تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
plusresetminus
حزب الله : ایجاد شبکه نیابت و وکالت در کل مناطق اسلامی و همچنین آماده‌سازی شیعیان برای پذیرش غیبت از جمله تدابیر امام حسن عسکری(ع) بود.
۰
کد مطلب : ۷۵۱۲۵
تدابیر ارزشمند امام حسن عسکری (ع) برای زمینه‌سازی غیبت امام زمان(عج)
 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا مودب مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم در گفتگو با شبستان در  با تبریک میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) در روز هشتم ربیع‌الثانی عنوان کرد: امام حسن عسکری (علیه السلام) یکی از امامان شیعیان است که مورد احترام اهل سنت نیز بوده است.
مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم بیان داشت: در زمان زندگانی امام حسن عسکری (علیه السلام)، علاقمندان و شیفتگان آن حضرت به صورت قدرت عظیم در عراق درآمده بودند و حامیان زیادی داشتند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب اظهار کرد: مردم می‌دانستند که ائمه اطهار (علیهم السلام) نسبت به خلفا معترض هستند و حکومت هیچ یک از عباسیان را مشروع نمی‌دانند، همچنین می‌دانستند که امامت در فرزندان امام علی (علیه السلام) و بعد از امام حسن عسکری (علیه السلام)، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه شریف) است.

 

زندگی امام حسن عسکری (علیه السلام) در شرایط اوج محدودیت‌ها

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم ابراز کرد: طبق اطلاعات و اخباری که رسیده بود، ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه شریف) باعث می‌شد که حکومت عباسیان از بین برود، همچنین طبق اطلاعات رسیده حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) از نسل امام حسن عسکری (علیه السلام) بود، بنابراین حکومت عباسیان پیوسته تلاش می‌کردند که زندگی آن حضرت را مراقبت کنند تا فرزند وی را در اختیار بگیرند و به شهادت برسانند.

 

وی با بیان این که عسکر یک منطقه حبس شده در سامرا بود، گفت: امام حسن عسکری (عجل الله تعالی فرجه شریف) در منطقه عسکر زندگی می‌کردند و شدت اختناق و فشار در مورد آن حضرت بسیار زیاد بود و دشمنان آن حضرت، به قدری از نفوذ و موقعیت ایشان نگران بودند که امام حسن عسکری (علیه السلام) را ملزم کرده بودند که هر هفته چند روز در دربار حاضر شوند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب عنوان کرد: امام جواد (علیه السلام) در سن 25 سالگی، امام هادی (علیه السلام) در سن 41 سالگی و امام حسن عسکری (علیه السلام) در سن 28 سالگی به شهادت رسیدند که شهادت این سه امام (علیهم السلام) در سن جوانی ناشی از شدت فشار و محدودیت‌هایی بود که به ایشان وارد می‌شد ولی امام حسن عسکری (علیه السلام) در شرایط اوج این محدودیت‌ها قرار داشتند.

 

تدابیر ارزشمند امام حسن عسکری (ع) برای زمینه‌سازی غیبت امام زمان (عج)

 

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم تصریح کرد: امام حسن عسکری (علیه السلام) تدابیر بسیار مهم و ارزشمندی اندیشیدند که زمینه امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) در شرایط غیبت فراهم شود.

 

وی اظهار داشت: امام حسن عسکری (علیه السلام) از جمله تدابیری که در زمان امامت خویش داشتند این بود که شبکه ارتباطی با شیعیان را از طریق وکالت تقویت کردند و در هر شهری از جمله قم، نیشابور، مدائن، یمن، ری، بصره و حجاز، شخصی وکالت و نیابت آن حضرت را به عهده داشت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: ابراهیم بن عبده در نیشابور، ابراهیم بن مهزیار در خوزستان، احمد ابن اسحاق قمی در قم از جمله نمایندگان امام حسن عسکری (علیه السلام) بودند که وکالت و نیابت آن حضرت را به عهده داشتند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب بیان داشت: کسانی که وکالت و نیابت از امام حسن عسکری (علیه السلام) داشتند، زمینه‌سازی ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه شریف) را فراهم می‌کردند و بدین وسیله شبکه نیابت و وکالت که در کل مناطق اسلامی رایج شده بود توانست زمینه‌های ظهور حضرت را فراهم کند.

 

آماده سازی افکار و اذهان شیعیان برای پذیرش غائب شدن امام زمان (عج)

 

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم یکی دیگر از تدابیر امام حسن عسکری (علیه السلام) را زمینه‌سازی و آماده سازی شیعیان برای غیبت عنوان کرد و گفت: غائب شدن امام، یک حادثه غیرطبیعی و نامأنوس بود و تحمل آن سختی‌هایی برای یاران داشت، بنابراین امام حسن عسکری (علیه السلام) زمینه‌ها و افکار و اذهان را برای پذیرش غائب شدن حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) فراهم کرد.

 

وی ادامه داد: گرچه امام جواد و امام هادی (علیهما السلام) با کمتر ظاهر شدن میان مردم، زمینه را برای غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) فراهم می‌کردند اما در دوران زندگی امام حسن عسکری (علیه السلام) جلوه بیشتری گرفت.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب عنوان کرد: امام حسن عسکری (علیه السلام) با تأکید بر تولد حضرت مهدی (عج)، ایشان را فقط به شیعیان خاص نشان می‌دادند، آن حضرت حتی زمانی که در شهر سامرا زندگی می‌کردند مراجعات و مسائل شیعیان را توسط نامه و نمایندگان خود انجام می‌دادند تا شیعیان را به تحمل عصر غیبت آماده کنند و زمینه ارتباط غیرمستقیم فراهم شود.  

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: امام حسن عسکری (علیه السلام) با این دو تدبیری که زمان امامت خویش داشتند توانستند زمینه غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) را فراهم کنند که امر بسیار مهمی در دوران امام حسن عسکری (علیه السلام) است.

 

دوران امامت امام حسن عسکری (ع)، آغاز فعالیت‌های سری شیعیان

 

وی تأکید کرد: دوران زندگانی امام حسن عسکری (علیه السلام) دورانی است که جلوه درخشان حقیقت آشکار می‌شود و همه تلاش‌ها و کوشش‌هایی که صورت می‌گرفت تا امام عصر (عجل الله تعالی فرجه شریف) را به شهادت برسانند بی‌ثمر می‌شود و زمینه غیبت صغری و کبری برای آن حضرت فراهم می‌شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مودب در پایان گفت: دوران امام حسن عسکری (علیه السلام) دوران مهم و نقطه عطفی در تاریخ است که فعالیت‌های سری شیعیان در آن زمان آغاز می‌شود و با تدبیر آن حضرت به سرانجام می‌رسد.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین