کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"بلندینگ نفت‌کوره" راهکار وزارت نفت برای سوخت کشتی‌ها/ زنگنه: نگران نباشید

تسنیم , 23 دی 1398 ساعت 15:04

حزب الله:وزیر نفت گفت: هم‌اکنون به‌اندازه نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانیم سوخت با سولفور زیر نیم‌درصد تأمین کنیم؛ نگرانی نداشته باشید.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بیژن زنگنه، وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در خصوص کوتاهی وزارت نفت درباره تولید سوخت کم سولفور اظهار داشت: میانگین تولید نفت‌کوره جهان در سال 2017 روزانه یک‌میلیون تن بوده که بنا بر آمار منابع رسمی کمتر از 2 درصد آن حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد است و مطابق استاندارد وضع‌شده، بوده است.
وی افزود: اگر فعالیت پالایشگاه‌های کشور عادی باشد، مقدار نفت‌کوره تولیدی، روزانه حدود 40 هزار تن است که 13 هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید می‌شود.
وزیر نفت تصریح کرد: راه‌حل اصلی برای تولید نفت‌کوره کم‌سولفور این است که پالایشگاه‌ها در داخل کشور بهینه‌‌سازی شوند و این کار به 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در شرایط کنونی تأمین آن دشوار است.
وی ادامه داد: نصب پاک‌کننده روی کشتی‌ها (اسکرابر) که خروجی دود موتورها را تنظیم می کند و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، به‌عنوان راهکار جهانی برای حل معضل نفت‌کوره است که هزینه هر کشتی با توجه به سیستم و ظرفیتش 2 تا 7 میلیون دلار است که هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرده است.
زنگنه اذعان داشت: مخلوط کردن نفت‌کوره که محصول گوگرد بالاست با محصول گوگرد پایین، که به حد استاندارد مورد استفاده کشتی برسد نیز یکی دیگر از راهکاری حل معضل نفت‌کوره است که با همکاری نفتکش به یک ترکیبی رسیدیم که در موتورهای کنونی جواب می‌دهد.
وزیر نفت با بیان اینکه "عنوان می‌شود اختلال در کشتیرانی ایجاد شده است که این حرف درست نیست"، گفت: مهم ترین بخش کشتیرانی، نفتکش است؛ آن هم که دچار اختلال نشده است.
وی افزود: هم‌اکنون به‌اندازه نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانیم سوخت با سولفور زیر نیم درصد تأمین کنیم؛ نگرانی نداشته باشید.
به گزارش تسنیم، اگرچه علی‌اکبر کریمی، نماینده سؤال کننده، پس از توضیحات زنگنه اظهار داشت که از این پاسخ‌ها قانع نشده، چرا که معتقد است عملکرد وزیر نفت نسبتی با اقتصاد مقاومتی در طول سال‌های گذشته نداشته است، اما در نهایت این سؤال به‌رأی نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان با 106 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 192 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اند.


کد مطلب: 216506

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/216506/بلندینگ-نفت-کوره-راهکار-وزارت-نفت-سوخت-کشتی-ها-زنگنه-نگران-نباشید

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com