تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
plusresetminus
حزب الله: روستای نوازن از توابع شهرستان اراک در استان مرکزی در دهستان مشهدمیقان قرار دارد.
۰
کد مطلب : ۶۹۴۵۶
ماجرای اجساد تاریخی 3.5 متری چیست؟
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،باغات آباد چسبیده به روستا کوچه باغ‌های دلنوازی را به تصویر کشانده و هوای مطبوعی که در زندگی شهری امروزه اثری از آن نیست را سبب شده است. 
  
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت روستاها در جذب گردشگر گفت: سال 1387 سردابه‌ای در روستای نوازن کشف شد. 
  
سید حسن حسینی اظهار کرد: این سردابه شامل یک اتاقک 16 متری، گنبد سنگی و پلکانی از جنس سنگ است که به بیرون از سردابه منتهی می‌شود. 
  
وی از احتمالات درباره قدمت این سردابه سخن به میان آورد و افزود: از این مکان یک سری اجساد کشف شده که برخی از این اجساد به دیوار تکیه داده شده بودند و نیز بر اساس سایر شواهد قدمت این مکان به دوره ایلخانی نسبت داده شده است. 
  
معاون گردشگری بر لزوم حفظ آثار تاریخی تأکید و بیان کرد: در حال حاضر درب این مکان جهت حفاظت بسته است. 
  
یک باستان‌شناس نیز‌ در رابطه با این سردابه به گفت: در این محل اجسادی یافت شد که به صورت پراکنده و برخی به صورت نشسته قرار گرفته بودند. 
  
شراهی اظهار کرد: اعضای بدن برخی از این اجساد قابل تشخیص بود و برخی نیز با موهای بافته شده و کمربندهای زنانه‌ای که به کمر داشتند، کشف شدند. 
  
وی با رد شایعه محلی مبنی بر وجود اجساد 3.5 متری در این محل خاطرنشان کرد: اجساد یافت شده قدهای معمولی داشتند و این تنها یک شایعه است. 
  
این باستان‌شناس در رابطه با قدمت این سردابه عنوان کرد: با توجه به مطالعات اولیه و گمانه‌زنی‌ها احتمال دارد که این سردابه و اجساد متعلق به دوره ایلخانی باشد. 
  
شراهی ادامه داد: جهت اطلاع دقیق از قدمت این سردابه باید مطالعات دقیق‌تری انجام می‌شد همچنین جهت کشف علت مرگ و نیز زمان دقیق زیست این اجساد باید آزمایش کربن 14 بر روی آنها انجام می‌گرفت. 
  
این باستان شناس عنوان کرد: متأسفانه زمانی که این سردابه کشف شد شرایط برای انجام مطالعات مناسب نبود و جهت آسیب ندیدن سردابه و اجساد بهترین کار بستن درب سردابه بود و در حال حاضر نیز باز کردن درب سردابه موجب آسیب رساندن به اجساد می‌شود و بهتر است به همان شکل باقی باقی بمانند. 
  
دهیار روستای نوازن در رابطه با سردابه مذکور گفت: حدود هشت سال قبل طی بازسازی جاده‌ی کناری امام زاده شاهزاده عبدالله(ع) سردابه‌ای از دل خاک نمایان شد. 
  
جلیلی ادامه داد: در این سردابه قدیمی اسکلت‌هایی کشف شده و به همسن دلیل این محدوده به جهت اکتشافات باستانشناسی تحت نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد و در صورت رونق گرفتن به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل خواهد شد. 
  
فتانه جلیلی با اشاره به مسجد 400 ساله و نیز طبیعت سرسبز و چشم‌نواز این روستا بیان کرد: در کنار این مسجد قناتی قرار گرفته که آب این قنات در محله‌های روستا جریان دارد. 
  
جلیلی عنوان کرد: همچنین در نزدیکی روستا سدی قرار گرفته که مسیر رسیدن این روستا به سد با درختانی بلند قامت و کهنسال تزیین شده و زنجیروار گردشگران را همراهی می‌کند و منظره‌ای بی‌بدیل را در برابر دیگان رهگذران ایجاد می‌کند. 
  
این دهیار از ذوق و هنر زنان روستا سخن به میان آورد و افزود: زنان قالیباف این روستا طی سه دوره کلاس با شیوه‌های نوین قالی‌بافی آشنا شدند. 
  
وی ادامه داد: دهیاری قصد تشکیل سازمان واحدی را دارد که از بافندگان این روستا حمایت شود که البته تحقق ایین مهم نیاز به مشارکت اهالی روستا و مسئولین دارد. 
  
جلیلی به سماق مرغوب نوازن اشاره و بیان کرد: در تلاش هستیم که پتانسیل این روستا را جهت تولید انبوه سماق بشناسانیم تا در کنار انگور و شیره ناب این روستا اشتغال‌زایی مطلوبی در حوزه تولید سماق نیز ایجاد شود. 
  
وی در رابطه با آب روستا اظهار کرد: آبی که از سد به سمت باغات روستا رهسپار می‌شود هدر رفت زیادی دارد و باید جوی‌های سیمانی جهت انتقال درست آب ایجاد کرد و آب بیشتری را به داخل روستا انتقال داد. 
  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین