تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
plusresetminus
حزب الله : رئیس مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای مهم و بزرگ منطقه است، گفت: با قصه گویی نمی‌شود کشور را اداره کرد، گاهی گروهی می‌آیند که به وظیفه خودشان آ‌شنا نیستند گاهی هم کادر مشخصی ندارند.
۰
کد مطلب : ۱۲۱۳۱۳
جمهوری اسلامی جزو کشورهای مهم و بزرگ منطقه است/ با قصه‌گویی نمی‌توان مملکت را اداره کرد

 

 

    

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز پنجشنبه طی سخنانی در دوازدهمین کنگره سراسری جامعه اسلامی مهندسین که در محل مجتمع آدینه تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار داشت: یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم و امیدواریم نسل امروز کشور به این دو الگو تاسی کند.

وی افزود: امروز کشور در شرایطی است که باید به امور سیاسی توجه خاصی شود، شما از جریان‌های سیاسی کشور هستید، بنی صدر حزب را قبول نداشت و می‌کوبید اما خودش دفتر هماهنگی با مردم تشکیل داده بود که کارکرد حزبی داشت.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش باید پرسید سیاست و امور سیاسی برای چه خلق شدند، غربی‌ها روشی را انتخاب کردند و تشکیلات را مبنای کار گذاشتند باید پرسید آیا تشکیلات ما در کشور متناسب با این است، باید بررسی کنیم که چرا شرایط کشور ما اینگونه است چرا وضعیت اقتصادی کشور ما مناسب نیست؟

وی ادامه داد: وظایفی که یک دولتمرد باید انجام دهد گاهی به مسائل دیگر ختم می‌شود، دولت باید کشور را به پیشرفت برساند، اینکه نظریه پردازی کند وظیفه یک مسئول دولتی نیست و مانند این است که یک رفتگر که باید شهر را تمیز نگه دارد، بیاید آثار یک فیلسوف را برای ما بخواند.

وی با بیان اینکه مدیر سیاسی باید کشور را درست اداره کند تصریح کرد: یک مدیر باید شرایط کشور را آباد و امنیت برای ایران ایجاد کند اما اگر به این امر توجه نکند نمی‌توانیم بگوییم موفق بوده است، چه اصولگرا باشد و چه اصلاح طلب او مدیر موفقی نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه مدیر موفق تعریف دارد، تاکید کرد: وضعیت اقتصادی کشور امروز برای همه شما مشخص است، سرانه تولید ناخالص داخلی معیاری برای سنجش شرایط اقتصادی ایران است که امروز از بین ۱۸۵ کشور، رتبه ۹۴ را داریم، این نشان می‌دهد که سطح رقابت در کشور ما پایین است برای این موضوع سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد اما آیا این سیاست‌ها درست اجرا شدند؟ واحدها را به عنوان بدهی به سایر نهادهای دولتی واگذار کردند، به عنوان مثال دولت به وزارتخانه بدهکار بود و نیروگاهی را به جای آن بدهی‌اش به آن وزارتخانه داد و نامش را اجرای اصل ۴۴ گذاشت. به همین دلیل رقابت به وجود نیامد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه از بین ۱۸۲ کشور در زمینه نرخ بیکاری، دارای رتبه ۱۰۲ هستیم گفت: وضعیت اداره کشور ساماندهی نشده است، متاسفانه از بین ۱۸۸ کشور دارای رتبه ۱۸۰ در نرخ تورم هستیم، هرچند تحریم‌ها هم در شرایط اقتصادی ایران موثر بوده اما ساختار اقتصادی و مشی اقتصادی مان اشکال دارد، از بین ۱۸۱ کشور دارای رتبه ۱۶۴ در سهم سرمایه گذاری خارجی هستیم، همچنین از بین ۱۸۷ کشور دارای رتبه ۱۶۷ در حمایت از سرمایه گذاری هستیم، چون مردم ترجیح می‌دهند پولشان را جایی ببرند که امنیت دارد و زود به نتیجه می‌رسد به عنوان مثال در بانک بگذارند اما در تولید سرمایه گذاری نکنند.

وی همچنین یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که دانشگاه و صنعت باید با روش‌هایی به هم گره بخورند، کاوش‌های دانشمندان باید نیازهای تولید کشور را برطرف کند در این میان از بین ۱۴۰ کشور ما دارای رتبه ۱۰۲ در تعامل دانشگاه و صنعت هستیم، دنیا می‌داند که برای پیشرفت باید دانشگاه ملجا تولید باشد اما چون ما کشور را نفتی اداره می‌کنیم، مقداری پول به تولید می‌دهیم و مقداری به دانشگاه می‌دهیم و می‌گوییم بروید خودتان تولید و تحقیق کنید در حالی که تولید و دانشگاه به یکدیگر نیازمند هستند.

علی لاریجانی در ادامه تاکید کرد: از بین ۱۴۰ کشور دارای رتبه ۱۳۰ در حقوق مالکیت معنوی هستیم،‌ به همین دلیل برخی کارآفرینان نگرانی‌هایی دارند، افتخار نیست که مدیری بگوید به قانون کاری ندارد، اگر مدیری این سخن را بیان کند، در سطوح پایین هرج و مرج می‌شود، از بین ۱۴۰ کشور دارای رتبه ۱۳۴ در جذب استعدادها هستیم اما از آن طرف از بین ۲۱۶ کشور دارای رتبه ۱۲ در جمعیت شهری هستیم که مایه تاسف است، امروز ۷۰ درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند و روستاها در حال تخلیه شدن هستند.

لاریجانی با بیان اینکه روستاها چرخه اقتصادی مطلوبی ندارند اظهار داشت: امروز ما از نظر مدیریت سیاسی دارای مشکل هستیم، گروهی می‌آید که یا به وظیفه خودش آشنا نیست یا کادر مشخصی ندارد، ما به مسئله امر سیاسی یا بی دقتی کردیم یا سهل انگارانه از کنار آن گذشتیم، اگر امر سیاسی جز سخت‌ترین امور کشور است باید زحمت بیشتری برای آن بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه قبیله گرایی مشکلی را حل نمی کند گفت: باید دید چقدر کار بلدیم و چقدر برنامه داریم. یا چقدر کادر مجرب داریم. اگر این موضوعات مسائل مهمی هستند داشتن تشکل‌ها امری ضروری هستند، در حکومت اسلامی مردم سالاری دارای جایگاه ویژه ای است و ما در کشور گردش نیرو داریم فلذا باید سطحی از نخبگان را به روز کنیم، در اداره کشوری که دارای حکومت اسلامی است باید مبنا گرا باشیم، فکر سیاسی باید با مبناتر و آرمانی تر باشد، این امری ضروری است و مسلکی بودن کار درستی است.

لاریجانی با بیان اینکه در مقام عمل سیاسی باید نسبیت وجود داشته باشد گفت: باید کشور را درست اداره کنیم، ممکن است برای اداره کشور از اقلیت‌های دینی هم استفاده شود ولی لازم است آنان کاربلد باشند، اگر بخواهیم این تشکل‌ها را سامان دهیم باید مبناگرا باشیم و افراد مسلکی تربیت کنیم.

وی با یادآوری اینکه مسائل اداره کشور امر ساده‌ای نیست، گفت: ایران امروز در آشفته بازار منطقه از یک وزانت خاصی برخوردار است. امروز جریانی در منطقه به دنبال تغییر نقشه منطقه است، شاید وزرای خارجی آمریکا هم با سادگی این موضوع را فاش کردند اما عاملی که مانع آنان شد که در این مسیر توفیق پیدا نکنند، جمهوری اسلامی ایران بود که موجب شد مردم منطقه در مقابل آنان ایستادگی نمایند البته آنان زور می‌گویند ولی موفق نبودند.

لاریجانی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای مهم و بزرگ منطقه است گفت: با قصه گویی نمی‌توان مملکت را اداره کرد، امور سیاسی ذاتا دارای عملگرایی است باید از ظرفیت‌های مختلف برای حفظ امنیت کشور و منطقه استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است وزن تشکل های سیاسی را در انتخابات بالا ببریم، برای ایجاد احزاب قوی باید وقت گذاشت، به نظر می‌رسد برای آینده جمهوری اسامی ایران حضور تشکل‌های قوی نیز ،‌دارای مرام و مسلک ضروری است.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین