تاریخ انتشاردوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
plusresetminus
حزب الله: خانواده ها چهار ماه فرصت دارند تا براي دريافت بسته هاي حمايتي غذا به فروشگاه هاي مربوط مراجعه كننداگر تا چهار ماه خريد نكنند مي توانند ۲۰ درصد كمتر از موجودي كارت خود مبلغ نقدي دريافت كنند.
۰
کد مطلب : ۵۹۱۲۳
جزييات جديد از سبد كالای دوم/ كارت يارانه به ۷.۵ ميليون نفر
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، بر اساس برنامه MIDHS وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۸۹‌ در میان کودکان زیر ۶ سال کل کشور به طور میانگین ۴.۰۸ درصد کم وزنی، ۶.۸۳ درصد کوتاه قدی و ۴ درصد از لاغری رنج می‌برند و این در حالی است که در مناطق محروم این آمار بیش‌تر است. با توجه به آن‌که هزینه درمان بیماری‌های حاصل از سوءتغذیه هزینه‌های گزافی را متحمل دولت، سازمان‌های بیمه‌ای و مردم می‌کند و در راستای پیشگیری از بیماری‌های گوناگون مرتبط با سوءتغذیه دولت به عنوان متولی رفاه اجتماعی و مبارزه با فقر غذایی موظف است منابعی را به امر تأمین امنیت غذایی در بین اقشار آسیب‌پذیر شناسایی شده توسط سازمان‌های حمایتی تخصیص دهد تا ضمن جبران گرسنگی از ادامه پیدا کردن و یا به وجود آمدن بیماری‌های مرتبط با سوء تغذیه در آینده جلوگیری کند. بر همين اساس دولت چندي پيش طرح حمايت غذايي را مصوب و وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي متولي اجراي آن شد كه وزير مربوطه نيز از ۷.۵ ميليون نفر مشمول طرح حمايت غذايي خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، بر اساس تجربه توزيع نقدي يارانه ها در سه سال و نيم گذشته، و توزيع دو سري سبد كالا در سال ۱۳۹۳، طرح سبد دوم كالا مطرح شد كه بر اين مبنا، كارت يارانه اي به خانواده هاي تحت پوشش ارايه مي شود كه اين كارت هر سه ماه يكبار شارژ مي شود تا طبق آن سبد كالا به مشمولين ارايه شود.

در سبد كالاي سري اول تعداد اقلام ارايه شده محدود بود كه در اين سري تعداد اقلام افزايش يافته در عين حال كه افراد مشمول اين طرح مي توانند به وسيله اين كارت به فروشگاههاي مربوطه مراجعه كرده و مواد غذايي مدنظر خودشان را برابر با ذائقه و زندگي خود تا آن سقفي كه مجاز است خريداري كنند.

در اين مرحله گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما توزيع مي شود كه در مراحل بعدي، اقلام ديگري به اين سبد افزوده مي شود.

خانواده ها چهار ماه فرصت دارند تا براي دريافت بسته هاي حمايتي غذا به فروشگاه هاي مربوط مراجعه كنند و اقلام مورد نياز خود را با كارت يارانه اي كه براي آن شارژ شده است خريداري كنند ليكن اگر تا چهار ماه خريد نكنند مي توانند ۲۰ درصد كمتر از موجودي كارت خود مبلغ نقدي دريافت كنند.

يك كارشناس ستاد طرح حمايت غذايي در مورد چرايي اين موضوع به «پارس» گفت: علت اين موضوع آن است كه براي مشمولان از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نباشد كه ۴ ماه براي ۲۰ درصد كمتر صبر كنند و لذا به سمت و سوي خريد مواد غذايي براي فرزندان يا افراد ضعيف تر خانواده بروند تا با سوءتغذيه روبرو نشويم.

هر سه ماه يكبار در كارت يارانه اي، به ازاي هر نفر ۳۰ هزار تومان شارژ مي شود ولي اين مبلغ براي خانوارهاي تا سقف دو نفر است براي خانواده هاي دو نفر به بالا ۱۰ هزار تومان به ازاي هر نفر به اين رقم اضافه مي شود. يعني اعتبار كارت خانوار سه نفره ۷۰ هزار تومان، چهار نفره ۸۰ هزار تومان، پنج نفره ۸۰ هزار تومان، شش نفره ۹۰ هزار تومان و هفت نفره ۱۱۰ هزار تومان و سقف اين ميزان تا ۱۲۰ هزار تومان است.

تعدا مشمولان اين طرح ۷.۵ ميليون نفر است و در سال ۱۳۹۳مجموع كل اعتبار آن، ۲.۴ هزار ميليارد تومان است كه بر اين اساس احتمالا تعداد مشمولان افزايش ميابد.چرا كه اگر براي ۴ مرحله در سال اين بسته هاي غذايي توزيع شود حتي اگر به هر نفر ۳۰ هزار تومان، كارت يارانه اي شارژ شود حدود ۲۰ ميليون نفر مشمول اين سبد حمايتي خواهند شد.

بر اساس آنچه اعلام شده است طبق اين طرح در مرحله اول خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي مشمول طرح هستند ليكن پارس مطلع شد در مرحله بعدي افرادي كه به صورت موردي نيز تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي قرار دارند احتمالا تحت پوشش طرح حمايت غذايي قرار مي گيرند.

کار اطلاع رسانی به جامعه هدف مشمولان دریافت سبد حمایت غذایی، از سوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی از تيرماه آغاز و به مشمولان ۴ ماه مهلت داده شده تا برای دریافت کالای خود اقدام کنند.

در راستای اجرای طرح ۴۸۰۰ فروشگاه برای توزیع بسته حمایت غذایی اعلام آمادگی کرده و ۶ هزار دستگاه کارت خوان نیز در فروشگاهها برای خدمات دهی به مشمولان در نظر گرفته شده است.

همزمان با توزیع بسته های حمایت غذایی، در تمامی ادارات بهزیستی میز خدمات جهت رفع هرگونه مشکل احتمالی پیش بینی شده است.
منبع : پارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین