تاریخ انتشاردوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
plusresetminus
حزب الله : داستان تکراری شهریه های کلان مدارس غیردولتی گویا تمامی ندارد، در هنگام ثبت نام تب تند دریافت شهریه که شاید نام آن را بتوان شهریه بی ضابطه نامید، صدای والدین را درآورده است.
۰
کد مطلب : ۸۷۲۴۹
شهریه مدارس غیردولتی؛ حکایتی بی‌سرانجام
 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،مدارس غیر دولتی که باید براساس بخشنامه ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش نسبت به دریافت شهریه اقدام کنند، گویا ضوابط خاص خود را دارند و در برخی موارد گوششان به این حرف ها بدهکار نیست.
 
شهریه های 10، 15 و 20 میلیونی این شبهه را در اذهان عمومی و خانواده ها ایجاد می کند که مگر قرار است در مدارس غیردولتی چه امکانات خاص و ویژه ای در اختیار دانش آموزان گذاشته شود که چنین شهریه هایی دریافت می شود .
 
برخی منتقدان می گویند: صرف نظر از این توجیه که مدارس غیردولتی توسط بخش خصوصی اداره می شود و آنها برای تامین هزینه ها و سودآوری باید از دانش آموزان شهریه دریافت کنند آیا توجیه قانع کننده دیگری برای دریافت چنین شهریه های بی حساب و کتاب وجود دارد؟
 
از نگاه آنان ، بسیاری از خانواده ها که از درآمد نسبتا خوبی برخوردار هستند تمایل دارند فرزندشان در مدارسی با امکانات و شرایط بهتر درس بخواند اما این خواسته به چه قیمتی، آیا قیمت گزاف آن باید باری بر دوش خانواده بگذارد و چه بسا به جای اینکه دانش آموز آنها را در مسیر رشد و تعالی بهتر قرار دهد نوعی سرخوردگی را برای آنان که از این امکانات بی بهره هستند، به همراه داشته باشد.
 
آنان می گویند: مساله دریافت شهریه های کلان در مدارس غیردولتی صدای همه را درآورده است اما باز هم خانواده ها برغم گله و شکایت از این مساله، اصرار دارند فرزندشان را در این مدارس ثبت نام کنند که این موضوع نیز جای کنکاش و بررسی دارد.
 
البته مساله به اینجا ختم نمی شود، چرا که برخی فرهنگیان و مدیران شاغل در آموزش و پرورش که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند نیز با علم به بالا بودن شهریه، فرزندان خود را در مدارس غیردولتی با شهریه های سنگین ثبت نام می کنند و آنها نیز سردرگمی خود را این گونه توجیه می کنند که چه کنیم باید به خواسته فرزندان بها داد.
 
بارها از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شده که دریافت شهریه مدارس غیردولتی بر اساس بخشنامه و دستورالعملی که برای مدیران این مدارس ارسال می شود باید انجام شود اما گویا تهدیدهای مسوولان مبنی بر برخورد با متخلفان نیز راه به جایی نمی برد.
 
مدارس غیر دولتی ملزم به دریافت شهریه مصوب هستند، مدارس غیر انتفاعی حق گرفتن شهریه زود هنگام را ندارند و افزایش 20 درصدی شهریه مدارس غیردولتی منتفی است، عناوینی است که بارها از زبان مسوولان وزارت آموزش و پرورش شنیده شده، سخنانی که گویا هیچ ترس و واهمه ای در دل موسسان مدارس غیردولتی ایجاد نمی کند.
 
هر چند گله و شکایت از اخذ شهریه های سنگین مدارس غیردولتی بسیار زیاد است و دهان به دهان در بین خانواده ها می چرخد اما مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند نظارت کامل بر فعالیت این مدارس دارند و تاکنون تنها چهار مدرسه متخلف شناسایی و به شورای نظارت برای بررسی و اعمال قانون سپرده شده است.
 
وزیر آموزش و پرورش که توسعه مشارکت ها را یکی از رویکردهای خود قرار داده و از گسترش مدارس غیردولتی حمایت می کند نیز چندی قبل در سخنانی گفت: « وقتی آموزش و پرورش را تحویل گرفتم 8.5 درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کردند و این رقم در سال تحصیلی 94 - 93 به حدود 12 درصد رسیده است.»
 
علی اصغر فانی با بیان اینکه توسعه مشارکت به مدرسه غیردولتی محدود نمی شود، اظهار داشت: در این رابطه کار را با تقویت فعالیت شوراهای دانش آموزی، به کارگیری معلمان و فرهنگیان در شوراهای معلمان و استفاده از توان تشکل های فرهنگیان دنبال خواهیم کرد.
 
اکنون بنا به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش 12 هزار مدرسه غیردولتی با بیش از یک میلیون دانش آموزان در سراسر کشور فعالیت دارند.
 
یکی از مواردی که مدارس غیردولتی برای دریافت شهریه بالاتر عنوان می کنند، فوق برنامه است، این در حالی است که اداره کل مدارس غیردولتی با ارسال فرم هایی به استان ها خواسته است تا قراردادها شفاف باشد و خانواده ها از مواردی که بابت آن باید پول پرداخت کنند، مطلع شوند.
 
رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آموزش ایرنا عنوان کرد : سقف شهریه مدارس غیردولتی مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی 95 - 94، پنج میلیون تومان تعیین شده است و با مدارسی که بیش از این مبلغ را دریافت کنند برخورد جدی خواهد شد.
 
مرضیه گرد با بیان اینکه شهریه مدارس غیر دولتی در هر شهری سقف مشخص دارد، این مطلب را نیز گفت که اگر مدرسه ای امکانات خوب و شرایط مناسب دارد به استناد آن نباید مدرسه ای که فاقد آن شرایط است همان شهریه را از خانواده ها دریافت کند.
 
وی با بیان این جمله که براساس گزارش هایی که به دست ما رسیده برخی مدارس بیش از سقف تعیین شده از خانواده ها پول دریافت می کنند، به مدارس غیردولتی هشدار داد که وزارت آموزش و پرورش به طور جد وارد این قضیه شده و به طور قطع با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.
 
گرد اظهار کرد: هر سال شورای نظارت بر اساس پارامترهایی چون فضا، امکانات و معلمان درصدی را برای مدارس غیردولتی در نظر می گرفت که مدارس نیز متناسب با پایه عددی بالاتر، شهریه بیشتری دریافت می کردند اما با تمهیدات جدید امسال از افزایش 20 درصد شهریه مدارس خبری نیست.
 
رییس سازمان مدارس غیردولتی همچنین تاکید کرد: تمام مدارسی که سال گذشته شهریه اضافی دریافت کردند، امسال اجازه تعیین الگوی شهریه را ندارند و باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار دهند و حداقل 2.5 درصد افزایش شهریه دارند.
 
برخی مدارس همچنین بر اساس مصوبه درجه بندی مدارس غیردولتی در سال 1383که تنها به مدت سه سال اعتبار داشت، اقدام به اخذ شهریه می کنند حال آنکه رییس سازمان مدارس غیر دولتی اعلام کرد که درجه بندی سال های گذشته مدارس غیردولتی از درجه اعتبار ساقط است و اکنون هیچ درجه بندی در مدارس غیردولتی نداریم.
 
گرد ادامه داد: در سال تحصیلی 94 - 93 ، 31 هزار و 157 مدرسه غیردولتی در سراسر کشور با تعداد یک میلیون و 946 هزار و 913 دانش آموز فعال بوده اند.
 
وی افزود: این دانش آموزان در مقطع پیش دبستانی و در دو گروه دختر و پسر 633 هزار و 386 نفر، در مقطع ابتدایی دختر و پسر 811 هزار و 598 نفر، متوسطه اول 162 هزار و 917 نفر، متوسطه دوم 290 هزار و 611 نفر، هنرستان های فنی 9 هزار و 607 نفر، بازرگانی و حرفه ای 9 هزار و 975 نفر و کاردانش 28 هزار و 819 نفر مشغول به تحصیل هستند. 
 
مدیر کل مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش نیز روز دوشنبه درباره تخلفات برخی مدارس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در بازرسی ها 90 مدرسه که در خصوص پیش ثبت نام اقدام به دریافت وجه کرده بودند شناسایی شدند که 13 مدرسه وجه بالایی را بابت پیش ثبت نام گرفته بودند اما هیچ مدرسه ای مبلغی را بیشتر از نصف شهریه سال گذشته دریافت نکرده بود. 
 
مجتبی زینی وند بالاترین رقم دریافت شده را دو میلیون و 400 هزار تومان و هشت میلیون تومان بابت پیش ثبت نام توسط دو مدرسه اعلام کرد و گفت: با این مدارس برخورد شده است.
 
وی افزود: تمام مدارسی که در سال گذشته شهریه بالایی اخذ کرده بودند امسال اجازه ندارند که الگوی تعیین شهریه داشته باشند و باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار داده و 2.5 درصد حق افزایش دارند.
 
با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت های مردمی را در اولویت برنامه های خود قرار داده به نظر می رسد برای رسیدن به این هدف که بخشی از آن در قالب گسترش مدارس غیردولتی محقق می شود لازم است وضعیت این مدارس بویژه مساله شهریه که از اهمیت بالایی برخوردار است را ساماندهی کند.
 
این روند می تواند از یک سو امنیت خاطری برای خانواده ها باشد که به ازا خدماتی که فرزندان آنها در مدارس غیردولتی دریافت می کنند، شهریه می دهند و از سوی دیگر با نظارت بیشتر بر این مدارس، جلوی برخی سودجویی ها و تخلفات احتمالی گرفته می شود تا تعلیم و تربیت کشور در مسیری درست و هدایت شده به پیش رود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین