کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخر مرداد تکلیف جشنواره‌های فجر مشخص می‌شود؟

ایسنا , 20 مرداد 1399 ساعت 13:32

حزب الله:
در حالی که گمانه‌زنی درباره برگزار شدن یا نشدن جشنواره‌های فیلم و تئاتر و شیوه‌های جایگزینی احتمالی در دست بررسی است، وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی تاکید کرده که تا آخر مرداد تکلیف این جشنواره‌ها مشخص خواهد شد.


به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ، از همان روزهای ابتدایی سال 99 که ادامه همه‌گیری بیماری کوید 19 برای چند ماه آینده و شاید تا آخر سال مسجل شد، بحث درباره برگزاری جشنوارهای هنری بویژه فیلم و تئاتر شدت گرفت، بویژه آنکه در همین نیمه اول سال دو جشنواره مهم جهانی فیلم فجر و تئاتر عروسکی تهران (مبارک) با توجه به مساعد نبودن شرایط به تعویق افتادند.
اما حالا که به نیمه دوم سال نزدیک می‌شویم و هر روز هشدارها و نگرانی‌های بیشتری درباره سخت بودن پاییز و زمستان امسال مطرح می‌شود، برگزاری جشنواره‌های فجر بیش از بقیه مورد سوال و تردید قرار می‌گیرند.
در این باره مدیران سینما و تئاتر اولویت را بر برگزاری جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر گذاشته‌اند، اما در حال بررسی راهکارهایی هم هستند تا شیوه‌های دیگری را برای جایگزینی احتمالی مدنظر داشته باشند، گرچه احتمالا در نهایت همه چیز به نظر ستاد ملی کرونا در موعد برگزاری این رویدادها منوط خواهد بود.
پیش‌تر قادر آشنا - مدیرکل هنرهای نمایشی - گفته بود، «به دنبال برگزاری جشنواره‌های تئاتر فجر و تئاتر عروسکی متناسب با شرایط تئاتر در دوران پساکرونا هستیم» و برهمین اساس حسین مسافر آستانه را هم به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر انتخاب کرد. البته هنوز فراخوان این جشنواره منتشر نشده تا مشخص شود تئاتری که حتی در این روزهایی که حساسیت پاییز و زمستان را هم ندارد، سالن‌هایش خالی از تئاتر و تماشاگر هستند، چگونه می‌خواهد جشنواره فجر را برگزار کند.
 در مورد جشنواره تئاتر عروسکی هم  اعلام شد در اسفندماه برگزار می‌شود و فعلا با همان تیم قبلی کارها پیش می‌رود و مقرر شد دبیر جدیدی جایگزین مرحوم گلزار محمدی نشود.
درباره جشنواره فیلم فجر نیز که هنوز دبیرش به طور رسمی معرفی نشده، اما در خبرهای سازمان سینمایی از ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان دبیر این رویداد یاد شده است، وضعیت تقریبا مشابه است. گرچه جشنواره فیلم فجر از جهاتی به جشنواره تئاتر فجر برتری دارد چون پخش فیلم با اجرای زنده نمایش شرایط متفاوتی را ایجاد می‌کند.
به تازگی حسین انتظامی - رییس سازمان سینمایی - در نشست خبری خود درباره وضعیت برگزاری جشنواره‌های سینمایی با اشاره به اینکه امکان آنلاین بودن جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و مستند حقیقت بخاطر تجاری نبودن فیلم‌ها بیشتر و مناسب‌تر است، تاکید کرد، در جشنواره فیلم فجر  یک مسئله مهم تولید است که اگر به تعداد کافی نباشد احتمال لغو رویداد وجود دارد، اما فعلا براساس گزارش‌ها تعداد کافی فیلم در دست تولید است.
او علاوه بر این اضافه کرد: با این حال اینکه چقدر از جشنواره‌ها را می‌توان به شکل سنتی و معمول برگزار کرد و چقدر را به شکل آنلاین، در دست بررسی است و اگر برای برگزاری آنلاین پلتفرم‌هایی نداشته باشیم که امنیت فیلم‌ها را تضمین کند، سراغ آن نمی‌رویم.  
با وجود تمام این اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با روزنامه ایران اعلام کرده است: جمع‌بندی‌ درباره برگزاری این رویدادها تا آخر مرداد تکمیل می‌شود.
سید عباس صالحی گفته است: اسفندماه همه در هیأت دولت با پدیده‌ای ناشناخته روبه‌رو بودیم که تمامی صحبت‌های مطروحه در آن زمان براساس شناخت و بررسی وزارت بهداشت از آن مقطع و شکل پیشروی ویروس کرونا بود و امیدوار بودیم که نهایتاً تا پایان فروردین این ویروس کاملاً مهار شود، اما کم‌کم دامنه و شناخت از ادامه مسیر با اما و اگرهایی روبه‌رو شد و هنوز هم به‌وضوح و قطعی مشخص نیست که این رویه و شرایط تا چه زمانی طول خواهد کشید. پس با توجه به اینکه چشم‌انداز روشن و دقیقی وجود ندارد طبیعتاً امکان برنامه‌ریزی دقیقی نیز وجود ندارد و ما تنها می‌توانیم برای شرایط مختلف سناریوهای مختلف را پیش‌رو بگذاریم تا ببینیم در شکل‌ها و شرایط مختلف، چه اقداماتی را می‌شود متصور بود و براساس آنها پیش رفت.
او با اشاره به سناریوهای مختلفی که در نظر گرفته شده، ادامه داده است: سناریوی اول این بود که اگر کم‌کم با افول و وضعیت سفید کشور روبه‌رو شدیم، سعی کنیم جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی که در شش ماه اول امکان برگزاری‌اش نبود را در شش ماه دوم اجرا کنیم و در نیمه دوم سال جبران کنیم و تا حدودی هم پیش رفتیم و حتی دبیران جشنواره فیلم فجر را هم معرفی کردیم. امروز اما به نظر می‌رسد با روند فعلی، امکان تحقیق سناریو اول تقریباً غیرممکن شده و مجبوریم در چنین شرایطی روی سناریوهای دیگر متمرکز شویم. جمع بندی از شرایط پیش‌رو تا پایان مردادماه کامل خواهد شد و آن زمان می‌توانیم تصمیم بگیریم که جشنواره و رویدادهای نیمه دوم سال را برگزار کنیم یا نه. در واقع اگر به لطف خداوند شرایط به سمتی رفت که وضعیتی آرام‌تر را پیش‌رو داشتیم می‌توانیم جشنواره را در مدل‌هایی تازه که متناسب با وضعیت امروز کشور است برگزار کنیم و اگر هم چنین اتفاقی نیفتاد درباره جایگزین‌های دیگر و متناسب از قبل تصمیم‌گیری و در موعد مقرر آن را اجرا خواهیم کرد.
این اظهارات وزیر فرهنگ در حالی مطرح شده که گویا این حساسیت‌ها و بلاتکلیفی‌ها فقط درباره بعضی رویدادها مطرح است و جشنواره‌های تئاتر و فیلم مقاومت با چنان جدیتی کار را برای برپایی در پاییز پیش می‌برند که انگار کرونایی وجود ندارد. البته شاید هم تمهیدات و شیوه‌ای متفاوت برای برگزاری در نظر گرفته‌اند که فعلا خبری نشده است. این موضوع درباره جشنواره فیلم کودک اصفهان هم صدق می‌کند که برگزاری آنلاین بخش‌هایی از آن تاکنون رسانه‌ای شده است.


کد مطلب: 232514

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/232514/آخر-مرداد-تکلیف-جشنواره-های-فجر-مشخص-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com