تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
plusresetminus
حزب الله : روز گذشته شاخص کل بورس تهران در شرایطی با افت 471 واحدی روبه‌رو شد که تحلیلگران تکنیکال پیش از این مرز 64 هزار و 500 واحد را به‌عنوان خط حمایتی بورس اعلام کرده بودند. به این ترتیب دیروز شاخص کل در مسیر برگشت خود از مرز حمایتی خود عبور کرد و تا کانال 63 هزار واحد فقط 51 واحد فاصله گرفت. واحد مطالعات بازار «دنیای اقتصاد» در این میان با بررسی چشم‌انداز بازار سهام در سال 94 که در بولتن منتشرشده این واحد به چاپ رسیده، ضمن بررسی تحرکات این بازار وضعیت سال آینده بورس تهران را بر اساس مدل‌های علمی پیش‌بینی کرده است.
۰
کد مطلب : ۷۷۵۲۹
افت بورس تهران زیر خط حمایت

به گزارش شبکه خبری حزب الله ، شاخص کل بورس روز گذشته درحالی فعالیت خود را به پایان رساند که بیشترین نزول هفتگی از ابتدای بهمن را ثبت کرد و به مرز کانال 64 هزارواحدی نزدیک شد. شاخص کل با افت 73/0 درصدی به رقم 64 هزار و 51 واحد رسید تا کمترین رقم خود در سال 93 را رقم بزند. این در حالی است که «دنیای اقتصاد» خط حمایتی بورس را در گزارش‌های گذشته رقم 64 هزار و 500 واحد اعلام کرده بود که با رقم دیروز این خط حمایتی شکسته شد.


در این میان به‌رغم خبرهای مثبت که در طول هفته مبنی بر تغییر حجم مبنا، بازگشایی نمادهای پالایشگاهی، کاهش بهره مالکانه معادن و نشست مشترک مقامات ارشد اقتصادی با فعالان بازار سرمایه شنیده شد، اما بازار نتوانست انگیزه کافی را برای صعود به دست بیاورد و با روند کاهشی متوالی نگرانی‌ها را در بین سرمایه‌گذاران افزایش داد.
روز گذشته در بازار سرمایه حدود 351 میلیون سهم معامله شد تا با رسیدن ارزش معاملات به 807 میلیارد ریال شاخص کل با افت 474 واحدی روبه‌رو‌ شود. بازار سرمایه که روزهای متوالی است روی کانال 64 هزار تایی متوقف شده است، روز چهارشنبه نیز با شدت گرفتن این نزول باعث شد شاخص تنها 50 واحد تا سطح 63 هزار واحدی فاصله بگیرد.
همچنین سه شاخص جدید که از روز سه‌شنبه و با صحبت‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرده‌اند در دومین روز کاری خود همچنان با کاهش روبه‌رو‌ بودند به‌طوری‌که «شاخص قیمت وزنی» با 73/ 0 درصد افت به 27 هزار و 897 واحد، «شاخص قیمت هم وزن» با 79/ 0 درصد افت به 9هزار و 815 واحد و «شاخص کل هم وزن» نیز با 73/ 0 درصد افت به 9 هزار و 901 واحد رسید تا تمامی شاخص‌ها در آخرین روز کاری هفته با روند نزولی به کار خود پایان دهند.
حجم و ارزش معاملات در روز گذشته بر‌خلاف روند بازار مثبت و به ترتیب با 6/ 5 و 1/ 14 رشد در مقایسه با روز قبل همراه بود. اخبار متناقض از مذاکرات هسته‌ای و بی‌نتیجه بودن جلسات متعدد از نگاه بسیاری از کارشناسان از عواملی است که بازار را به‌رغم خبرهای مثبت طول هفته با افت شدید روبه‌رو‌ کرده است.
روز سه‌شنبه در نشست مشترک فعالان بازار سرمایه با مسوولان ارشد اقتصادی که در محل موسسه اقتصاد ایرانیان برگزار شد حضور وزرای اقتصاد، صنعت و معدن همچنین وزیر نفت خشنودی بسیاری از فعالان بازار سرمایه را که در انتظار شنیدن اخباری از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بازگشایی پالایشگاه‌ها هستند به همراه داشت. در این نشست خبری که با خبرهای خوبی از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ورود شاخص‌های جدید و تعدیل مثبت سالانه بسیاری از شرکت‌ها آغاز شد؛ وزیر اقتصاد از قول وزیر نفت نیز خبر از بازگشایی نمادهای پالایشگاهی داد که نشان می‌دهد تمامی مسوولان اقتصادی کشور به نگاه ویژه‌ای نسبت به بازار سرمایه رسیده‌اند.
«دنیای اقتصاد» درخصوص اثرات این نشست بر ورود شاخه‌های دیگر اقتصاد به سیاست‌های بازار سرمایه گفت‌وگویی با مهدی طحانی، مدیر عامل کارگزاری آگاه و کارشناس بازار سرمایه انجام داده است.
طحانی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به حرکت برجسته و امیدوار‌کننده در اجرای این نشست گفت: مهم‌ترین‌ نکته در رابطه با این نشست وفاق و همدلی است که در بین مسوولان بورس و وزیران اتفاق افتاده است. حضور وزیر صنعت و معدن و وزیر نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ وزارت خانه‌های درآمد‌زای کشور در این جلسه از نکات بسیار مهمی بود که می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را در بازار به وجود بیاورد.
وی همچنین افزود: در این نشست بر‌خلاف بسیاری از سازهای نا‌کوکی که برای بازار سرمایه به صدا درآمده، اما حضور فعالان صنعتی و بانکی نشان داد که در بلند‌مدت می‌توان گره کور این صنایع را از مشکلات سال‌های گذشته بازار سرمایه باز کرد.
وی ادامه داد: با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی برلزوم ایجاد بدنه یکدست اقتصادی در کشور می‌توان این‌گونه نشست‌ها را سر آغازی برای زدودن ذهنیت‌های غلط 5 الی 10 سال گذشته دانست و با اعمال قانون‌هایی که مکمل یکدیگرند به سمت خصوصی‌سازی‌های استاندارد و جهانی حرکت کرد.
مدیر‌عامل کارگزاری آگاه با اشاره به تصمیماتی که در این نشست درخصوص افزایش تعداد شاخص‌ها صورت گرفته است، گفت: سازمان بورس با ریاست جدید به دنبال ایجاد تصویر‌های متفاوتی از بازار است که این نشان می‌دهد سازمان در حال فاصله گرفتن از سیاست‌های قدیمی است. این خبرها برای فعالان بازار خوب و خوشایند است؛ تغییر حجم مبنا، اخبار حذف دامنه نوسان، بازگشایی نمادهای پالایشگاهی، رونمایی از شاخص‌های جدید و... مواردی است که علاوه بر تامین نیاز تحلیلگران بازار می‌تواند سال 94 را برای فعالان بازار با امیدواری‌های زیادی آغاز کند.
اما طحانی نقطه مشترک بین سخنان مقامات حاضر در جلسه را کمبود منابع مالی در چرخه اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه در چند سال اخیر کشورمان با کمبود نقدینگی قابل توجهی روبه‌رو‌ بوده که این مشکل باعث استقراض بسیاری از بانک‌های ما در عرصه بین‌الملل شده است.
وی ادامه داد: عدم دسترسی به حساب‌های بانکی در خارج از کشور و برداشت از حساب‌های حاصل از فروش نفت در سال 92 باعث شد تا دولت برای جبران بسیاری از کاستی‌ها نرخ بهره مالکانه را افزایش دهد و مجلس دست به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بزند. طحانی همچنین گفت: در صورتی‌که مذاکرات هسته‌ای بتواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد بسیاری از منابع مالی به عرصه بازار برمی‌گردند و در آن صورت می‌توان نقدینگی قابل توجهی به بازار تزریق کرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» شاخص کل بورس که این روزها بدبینانه‌ترین احتمال‌ها را به واقعیت تبدیل کرده نتوانسته زیر سایه تصمیمات اخیر مجلس و سازمان بورس قرار بگیرد و همچنان به افت خود ادامه می‌دهد. طحانی پنج عامل را موثر بر افت شدید شاخص بر‌شمرد و از آنها به‌عنوان موانع رشد شاخص نام برد.
وی اولین عامل موثر بر روند نزولی بازار را کم تحرکی حقوقی‌ها در بازار دانست و گفت: اشخاصی که این روزها با نقدشوندگی بیشتری در بازار همراهند، به منفی شدن بیشتر بازار دامن می‌زنند و همین رفتار پرتفوها و صاحبان شرکت‌ها علاقه برای فعالیت در بازار را کاهش می‌دهد.
وی قدرت خبرهای منفی در بازار نزولی را دومین عامل دانست و گفت: در بازار نزولی، خبر‌های منفی تاثیر بیشتری نسبت به خبرهای مثبت دارند. در این رابطه می‌توان ابهام در مذاکرات هسته‌ای را مثال زد؛ در یک سال گذشته خبرهای زیادی درخصوص توافق‌های جامع بیان شده، اما هر بار این خبرها بی‌نتیجه مانده است؛ به‌طور مثال در ماه آذر شاهد بودیم که با نگاه خوش‌بینی از مذاکرات هسته‌ای، شاخص کل تا سطح 77 هزار واحد نیز رشد را به ثبت رساند، اما این روند نتوانست ادامه پیدا کند و با تمدید مذاکرات شاخص رو به نزول گذاشت.
سومین عامل نزول بازار از نگاه طحانی نزدیک شدن به ایام عید و پرداخت معوقات و سهم کارمندان بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌ها است. وی در این رابطه نیز توضیح داد: بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بزرگ نیاز به نقدینگی برای پرداخت عیدی کارمندان خود دارند که در این رابطه بسیاری از آنها برای وصول نقدینگی‌های خود فروشنده بوده‌اند. همین عامل محرکی بوده است که در روزهای گذشته باعث شده بازار با افت شاخص بیشتری روبه‌رو‌ شود.
طحانی در پایان دو عامل دیگر را بر روند نزولی بازار موثر دانست که شامل نرخ سود سپرده‌های بانکی و کاهش قیمت نفت جهانی نفت و کالاها است که از آنها به‌عنوان ناهمواری‌های یک سال گذشته بازار سرمایه یاد کرد. وی در پایان بیان کرد: پیش‌بینی‌ها برای سال آینده بازار سرمایه بسیار خوش‌بینانه است و با امیدواری به مذاکرات هسته‌ای می‌توان فضای بازارهای مالی و سرمایه را در آینده رو به رشد در نظر گرفت.
منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین