تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
plusresetminus
حساسیت‌های ایجاد شده در خصوص تکدی گری باعث شده مسئولان طی سال‌های اخیر با عزم جدی برای ساماندهی وضعیت متکدیان شهر اقدام کنند تا شاید بتوانند ریشه این معضل را برای همیشه بخشکانند.
۰
کد مطلب : ۱۹۷۳۰۷
گدایی کسب و کار من است
 امروزه تکدی گری به منبع درآمد عده‌ای تبدیل شده که با سوءاستفاده از احساسات مردم به راحت‌ترین شکل روزگار می‌گذرانند و بدون این که ناچار به تولید یا ارائه خدمتی باشند جیب‌های خود را پرپول می‌کنند. این افراد گاه به‌صورت ثابت و گاه چرخشی در مناطقی از شهر مستقر می‌شوند و بدون هیچ مزاحمی روز را به شب می‌رسانند. اکثر این افراد نه از نیروهای شهرداری هراسی دارند و نه دیدن مأموران پلیس نگرانشان می‌کند چون خوب می‌دانند اگر امروز دستگیر شوند، فردا آزاد شده و کار خود را از سر می‌گیرند. متکدیان کرج به این باور رسیده‌اند که هیچ طرحی جلودار آنها نیست و به‌راحتی می‌توانند با القای حس بدبختی به کار خود ادامه دهند.شاید تکدی‌گری موضوعی تکراری و کهنه شده باشد، اما هم‌چنان در گوشه و کنار شهر، در سر چهارراه‌ها، معابر و پیاده‌روها شاهد حضور افرادی هستیم که علاوه‌بر زشت کردن چهره شهر، آسیب‌های زیادی به خود و جامعه وارد می‌کنند.خوشبختانه حساسیت های ایجاد شده در خصوص این موضوع باعث شده مسئولان طی سالهای اخیر با عزم جدی برای ساماندهی وضعیت متکدیان شهر اقدام کنند تا شاید بتوانند ریشه این معضل را برای همیشه بخشکانند.
 
ساماندهی متکدیان دغدغه اصلی مدیران شهری است
 
مسئول مجتمع اردوگاهی ساماندهی متکدیان کرج اظهار کرد: طی سال‌های گذشته متناسب با امکانات، اعتبار و زیرساخت‌های ایجاد شده، اقدامات مناسبی در بحث ساماندهی متکدیان صورت گرفته است.
 
علی کاظمی ادامه داد: ساماندهی وضعیت متکدیان طی سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان تبدیل شده که همین امر پیگیری اهداف این حوزه را تسریع کرده است.
 
وی  با اشاره به راه اندازی مرکز غربالگری متکدیان در کرج توضیح داد: این مرکز با همکاری شهرداری در شیخ آباد کرج راه اندازی شده که وظیفه پایش متکدیان جمع آوری شده را به عهده دارد.
 
وی افزود: نماینده‌ای از کمیته امداد، بهزیستی، ثبت احوال و سایر نهادهای درگیر با معضل تکدی گری در این مرکز مستقر هستند تا وظیفه خود در خصوص غربالگری متکدیان جمع آوری شده عمل کنند.
 
این مسئول با اشاره به ضرورت افزایش امکانات مرکز غربالگری شیخ آبادخاطر نشان کرد: امکانات محدود این مرکز  فرایند غربالگری را با مشکلاتی مواجه کرده است.
 
تکدی گری از روی ناچاری 
 
کاظمی خاطر نشان کرد: گدایی کسب و کار همه متکدیان منتقل شده به این مرکز نیست و برخی از آنها کودک کار هستند و برخی دیگر به واسطه عدم توانایی در انجام کار یا فقر شدید مالی به این سمت کشیده شده اند.
 
وی افزود: بعد از غربالگری، افراد نیازمند وکسانی که به حمایت خاص نیاز دارند به کمیته امداد و بهزیستی معرفی می‌شوند تا از حمایت‌های آنها برخوردار شوند.
 
این مسئول با بیان اینکه این غربالگری باعث می‌شود نیازمندان واقعی از کسانی که به دنبال کسب درآمد راحت هستند جدا شوند، گفت: این فرایند منجر به کاهش تعداد متکدیان کرج در طول سال‌های قبل شده است.
 
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از متکدیان کرج اتباع بیگانه هستند، ابراز کرد: این افراد پس از شناسایی به اداره کل اتباع خارجی استان تحویل داده  شده و اگر در مدارک هویتی آنان مشکلی وجود داشته باشد، رد مرز می‌شوند.
 
شهروندان به متکدیان کمک نکنند
 
کاظمی گفت: تا چند سال گذشته بیشتر متکدیان کرج را اتباع پاکستانی تشکیل می‌دادند ولی با اعمال روند رد مرز، بسیاری از آنان به کشورشان بازگردانده شده اند.
 
این مسئول خاطر نشان کرد: تا زمانی‌که مردم به واسطه دلسوزی و دلرحمی به این افراد کمک کنند، طرح‌های ساماندهی متکدیان نتیجه دلخواه را نخواهد داشت.
 
مسئول مجتمع اردوگاهی ساماندهی متکدیان کرج با اشاره به وضعیت کودکان متکدی در کرج گفت: سرشاخه های تکدی گری این کودکان را به صورت گروهی به کار می‌گیرند و هر صبح آنها را در خیابان رها و با تاریکی هوا جمع آوری میکنند.
 
وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای دستگیری این سرشاخه ها انجام می‌شود، گفت: این سرشاخه ها توسط پلیس شناسایی شده و به زودی اقدامات لازم برای دستگیری آنها صورت می‌گیرد.
 
کاظمی تصریح کرد: مردم نباید به کودکان متکدی کمک کنند چون از کمک های آنها چیزی نصیب این کودکان نمی شود و این کار تنها به زیاد شدن جمعیت متکدیان با سن پایین شهر منجر می‌شود.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته ۹۳۹ متکدی از سطح شهر جمع آوری شده، گفت: فروردین امسال نیز ۳۲ متکدی جمع آوری و به مرکز غربالگری منتقل شده اند.
 
منبع : پایگاه خبری کرج امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین