه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که رعایت جدی، دقیق و سخت دستورالعلمل‌های بهداشتی برای حضور دانشجویان بسیار مهم است، گفت: غربالگری ورود دانشجویان، ارایه لوازم پیشگیری بهداشتی از قبیل ماسک به دانشجویان، نظافت و ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها، رعایت فاصله‌گذاری و حفظ ظرفیت اتاق‌ها برای بازگشایی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید دارای اهمیت است.
خدابنده‌لو داشتن قرنطینه برای موارد خاص در دانشگاه را مهم دانست و ابراز داشت: باید این فضا را در نظر داشته باشید تا در صورت ابتلای دانشجویی به کرونا در این فضا مورد مراقبت قرار گیرد. تغذیه و سرو غذا در ظروف یکبار مصرف باشد در این خصوص تاکید ما بر بسته بودن سلف سرویس‌ها است تا غذا بسته‌بندی شود اما اگر دانشگاهی امکان سرو غذا در فضای سلف خود را با رعایت دستورالعمل‌ها دارا است، مانعی وجود ندارد.
مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت از اعلام نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید خبر داد و بیان داشت: این نرخ با رشد ۱۰درصدی در سال جدید همراه خواهد بود. آیین‌نامه تغذیه و کار دانشجویی  نیز بازنگری شده است و در این خصوص نظر شما دوستان و دبیران شورای صنفی را دریافت کرده‌ایم و برای اعلام نظر به دفتر حقوقی ارسال شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.
صنعتی‌سازی آشپزخانه‌ها و تجهیز و تکمیل سالن‌های ورزشی در اولویت امور دانشجویی قرار دارد
وی به دو موضوع مهم در خصوص منابعی که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می گیرد اشاره کرد و گفت: "صنعتی‌سازی آشپزخانه‌ها و تجهیز و تکمیل سالن‌های ورزشی" دو امر بسیار مهم در این مسیر است. اگر دانشگاهی در این زمینه‌ها تلاش کند، حمایت مالی از محل منابع را در این خصوص خواهیم داشت.
خدابنده‌لو افزود: غربالگری سلامت جسمی در هنگام ورود و غربالگری سلامت‌روان دانشجویان در سال تحصیلی جدید نیز مدنظر است که تلاش داریم در سال جدید تمامی دانشجویان از نظر سلامت‌روان مورد بررسی قرار گیرند، دانشجویان ورودی جدید نیز طبق برنامه غربالگری خواهند شد.
وی در خصوص برگزاری المپیادهای ورزشی به صورت مجازی بیان داشت: برگزاری المپیادهای ورزشی را به صورت مجازی حتما دنبال خواهیم کرد، تجربه خوبی در این خصوص به دست آورده‌ایم و خیلی از فدراسیون‌های ورزشی از این تجربه استقبال کردند.
سه سامانه دانشجویی طراحی و دو سامانه در دست اقدام است
مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت از طراحی سه سامانه در حوزه دانشجویی خبر داد و گفت: سامانه‌های "کار دانشجویی"، "بیمه حوادث" و "تغذیه" به دانشگاه‌ها ارسال شده است که تا تاریخ ۱۵ شهریور ماه فرصت بارگذاری مطالب در این سامانه‌ها وجود داشت. اگر دانشگاهی نتوانسته اطلاعات خود را در این مدت بارگذاری کند در فرصت مجدد این امکان را خواهد داشت. بارگذاری منابع از آن جهت اهمیت بیشتری خواهد داشت که اگر دانشگاهی بخواهد منابع مالی دریافت کند بر اساس این اطلاعات خواهد بود. در تدارک طراحی سامانه‌های "تربیت بدنی" و خوابگاه‌ها" نیز هستیم.
وی اضافه کرد: بخشنامه‌ای را معاونت آموزشی ۱۰ شهریور ماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد که سه سناریو را در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها مطرح کرده است، این بخشنامه بسیار خوبی است که معاونان  بر مبنای این بخشنامه می‌توانند برنامه‌ریزی خود را داشته باشند.
انتخابات شورای صنفی دانشجویان در آبان‌ماه جاری برگزار می‌شود
خدابنده‌لو در پایان از برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشجویان در آبان‌ماه جاری خبر داد و گفت: انتخابات شورای صنفی در اردیبهشت ماه امکان‌پذیر نبود و بنا شد دوستان کنونی شورای صنفی کار خود را تا برگزاری انتخابات ادامه دهند. تلاش داریم انتخابات شورای صنفی دانشجویان را در آبان‌ماه برگزار کنیم. امیدواریم دانشجویان علوم پزشکی علاوه بر ارتقای اندیشه و کسب توانمندی‌های شخصی، حضور پررنگی در جشنواره‌های مختلف بخصوص جشنواره « تیتر» داشته باشند.
در ادامه دکتر حسن زائری‌لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی وزارت بهداشت» در دانشگاه‌های علوم پزشکی موجب وحدت‌رویه در حوزه نشریات دانشجویی می‌شود گفت: با انجام این طرح شاهد قوت گرفتن و انسجام نشریات در طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی وزارت بهداشت» خواهیم بود. امیدواریم دانشجویان علوم پزشکی علاوه بر ارتقای اندیشه و کسب توانمندی‌های شخصی، حضور پررنگی در جشنواره‌های مختلف بخصوص جشنواره « تیتر» داشته باشند که امسال وزارت بهداشت متولی برگزاری جشنواره «تیتر ۱۲» است. همچنین فراخوان سیمرغ را اعلام کرده‌ایم و در روزهای آتی خبرهایی درباره جشنواره اعلام می‌کنیم.
زائری‌لطف درباره برگزاری انتخابات مجازی در حوزه نشریات بیان کرد: متاسفانه بسترهای مناسب مجازی ما مناسب نیست و باید بسترهای مجازی لازم تدارک دیده شود. مدت‌ها بنا بود به دنبال آن بودیم که اطلاعات فیزیکی را به اطلاعات سامانه‌ای بدل کنیم که خوشبختانه این اتفاق در چند گام اجرا شد. در حال حاضر ما امکان انتخابات مجازی را داریم اما پیش از آن باید اطلاعات کانون‌ها درج و ثبت شود. در حال فراهم کردن یک بستر مجازی برای نشریات هستیم و در روزهای پیش رو امکان برگزاری انتخابات را داریم. اگر دانشگاهی بستر مجازی برگزاری دارد از نظر ما منعی ندارد و می‌تواند انتخابات را برگزار کند.
کمک مالی بی سابقه برای تجهیز فعالیت‌ نهادهای دانشجویی
وی کمک مالی برای تجهیز فعالیت‌ نهادهای دانشجویی به دانشگاه‌ها را در سال‌های گذشته بی‌سابقه خواند و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌ها و حمایت دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و مشاور اجرایی او دکترسیدعابدین حسینی آهنگری توانستیم ۳ میلیارد تومان به ۶۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کمک کنیم. این مبلغ تنها بابت تجهیز فضاهای تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌هایی که در اختیار دانشجویان قرار دارد باید صرف شود. تاکید ما این است که این هزینه صرفا در زمینه تجهیز فضاهای فرهنگی مصرف شود و لازم است دانشجویان ما بدانند که تجهیز فضاهای فرهنگی آن‌ها دغدغه وزارتخانه است. تلاش داریم در آینده نیز کمک‌هایی را ترتیب دهیم تا کیفیت تجهیز فضاهای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقا پیدا کند.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه در برخی از دانشگاه‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته است تا فضاهایی را از دانشگاه بگیرند و پس از تجهیز کردن در اختیار نهادهای دانشجویی قرار دهند. در حاضر چند دانشگاه در این مرحله قرار دارند و درخواست کمک از وزارتخانه دارند. در اختیار داشتن فضای مستقل فرهنگی موجب مشارکت و شور و نشاط بین دانشجویان شده و به نوعی اتاق فکر دانشگاه محسوب می‌شود.
به گزارش مفدا، در ادامه این نشست دکتر ناصر پروانی مدیر خدمات پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بهره‌وری بیشتر از بودجه‌ توسط دانشگاه‌ها عنوان کرد: ماده ۵ ضوابط اجرایی صراحتا به دانشگاه‌ها اجازه داده‌ است که بین معاونت فرهنگی و دانشجویی تا سقف اعتبارات سال گذشته تفاهمنامه منعقد کند. استفاده از پتانسیل ماده پنج را به معاونان و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه می‌کنم.
مدیر خدمات پشتیبانی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: دستگاه‌های فرهنگی همجوار از قبیل  بنیاد شهید، حوزه هنری، سازمان تبلیغات، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و سازمان جوانان اعتبارات هم‌شأنی دارند که می‎شود از آن در خدمت فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کرد. استفاده از این بودجه‌های مغفول مانده و مشخص موجب بهره‌وری بیشتر فعالیت دانشگاه‌ها می‌شود. به کرات دانشگاه‌های مختلف بویژه در استان تهران از این ظرفیت‌ها منتفع شده‌اند.


کد مطلب: 235016

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/235016/خط-قرمز-رعایت-دستورالعمل-های-بهداشتی-دانشگاه-ها

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com