کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیروزی ارتش سوریه در شمال شرق حلب چگونه رقم خورد؟

خبرگزاری فارس , 9 آذر 1395 ساعت 14:59

همراهی مردم در شمال شرق حلب با ارتش سوریه، کار آزادسازی محلات شمال شرق شهر را تسریع کرد. بعد از این موفقیت باید دید پیشروی ارتش به سمت محلات جنوبی بخش شرقی ادامه می‌یابد؟


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در سال 2012 بخش‌های وسیعی از شهر حلب به تصرف عناصر تروریستی درآمد و هر لحظه امکان سقوط کامل آن وجود داشت.

فرودگاه بین المللی حلب زیر آتش سنگین تروریست‌ها بود و فقط بخش کوچکی از این شهر در کنترل ارتش قرار داشت.

اما حالا پس از 5 سال ایستادگی و پایداری، ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت پیروزی‌های چشمگیری در شهر حلب به دست آورده‌اند و وضعیت میدانی 180 درجه تغییر کرده است.

پس از محاصره تروریست‌ها در بخش شرقی شهر حلب و حاضر نشدن آنان به خارج شدن از شهر، محلات شمالی بخش شرقی شهر طی دو روز گذشته به کنترل ارتش درآمد.

 در حال حاضر ارتباط تروریست‌ها در محلات جنوبی بخش شرقی با دیگر نقاط قطع است و آنان در محاصره کامل ارتش قرار دارند.

نگاهی به عملیات اخیر در شمال شرق حلب
در گزارش ذیل به چگونگی عملیات ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت در شرق شهر حلب که منجر به آزادسازی محلات شمالی و محاصره تروریست‌ها در محلات جنوبی شرق شهر حلب شد اشاره می‌کنیم:

ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت در گام نخست فشار بر تروریست‌ها را در شرق شهر حلب از محور شمال شرقی افزایش دادند زیرا تراکم جمعیت و ساختمانی در این محلات در مقایسه با سایر مناطق کمتر بود.

درعین حال باید به این نکته توجه داشت تبلیغات و هجمه سیاسی دولت‌های غربی عربی مبنی بر در معرض خطر بودن جان شهروندان محلات جنوبی در شرق شهر حلب باعث شد نیروهای سوری و مقاومت محور عملیات را در شرق شهر تغییر دهند و از محلات شمال شرقی پیشروی‌ها را ادامه دهند و استحکامات دفاعی را در غرب شهر حلب برای جلوگیری از شکست محاصره تروریست‌ها بیشتر کنند.

آزادی مساکن هنانو تیر خلاص به تروریست‌ها بود
از سویی دیگر مقاومت تروریست‌ها در محله های جنوبی بخش شرقی شهر، عامل دیگری بود که در باز شدن جبهه شمال شرق تاثیرگذار بود.

ارتش سوریه پیشروی در محور شمال شرق را با آزادسازی ارتفاع الزهور آغاز کرد و تروریست‌ها هیچ گاه تصور نمی‌کردند نیروهای سوری با این سطح آمادگی وارد عمل شوند و در ادامه باز پسگیری منطقه مساکن هنانو تیر خلاص را بر پیکره آنان وارد کرد.

مساکن هنانو یکی از مهم ترین پایگاه های تروریست ها در شرق شهر حلب بود که در همان ابتدای بحران سوریه از کنترل ارتش سوریه خارج شد و از این جهت از اهمیت خاصی برخوردار بود.

با کنترل ارتش بر مساکن هنانو و اشراف بر جاده ارتباطی شرق به غرب شهر حلب، محلات حومه از جمله الارض الحمرا و جبل البدرو از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب شد و همین مسئله باعث شد تروریست‌ها برای جلوگیری از محاصره، این مناطق را تخلیه کنند.

نیروهای سوری و مقاومت همزمان با پیشروی در محلات شمالی در شرق شهر حلب و حومه مناطق سلیمان حلبی و بستان الباشا، فشار بر تروریست‌ها را در مناطق جنوبی از جمله محلات شیخ سعید و عامریه بیشتر کرده‌اند.

در جبهه جنوب شرقی نیز نیروهای مقاومت با پشتیبانی توپخانه و یگان موشکی عملیات وسیعی را در محله الشیخ لطفی آغاز کردند.

ظهر دوشنبه با پاکسازی کامل محله الصاخور، ارتباط عناصر تروریستی در محلات شمالی و جنوبی در شرق شهر حلب به طور کامل قطع  شد. در طول عملیات ارتش سوریه در این محور بیش از 3100 مجتمع مسکونی از وجود عناصر تروریستی پاکسازی شد.

مساکن هنانو - الارض الحمرا - جبل البدور- بعیدین- شیخ خضر - شیخ فارس - الحیدریه - الهلک - بستان الباشا - عین التل، 10 محله بزرگ مناطق شمالی در شرق شهر حلب بودند که از وجود تررویست‌ها پاکسازی شد.

تقسیم شرق شهر حلب به دو بخش و محاصره تروریست‌ها در بخش‌های جنوبی این محور دلایلی دیگر هم دارد.

در ابتدا یادآوری این نکته ضروریست که در یک ماه گذشته دولت سوریه در چندین مرحله خواستار تسلیم یا خروج تروریست ها از شرق شهر حلب شد اما این مسئله با مخالفت های کشورهای غربی عربی به نتیجه نرسید و در ادامه اجازه خروج به مردم هم داده نشد.

اما شهروندان محلات شمالی در شرق حلب که ماهیت عناصر تروریستی و متحدان آنان را در 5 سال گذشته به خوبی شناخته بودند وارد میدان شدند. شهروندان محلات شمالی با برگزاری تظاهرات‌هایی که بایکوت خبری شد خواهان خروج عناصر تروریستی شدند. این اعتراض‌ها پایان کار نبود و با کشته شدن ائمه جماعت یکی از مساجد محله الحیدریه خشم مردم در این مناطق بیشتر شد و تروریست‌ها بیشتر در تنگنا قرار گرفتند.

در روزهای بعد شهروندان محلات شمالی در شرق شهر حلب پرچم‌های دولت سوریه را بر فراز برخی مجتمع‌های مسکونی تحت کنترل تروریست‌ها برافراشتند تا فشار بر آنها تشدید شود و همین موضوع نشان داد این مناطق آمادگی بیشتری برای همکاری با ارتش دارند.

در نهایت تحولات میدانی و پیشروی‌های ارتش سوریه ورزمندگان مقاومت در 24 ساعت گذشته باعث شد تروریست‌ها در موقعیت ضعف قرار بگیرند و مجبور شدند به سوی محلات جنوبی در شرق شهر حلب عقب‌نشینی کنند.

با تسلط ارتش سوریه بر محلات شمالی، آخرین پایگاه عناصر تروریستی در شرق شهر حلب فقط محلات جنوبی است و حالا باید منتظر ماند و دید که پیشروی ارتش به سوی این محلات ادامه پیدا می کند یا خیر.

بدون شک اگر عناصر تروریستی و حامیان آنان بخواهند در محلات جنوبی در شرق شهر حلب مقاومت کنند سرنوشتی جزء مرگ در انتظار آنها نیست اما گزینه‌های از جمله تسلیم شدن و خروج از این مناطق هم وجود دارد.

این پیروزی‌ها شکست صرفا گروه‌های تروریستی در میدان نبرد به شمار نمی‌آید و در مجموع باید پیشروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت را در شهر حلب، شکست سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای رأس جنگ یعنی آمریکا، برخی کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه و دولت های مرتجع منطقه از جمله عربستان، ترکیه، قطر و اردن قلمداد کرد که در ابعاد سیاسی و بین‌المللی بسیار اهمیت دارد.


کد مطلب: 128418

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/128418/پیروزی-ارتش-سوریه-شمال-شرق-حلب-چگونه-رقم-خورد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com