کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عسل‌هایی که با شکر تلخ شده‌اند

مهر , 25 دی 1398 ساعت 11:53

حزب الله:عسل تولیدی در قم بسیار مرغوب است ولی برخی سودجویان در تغذیه زنبورها از مواد قندی و شکر بیش از اندازه استفاده می‌کنند که باعث اخلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هرچند قم در زمینه تولید عسل‌های مرغوب و با کیفیت حرفی برای گفتن دارد اما هستند سودجویانی که برای فروش و سودآوری بیشتر در بازار مصرف اقدام به تولید عسل‌های تقلبی می‌کنند؛ عسل‌هایی که عمده مواد تشکیل دهنده آن مواد قندی و شکر است و ممکن است برای مصرف کننده ضررهایی داشته باشد.
عسل‌های زنبورداران با وجود کیفیت بسیار بالا شاید به دلیل بالا بودن عسل تولیدی قادر به رقابت با عسل‌های تقلبی نیست و در یک کلام امروز در بازار مصرفی نه تنها قم بلکه کشور عسل‌های تقلبی بر عسل‌های مرغوب غلبه کرده است و دلیل آن هم پایین بودن قیمت تمام شده این نوع عسل‌ها است، عسل‌هایی که ماده «گلوکز» آن بالا است و برای سلامت مردم هم خطر دارد.
در قم بیش از ۲۶ هزار کندوی عسل وجود دارد که عمده عسل تولیدی قم از نوع مرغوب و با کیفیت است و مقدار اندکی از این عسل به دلیل کیفیت بالای آن به کشورهای عراق و امارات هم صادر می‌شود.
جهاد کشاورزی استان قم برای ارتقای سطح دانش زنبورداران آموزش‌هایی را داده است اما هستند سودجویانی که راه میان‌بر را برای سودجویی انتخاب و برای تولید بیشتر مواد قندی و شکر را جایگزینی مناسب برای زنبورهای عسل می‌دادند.
هرچند عسل تولیدی قم از نوع مرغوب بوده اما باید در این میان دست افراد سودجو را قطع تا برند عسل این استان در بازارهای داخل و خارج بیشتر درخشیده و زمینه صادرات آن هم فراهم شود این امر با برندسازی عسل قم امکان‌پذیر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم راه پیشگیری از غلبه عسل‌های تقلبی و بدنام کردن عسل تولیدی قم را، راه‌اندازی آزمایشگاهی می‌داند که به کمک آن می‌توان عسل تقلبی را از عسل مرغوب تمایز داد، این در حالی است که در چهارمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از استفاده غیر مجاز مواد قندی و شکر در تولید عسل در قم هشدار داده و این امر را زمینه‌ساز رشد ابتلاء به بیماری دیابت می‌داند.

برند مرغوب عسل تولیدی قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم می‌گوید: با توجه به اقلیمی که استان قم دارد در این استان عسل تولیدی از نوع مرغوب و با کیفیت است و وقتی کندوها در مناطقی که گیاهان نیمه خشک باشند کیفیت عسل بالا خواهد رفت به همین دلیل عسل تولیدی قم از نوع مرغوب بوده و در جشنواره‌های مختلف رتبه‌های اول و دوم را از آن خود کرده است.
عسل تولیدی قم از نوع مرغوب بوده و در جشنواره‌های مختلف رتبه‌های اول و دوم را از آن خود کرده است
عباس پورمیدانی با بیان اینکه در استان قم ۲۶ هزار کندوی عسل وجود دارد که داخل استان فعال هستند و مواقعی هم جابه‌جا می‌شوند، اظهار داشت: سال گذشته ۳۲۰ تن عسل در استان قم تولید شد، هرچند در کشور این تولید اندک است اما به لحاظ مرغوبیت حرفی برای گفتن داریم.
وی ادامه داد: به طور غیر مستقیم ۲ هزار نفر در زمینه کندو و تولید عسل در قم فعالیت دارند و قم ۲ مزرعه تخصصی پرورش ملکه زنبور عسل دارد، هم‌چنین در تولید ژل رویال هم فعالیت خوبی صورت گرفته است.
نبود آزمایشگاه تشخیصی برای تفکیک عسل مرغوب از عسل تقلبی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود درباره استفاده از مواد قندی در تغذیه زنبورهای عسل، بیان می‌کند: تولید عسل‌های تقلبی معضلی است که در کشور وجود داد و تنها مختص قم نیست و معتقدیم عسل باید طبیعی باشد و به دور از مواد قندی تولید و عرصه شود و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

وی می‌افزاید: محور این موضوع کندوکاران هستند باید از سوی تعاونی‌ها و نظام صنفی آن‌ها نظارت‌ها بیشتر شود اما اگر آزمایشگاه تشخیصی در قم راه‌اندازی شود می‌توانیم عسل‌های تقلبی را از عسل‌های مرغوب تفکیک دهیم و میزان مواد قندی و نسبت گلوکز آن را بررسی نمائیم؛ هستند تعاونی‌های تولید عسلی که حتی در زمینه استفاده از «آنتی بیوتیک» هم زیاده روی کرده و این یک معضل جدی است.
پورمیدانی اظهار می‌کند: به دلیل مرغوبیت عسل تولیدی استان این عسل به طور محدودی به کشورهای امارات و عراق صادر می‌شود که باید در زمینه برند سازی رایزنی کنیم؛ برای کندوکاران و فعالان در زمینه تولید عسل در قم آموزش‌های تخصصی برگزار شده است.
تولید ۸۰ کیلو ژل رویال در قم
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: سال گذشته بیش از ۳۲۰ تن عسل و ۸۰ کیلو ژل رویال در ۲۶ هزار کندو فعال قم تولید شد؛ کندوهای زنبور در همه بخش‌های ۵ گانه قم شامل کهک، جعفریه، سلفچگان و خلجستان و مرکزی از سوی زنبورداران استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور متوسط ۱۵ کیلوگرم عسل از هر کندو به دست می‌آید.
سال گذشته بیش از ۳۲۰ تن عسل و ۸۰ کیلو ژل رویال در ۲۶ هزار کندو فعال قم تولید شد
علی اصغر همت می‌افزاید: در سال جاری در جریان هجوم ملخ‌ها و پروانه‌ها و شرایط جوی در هفته‌های اخیر و به دنبال تغذیه کافی کلونی‌های زنبور در استان بحث تأمین و توزیع شکر مورد نیاز بهره‌برداران این صنعت در دستور کار قرار گرفت.
به گفته وی، ۱۱۰ تن شکر با نرخ یارانه‌ای برای جبران کمبود منابع تغذیه‌ای و کاهش خسارت‌ها میان زنبورداران توزیع شد.
ضررهای عسل‌های تقلبی برای مصرف کنندگان
یک متخصص تغذیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: میزان تقاضا برای عسل از سوی مصرف کنندگان با آگاهی از خواص عسل بیشتر شده است و در کنار این امر سودجویانی هم هستند که برای به دست آوردن منابع بیشتر هم‌چنین به منظور ساخت عسل‌هایی با طعم و عطر جدید اقدام به ساخت عسل‌هایی می‌کنند که از شکل طبیعی آن دور است.

حسین مظفری می‌افزاید: افزودن موادی مانند شکر و شیره و چغندر و یا گلوکز و دکستروز به عسل طبیعی غیر از شهد گل منجر به تولید عسل‌های تقلبی می‌شود این عسل‌ها به سرعت و حتی بدون ذره‌ای دخالت زنبور عسل ساخته می‌شود که نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه مضراتی را برای مصرف کننده هم به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی، عسل‌های طبیعی حدود ۱۸۰ نوع ماده مؤثر مختلف در آن شناخته شده است که بسیاری از آن‌ها منحصراً در عسل وجود دارند و در مواد غذایی دیگری دیده نمی‌شود اما در مقابل عسل‌های تقلبی تعادل در بین ویتامین‌های آن وجود ندارد و این امر باعث بر هم زدن ویتامین بدن شده و در سیستم ایمنی بدن اخلال خواهد می‌شود.
افزایش قند خون با عسل تقلبی
این متخصص تغذیه بیان می‌کند: عسل‌های طبیعی قند فروکتوز آن به گلوکز بالاتر است، بنابراین می‌تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر باشد اما در عسل‌های تقلبی از قند و شکر و قندهای مصنوعی استفاده می‌شود که به سرعت می‌تواند میزان قند خون فرد را بالا ببرد در حالی که مشکل اکثر بیماران دیابتی اضافه وزن است و این عسل تقلبی با افزایش کالری وزن را اضافه و خطرات آن را دو چندان می‌کند.


کد مطلب: 216661

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/216661/عسل-هایی-شکر-تلخ-شده-اند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com