کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی تفاوتی برخی افراد به کرونا ادامه دارد/ گرایش به باورهای غلط

مهر , 7 فروردين 1399 ساعت 12:22

حزب الله:بی تفاوتی برخی از افراد و بی توجهی به رعایت توصیه‌های بهداشتی زمینه را برای شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح کشور و استان هایی از جمله چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،شیوع ویروس کرونا که هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشور را درگیر خود کرده است، روزهای دلهره آوری را برای مردم جهان رقم زده است. در کشور ما نیز «کوئید ۱۹» یا همان «کرونا» معروف در ظرف مدت کوتاهی اقصی نقاط کشور را در نوردید و همچنان در حال جولان دهی است.
این ویروس در سطح استان چهارمحال و بختیاری نیز وارد شده است و روز به روز به آمار مبتلایان این بیماری افزوده می‌شود.
رعایت نکات بهداشتی و خود قرنطینگی مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس است، اما علی رغم توصیه‌های اکید رسانه‌ها، مسئولان و کارشناسان، برخی از افراد هنوز ابتلاء به این بیماری را جدی نگرفته‌اند و راه سفر و یا مسیر بازار را در پیش گرفته‌اند.
بسیاری توصیه‌های پزشکی و خطر ابتلاء به ویروس کرونا را نادیده می‌گیرند و فاکتورهای رفتاری متفاوتی را نسبت به دیگر جوامع در برابر چنین شرایطی از خود نشان دهند.
ویروس کرونا یا همان کوئید ۱۹ به عنوان یک ویروس جهش یافته، هنوز ناشناخته‌های بسیاری در دل خود پنهان دارد و شناخت پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی منوط به پژوهش‌های چند ماه اخیر یعنی از ابتدای شیوع آن تا به امروز است.
در چنین شرایطی متخصصان مردم را به رعایت نکاتی توصیه می‌کنند که حاصل دستاوردهای اخیر آنان است، اگرچه برخی از راهکارهای طب سنتی در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن مورد تأیید و تاکید پزشکان نیز هست، اما بسیاری از سودجویان با توصیه‌های غیر علمی، افراد به روش‌های سنتی ترغیب می‌کنند و بعضاً آن را راه قطعی مبارزه با این ویروس تلقی می‌کنند.
این در حالی است که کشور چین که مبدا شیوع این ویروس بود، خواستگاه یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین طب‌های سنتی در جهان است، اما مردم این کشور، ضمن احترام به طب سنتی، مواجهه متفاوتی نسبت به ایرانیان در پیش گرفته و خود را به رعایت کامل توصیه‌های پزشکان و دستاوردهای طب نوین ملزم کردند.
برخی رفتارها در جامعه و گرایش به شیوه‌های درمانی غیردارویی ناشی از باورها و علاقه مردم به مسیرهای خارق العاده است پزشک و جراح عمومی در گفت و گوی با خبرنگار مهر در در خصوص علل گرایش برخی از مردم به درمان‌های سنتی کرونا توضیح داد: برخی رفتارها در جامعه ما و گرایش به شیوه‌های درمانی غیردارویی ناشی از باورها و علاقه مردم به مسیرهای خارق العاده دارد و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از چند داروی شیمیایی با استفاده از یک برگ گیاه درمان شوند تا اینکه از داروهای شیمیایی و دوره درمان آنها بهره مند شوند و بسیاری از افراد نیز در شرایط کنونی که ویروس کرونا شیوع چشمگیری در کشور داشته است به سمت چنین درمان‌هایی روی آورده‌اند.
دکتر سید اکبر آمیری در رابطه با موضع طب سنتی و طب مدرن نسبت به یکدیگر عنوان کرد: در سراسر دنیا طب سنتی و طب قدیم از جمله طب یونانی، چینی و … مورد احترام است و پزشکان نیز برای آن جایگاه علمی قائل هستند.
وی تاکید کرد: برخی از باورهای قدیمی و رایج در بین مردم وجود دارد که پایه و اساس علمی ندارد و خرافه است که علم امروز نیز به شدت از آن پرهیز دارد و به طبع مورد قبول جامعه پزشکی و آکادمیک نیز نخواهند بود و باید میان این باورهای نادرست و طب اسلامی و طب سنتی تمایز قائل شد.
این متخصص جراحی عمومی افزود: طب سنتی نیز همانند دیگر تخصص‌های جراحی، ارتوپدی و … از جمله تخصص‌های علم پزشکی است که به صورت آکادمیک در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود و متقاضیان این تخصص، همانند دیگر پزشکان پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی دروس و آموزش‌های مربوط به این دوره را فرا می‌گیرند.
آمیری در ادامه گفت: این تخصص نیز همانند دیگر علوم از منابع و کتب معتبر علمی برخوردار است که مبتنی بر دانش و تجربیات اطبای قدیم ایران است.
وی افزود: این منابع مرجعیت علمی داشته و قابل استناد می‌باشند و مورد تأیید جامعه پزشکی ایران نیز هستند.
دکتر آمیری گفت: طب اسلامی نیز بر پایه احادیث و روایات معتبر پیامبر اکرم و ائمه معصومین شکل گرفته است که البته بخشی از آنها که سندیت و صحتشان مورد تأیید علمای اسلام قرار گرفته است.
وی بیان کرد: این احادیث نیز در چندین جلد کتاب معروف گرد آوری شده‌اند و به عنوان منابع طب اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ارائه برخی باورهای نادرست به عنوان طب سنتی
این متخصص جراحی عمومی همچنین گفت: متأسفانه در جامعه امروزی ما، برخی باورهای نادرست و خرافه‌های رایج توسط برخی از افراد به عنوان طب سنتی عرضه می‌شود و این روزها نیز شاهد عرضه چنین توصیه‌های نادرستی در خصوص بیماری نوظهور کرونا و ادعای درمان آن هستیم، این در حالی است که این ویروس هنوز جوانب ناشناخته بسیاری دارد و نمی‌توان یافته‌های قبلی را به آن تعمیم داد.
سید اکبر آمیری عنوان کرد: اساس طب مدرن تحقیقات و آزمایش‌های علمی است که از حساسیت‌های خاصی نیز برخوردار است.
وی افزود: در طب مدرن در ابتدا کلیه مطالعات علمی یک موضوع در گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس بر روی مدل‌های حیوانی بارها آزمایش می‌شود تا پس از اثبات اثر بخشی و بدون ضرر بودن برای انسان تجویز شود تا در نهایت در سطح وسیع‌تری عرضه شود.
دکتر آمیری در ادامه گفت: از آنجا که علم بشر از جمله علم پزشکی هیچگاه به صورت مطلق نیست و از نواقصی برخوردار است، برخی از داروهای شیمیایی سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است اما پس از مدت‌ها عوارض آن کشف شده که منجر به حذف آن دارو از مراحل درمان شده است و در خصوص بیماری کرونا نیز همین مورد صدق می‌کند، اما همواره محققین و پزشکان تاکید دارند که توصیه‌های آنان بر حسب شناخت فعلی از کوئید ۱۹ و مطالعات بازه زمانی کوتاه شیوع آن است و حتی ممکن است در آینده یافته‌های جدید موارد پیشین را تغییر دهد.
وی افزود: اساس طب سنتی یافته‌ها و تجربیات اطبا قدیم است و در مواردی معدود نیز عصاره‌های گیاهی و اثر آنها مورد آزمایش‌های علمی قرار می‌گیرند و کاملاً عقلانی است که نمی‌توان کلیه یافته‌های پیشین را در خصوص ویروس نوظهور کرونا نیز تعمیم داد و به قطع آن را راهکار درمانی کرونا دانست.
آمیری تاکید کرد: متأسفانه گاه مطبوعات و رسانه‌های داخلی با مطرح نمودن برخی موضوعات داغ و هیجانی در جامعه و معرفی افرادی که از صلاحیت کافی برخوردار نیستند، موجب به شهرت رسیدن ناگهانی آنان می‌شوند.
وی ادامه داد: از طرفی نبود سواد رسانه‌ای نیز بر این مسئله دامن می‌زد و همه روزه شاهد معروف شدن افرادی در کشور هستیم که بعضاً با کارهای غیر اخلاقی و بی ارزش و یا ادعاهای بی اساس علمی حتی به درآمدهای بسیار زیادی می رسند.
دکتر آمیری در ادامه عنوان کرد: برخی افراد در زمان بحران‌ها به معروفیت‌های مجازی دست می‌یابند و هم اکنون نیز افرادی از همین دسته از تب داغ کرونا سو استفاده کرده و با اظهارنظرها و توصیه‌های غیر علمی در حال سودجویی از آن هستند.
وی تصریح کرد: حتی اگر وضعیت علم امروز با اعتقادات مذهبی در علم اسلام مبنی بر تکمیل آن در آخرالزمان مقایسه شود نیز گواه این موضوع خواهد بود که علم بشر از نواقصی برخوردار است اما در حال پیشرفت است.
آمیری تاکید کرد: اما وجود برخی موارد نقض در علم موجب عدم اعتماد در میان مردم شده است و در خصوص نتایج درمان یک بیماری با موارد مشابه نباید قضاوت‌های عجولانه ای صورت پذیرد.
برخی افراد جامعه با عنوان اینکه هرچه قضا و قدر باشد به نکات و توصیه‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند برخی افراد جامعه با عنوان اینکه هرچه قضا و قدر باشد به نکات و توصیه‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند و خطر انتشار و ابتلاء به این ویروس را نادیده گرفته و نه تنها جان خود، بلکه سلامت دیگر افراد را نیز به خطر می‌اندازند.
استاد حوزه و دانشگاه در این رابطه توضیح داد: جامعه ایران، جامعه‌ای خدا باور و ایمانی است اما متأسفانه برخی افراد دچار افراط و تفریط شده و از خطوط اعتدال در دین خارج می‌شوند.
حجت الاسلام مهدی مرادی افزود: اگرچه باور داشتن به خواست و اراده خدا اندیشه‌ای مطابق باورهای دینی است اما برخی با نسبت دادن افراطی این اصل به تمام جوانب زندگی، خود را موجودی دست بسته و مجبور تلقی می‌کنند، این در صورتی است که خداوند نیز بارها در قرآن کریم به مسئله اراده و اختیار انسان به صراحت اشاره کرده است (به عنوان مثال آیه شریفه «انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفورا»).
این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: خداوند راه سعادت را به انسان نشان می‌دهد و انسان با قدرت اختیار، راه خود انتخاب می‌کند و همین قدرت اختیار است که او را از دیگر مخلوقات خداوند متمایز می‌کند.
مرادی در ادامه گفت: در مقابل این اندیشه نیز افرادی هستند که با حالتی تفریط گونه کلیه اتفاقات زندگی را ناشی از قانون جذب و دفع می‌دانند و معتقدند در صورتی که بی‌خیالی و بی توجهی پیشه کنند، هرگز این بیماری به سراغ آنان نخواهد آمد و در امان خواهند ماند.
وی تاکید کرد: هیچیک از این باورها مورد تأیید اندیشه‌های دینی نمی‌باشد و انسان باید علاوه بر خواست خدا به مسئولیتی که در دنیا دارد، در عین اعتدال گرایی عمل کند.
این کارشناس علوم عقلی ضمن اشاره به تأثیر عامل فرهنگ دینی در کشور به اهمیت عمل به توصیه‌های پزشکی بیان کرد: در روایات نیز آمده است که انسان در چنین شرایطی باید خود را به دو بال خوف و رجا (ترس و امید) مجهز کند و توصیه متخصصان فن را به جان بخرد.
رعایت توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا ضروری است
مهدی مرادی تصریح کرد: در دین اسلام به تقلید در علومی که انسان تخصص کافی ندارد، تاکید شده است و شرایط کنونی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، حتی مراجع عظام به توصیه پزشکان عمل کردند.
وی در ادامه گفت: به همین دلیل با فتوای علمای دین فرایض دینی همچون نماز جماعت را برگزار نکرده و حرم های اهل بیت را بسته‌اند تا سلامت مردم حفظ شود.
این متخصص علوم عقلی افزود: اعتقاد داشتن به قضا و قدر الهی به معنای بی ارادگی و اختیار نداشتن انسان نیست و آنچه انسان برای خودش اراده کند، خدا نیز همان را اراده و مقدر می‌کند، چه بسا مرگ با عزت باشد و چه از راه بی احتیاطی و سهل انگاری.
مرادی در ادامه به روایتی از حضرت علی و مسلمانی که شتر خود را به هنگام نماز خواندن گم کرده بود اشاره نموده و بیان کرد: آن حضرت نیز نسبت دادن دزدیده شدن شتر به خواست خدا را اشتباه دانست و آن مسلمان را به خاطر نبستن شتر، مسبب و مسئول دزدیده شدن آن حیوان دانست.
وی افزود: پس چنانچه انسان در شرایط فعلی به توصیه‌های پزشکی عمل نکند و به این بیماری دچار شود این خواست خود او بوده است و خداوند هم آن را برایش رقم می‌زند، این در صورتی است که انسان نه تنها از نعمت عقل برخوردار است بلکه در برابر جان خود نیز که خداوند به او اعطا کرده، مسئول است.
پزشکان و پرستاران به اختیار خود و به صورت داوطلبانه تمام توان خود را برای رسیدگی به بیماران کرونایی و درمان آنها و حفظ سلامت جامعه وقف کرده‌اند این مدرس حوزه علمیه ضمن اشاره به خود گذشتگی و جان نثاری کادر پزشکی در روزهای اخیر گفت: اینک پزشکان و پرستاران به اختیار خود و به صورت داوطلبانه تمام توان خود را برای رسیدگی به بیماران کرونایی و درمان آنها و حفظ سلامت جامعه وقف کرده‌اند و بی چشم داشت جان نثاری می‌کنند.
وی در ادامه گفت: در دین مبین اسلام افرادی که با علم داشتن به وجود خطر، برای کمک به هم نوعان خود داوطلبانه تلاش می‌کنند، جایگاه ویژه ای دارند و اگر جان خود را نیز از دست بدهند مقام آنان شهادت است.
توجه جدی داشتن به توصیه‌های پزشکی از ضرورت‌های امروز در جامعه است. رعایت بهداشت فردی و ضدعفونی و گندزدایی مکان‌ها مهترین عامل در جلوگیری از گسترش این بیماری است.
باید تلاش شود با ماندن در خانه از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کرد.


کد مطلب: 221931

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/221931/بی-تفاوتی-برخی-افراد-کرونا-ادامه-گرایش-باورهای-غلط

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com