تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
plusresetminus
حزب الله: معاون وزیر امورخارجه ایران که هم اکنون در وین حضور دارد در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت که هنوز درباره هیچ موضوعی با گروه ۱+۵ توافقی نکرده‌ایم.
۰
کد مطلب : ۶۹۴۸۳
هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نکرده‌ایم

 

 
 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،سید عباس عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دوم سیما، با اشاره به مذاکرات فشرده انجام شده گفت: این بار برخلاف گذشته نشست های بهتری صورت گرفت و دیدگاه ها نزدیک تر شد.

وی افزود: از آنجا که براساس توافق ژنو فرصت در3 آذر به پایان می رسید و در حالی که با توجه به پیشرفت ها همه مایل به ادامه مذاکرات بودند، در جلسه امروز وزرای خارجه 1+5 توافق شد که مذاکرات 7 ماه دیگر تمدید شود.

عراقچی تصریح کرد: البته همه متفق بودند که باید در چند هفته آینده به تفاهم کلی برسیم و بلافاصله وارد جزئیات شویم اما از این جهت که مشکل مهلت نداشته باشیم از این رو مدت 7 ماه تعیین شد.

وی تصریح کرد: در این مدت دقیقا طرح اقدام مشترک با همان شرایط چه از جهت تعهدات ایران و چه از جهت تعهدات طرف مقابل ادامه خواهد یافت.

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: مذاکرات به وی‍ژه در دوره آخر بسیار مناسب بود و دیدگاه ها خیلی به هم نزدیک شده است از این رو باید روی راه حل ها کار کنیم و به سرعت به نتیجه برسیم.

وی درباره ورود به جزئیات افزود: ما در رسیدن به توافق جامع هنوز در کلان مشکل داریم از جمله بحث های کلیدی چگونگی برداشتن تحریم ها و نحوه و میزان غنی سازی از این رو وقتی تا وقتی تفاهم کلی حاصل نشود نمی توانیم وارد جزئیات شویم.

عراقچی گفت: هدف برنامه اقدام مشترک رفع نگرانی ها بود، آنها ابتدا امیدهایی داشتند و رفع نگرانی را فقط برچیده شدن می دیدند ولی به آنها اعلام شد که پیشرفت های ایران برگشت ناپذیر و خط قرمز است از این رو موضوع رفع نگرانی ها با حفظ آن چه هست مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: متخصصانی از سازمان انرژی اتمی در مذاکرات حضور دارند که راه حل های خیلی خوب علمی را پیشنهاد و طرف مقابل را قانع کردند، کارهایی که زمان بر بود، البته در موضوعات حقوقی و در بحث تحریم هم نیاز به بررسی هر یک از موضوعات و یافتن راه حل بود.

عراقچی تصریح کرد: اکنون در موقعیتی هستیم که تصویر روشن تری از توافق در چشم انداز قابل قبولی مشاهده می شود، امیدها بیشتر شده و فضای روشن تری دیده می شود البته با وجود پیشرفت در برخی مسائل هنوز هم فاصله در بعضی مسائل دیگر زیاد است.

وی تصریح کرد: توافق نهایی با توافق ژنو از جهت حجم کار و مسائل مطرح قابل مقایسه نیست و شاید نسبت آن به هم یک به 50 باشد و می شود توافق ژنو را با آتش بس و توافق جامع را با توافق صلح تشبیه کرد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: همان توافق موقت بیش از 3 ماه زمان برد ازاین جهت توافق نهایی زمان زیادی را نیاز دارد البته ما در 10 ماه گذشته استفاده زیادی از زمان کردیم و فکر می کنم قسمت مشکل راه را طی کرده ایم اگر چه مسیر موجود هم آسان نیست اما چشم انداز بهتری برای باز کردن گره های باقی مانده وجود دارد.

وی افزود:‌توافق شده که با فاصله کوتاه یکی دو هفته، مذاکرات از سر گرفته شود و جلسه بعدی در ماه دسامبر (10 آذر تا 10 دی) در کنار جلسات کارشناسی برگزار شود و به سرعت ادامه یابد.

عراقچی گفت: با فضا و حرکت به جلوی ایجاد شده همه متفق بودند که از این فضا استفاده کافی صورت گیرد به وی‍ژه این سختی اصلی کار که طرف مقابل متوجه شد از راه فشار، زورگویی و تحمیل نمی تواند مذاکره را هدایت کند گذشته و خیلی مذاکرات معقول تر شده است.

وی با بیان این که در نتیجه حتما حقوق هسته ای ملت و خطوط قرمز رعایت و غنی سازی ادامه یافته و تحریم ها رفع خواهد شد افزود: ما حتما توافقی خواهیم داشت که حقوق ما رعایت و حفظ شود.

عراقچی با اشاره به برخی اختلافات داخلی بین کشورهای 1+5 گفت: ما انتظار داریم که با صدای واحد مذاکره کنند و این گونه نباشد که یکی بخواهد مواضع خود را از طرف همه اعلام کند.

وی افزود: براساس توافق ژنو ما تا درهمه موارد توافق نکنیم در واقع در هیچ موردی توافق نکرده ایم از این رو ما هنوز در هیچ موردی به توافق نرسیده ایم ولی در هر موضوع راه حل های مختلفی وجود دارد که داریم بررسی می کنیم.

عراقچی گفت: امیدوارم که با تلاش بیشتری که صورت خواهد گرفت و با اراده ای که در همه هست ما بتوانیم در هفته های آتی به تفاهم برسیم.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین