تاریخ انتشارجمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
plusresetminus
حزب الله:عوامل موثر در رکود و ریزش بورس و تاثیر تصمیمات شورای عالی بورس بر بازار سرمایه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.
۰
کد مطلب : ۲۳۴۹۸۹
بررسی دلایل رکود بازار بورس/ سازوکار موثرتر شدن بازارگردانی چیست؟
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ، تاثیر تصمیمات شورای عالی بورس بر بازار سرمایه امشب ۲۰ شهریور ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و علیزاده نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه مجموعه اتفاقاتی افتاد تا به صورت نامتعارف  طی یک سال گذشته ارزش بازار و شاخص رشد کند و به نوعی عدم تعادل بزرگی در این حوزه ایجاد شد گفت: خیلی‌ها این عدم تعادل را یادآوری می‌کردند، الان بر اساس ذات بازار سرمایه اصلاح اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: عده‌ای شایعاتی را دامن می‌زدند که اختلافات بین اجزای حاکمیت، وزرا، قوا، و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وجود دارد و یا حتی نوسان‌گیری دولت باعث شده تا این اتفاقات در بازار سرمایه بیفتد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:حدود ۳۰ سال است که فعال اقتصادی هستم و همیشه یکی از منتقدان جدی خیلی از سیاست‌گذاری‌ها بودم، ولی حداقل در مورد اتفاقاتی که در مورد بازار سرمایه به وجود آمده تجربه نداشتم که تا این حد اجماع و همدلی بین اجزای حاکمیت برای حمایت از سرمایه داران وجود داشته باشد.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه ما سیستم بزن در رو نداریم عنوان کرد: اتفاقاتی افتاده و این اتفاقات بنا به دلایل متعددی بوده است، یکی از این دلایل این است که بازارگردانی و بازارسازی به درستی انجام نمی‌شد و به همین خاطر ارزش سهام یا ارزش بازار از قیمت ذاتی خود فاصله گرفته و سبب ایجاد عدم تعادل شده است.

او خاطرنشان کرد: بعد از جلسات متعددی که در قالب کمیته تخصصی شورای عالی بورس برگزار شد مجموعه خلا‌‌ءها و ابهاماتی که وجود داشت، برای صیانت واقعی از بازار سرمایه در قالب آیین نامه تهیه و ابلاغ شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نباید ارزش سهام از ارزش ذاتی خود فاصله بگیرد اظهار کرد: در دنیا هم مرسوم است که هرکدام از ناشرین، شرکت‌ها و سهامداران عمده حتماً باید در قالب قرارداد‌هایی که با بازارگردان‌ها و بازار ساز‌ها دارند این عملیات را انجام دهند تا تعادل به وجود آید.


بازارگردانی توسط ناشر و سهامداران عمده یک الزام است
سلاح ورزی با اشاره به فقدان بازارگردان‌ها افزود: به همین دلیل با سقوط قیمت‌ها مواجه شدیم، در هفته گذشته بازار تقریباً جمع شده بود، فعالان حقوقی بازار از جمله ارکان دائمی بازار هستند و همه از آن‌ها توقع سرمایه‌گذاری عقلانی و تحلیلی دارند، در آیین‌نامه دیده شده که نهاد ناظر و سازمان بورس چه سازوکاری را باید به عمل آورند.

سلاح ورزی تصریح کرد: یک ناشر یا یک سهامدار عمده در شرایطی که وضعیت خاص است باید در بازار عرضه داشته باشد تا قیمت منجر به حباب نشود، لذا  بازارگردانی توسط ناشر و سهامداران عمده یک الزام است و این رفتار باید صورت بگیرد تا امکان نقدشوندگی در بازار تضمین و جلوی نوسانات شدید گرفته شود. موقعی که بازار از تعادل خارج می‌شد باید الزام به وجود می‌آمد و بازارگردان‌ها می‌آمدند تا ارزش ذاتی سهام باقی بماند.

این مقام مسئول ادامه داد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی همچنین موضوع استفاده از سهام خزانه از طریق قانونی وجود داشت، اما متاسفانه اجرا نمی‌شد، بر اساس قانون تجارت امکان خرید سهام خزانه برای شرکت‌ها توسط خودشان وجود نداشت، ولی در سال ۹۴ در قانون رفع موانع تولید این اجازه داده شد.

او افزود: آیین نامه‌ای که امروز تصویب شد هدفش این است که با استفاده از ابزار، امکانات و راهکار‌های رایج که در بازار سرمایه وجود دارد از بازارگردان‌ها استفاده کند تا بازار به حالت تعادل برگردد.

مجلس اهتمام ویژه‌ای برای رفع مشکلات و موانع بازار سرمایه دارد
محسن علیزاده نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مجلس یازدهم در راستای فرامین مقام معظم رهبری و تحقق شعار جهش تولید از ابتدای شروع به کار خود اهتمام ویژه‌ای برای دنبال کردن بازار‌های مالی به ویژه بازار سرمایه دارد گفت: کمیسیون اقتصادی تلاش زیادی کرد تا مسائل و مشکلات موجود در بازار سرمایه را رصد کند.

او با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی اهتمام ویژه‌ای برای رفع مشکلات و موانع بازار سرمایه دارد ادامه داد: توسعه بازار بدون بازارگردانی امکان پذیر نیست، اگر به دنبال تقویت جدی بازار سرمایه هستیم باید از سوی همه شرکت‌ها بازارگردانی صورت بگیرد، البته انتقاداتی هم وجود دارد، اما برای حفظ ارزش سهام لازم است در زمان افزایش قیمت‌های سهام این بازارگردانی انجام شود.

نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به اینکه طرح دو فوریتی که توسط دولت ارائه شده بود، مجلس دو فوریت آن را تصویب کرد گفت: طرح دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌ها اولین طرحی بود که در کمیسیون اقتصادی دنبال و در مجلس به رای گذاشته شد.

علیزاده اظهار کرد: سهامداران عمده ما در بازار اگر سود خوب بازار را تجربه کردند امروز هم لازم است بیایند تا بازار را کنترل کنند لذا این موضوع سبب تعادل بخشی می‌شود.

او عنوان کرد: اگر سهامداران خرد سهامشان را از بازار خارج کنند و در بازار‌های موازی تبدیل به ارز، خودرو، طلا و مسکن کنند این موضوع باعث می‌شود تا تورم عظیمی در بازار ایجاد شود و لذا خود سهامداران بازاری نخواهند داشت تا از آن منفعتی ببرند.

۵ تا ۷ میلیون نفر فعال در بازار سرمایه داریم/ ضرورت اصلاح قوانین بورسی
نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به اینکه ۵ تا ۷ میلیون نفر فعال در بازار سرمایه داریم افزود: یک روزی نوزادی را در یک گهواره بزرگ کردیم امروز آن نوزاد به دانشگاه می‌رود، اما گهواره به همان اندازه باقی مانده است، پس باید قوانین اصلاح شود، شاید یک روز نیاز نبود که سهامداران عمده ما بازارگردانی کنند، اما در شرایط کنونی بازار ما این موضوع را لازم می‌بیند.

او با اشاره به اینکه مجلس باید به عنوان دستگاه ناظر نظارتش را در خصوص این موضوع بیشتر کند گفت: امروز چهارمین جلسه‌ای بود که بنده به عنوان عضو ناظر در شورای عالی بورس حضور پیدا کردم و این قول را به همه مردم در سراسر ایران می‌دهم که همه نظارت‌ها را بیشتر خواهیم کرد و هر جا نیاز به تدوین و اصلاح قوانین با توجه به شرایط جامعه باشد حتماً آن را دنبال می‌کنیم.

علیزاده با اشاره به اینکه موضوعاتی که امروز مصوب شده برای شرایط غیر عادی است ولذا همیشگی نیست اظهار کرد: نباید نگرانی داشته باشیم که اگر بندی و یا موضوعی را در آیین نامه مصوب کردیم باعث می‌شود که همیشه در بازار بماند، اما در خصوص انتشار سهام خزانه توسط خود شرکت‌ها این قانون از قبل وجود داشت، الان این کار را خیلی از سهامداران عمده توسط بازارگردان‌ها انجام می‌دهند. قانون اجازه می‌دهد تا سهامدار با کد خود سهامش را در بازار جمع کند.

او ادامه داد: در همین هفته دو جلسه در مجلس مهمان فعالین بازار سرمایه بودیم، لذا کارگزاری‌ها به خاطر اینکه سقف اعتبارشان کاهش یافته بود نگران بودند و ما صحبت کردیم تا این سقف به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: توسعه بازار بدون بازار گردانی در همه نماد‌های بورسی امکان پذیر نخواهد بود، اگر به دنبال تقویت بازار سرمایه هستیم باید همه نماد‌ها را به درستی بازار گردانی کنیم.

او خاطرنشان کرد: مصوبه امروز شورای عالی بورس هم با نگاهی مثبت و موثر به این موضوع، بازار گردانی را عاملی موثر در توسعه بازار سرمایه دانسته و برای همه نماد‌های بورسی تکلیف کرده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین