تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
plusresetminus
حزب الله : طرح نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی روز گذشته از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و در دستورکار خانه ملت قرار گرفت.
۰
کد مطلب : ۸۴۵۷۵
متن کامل طرح نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان "طرح نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی" را تهیه کردند که به امضای 18 تن از وکلای ملت رسیده است.

این طرح روز گذشته از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

مقدمه (دلایل توجیهی):

انتقال از صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگر چه بصورت ارادی و چه بصورت غیرارادی امری عادی و دارای فراوانی قابل توجه است. اقدام دولت در یکی دو سال اخیر مبنی بر تصویب نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی سوابق خدمت اشخاص از یک صندوق به صندوق دیگر بدون الزام به بروزرسانی مبالغ در صندوق مبدا باعث شد تا در هزینه‌ای زیادی بر بیمه شده تحمیل و اعتراض‌های فراوانی متوجه مجلس و دولت می‌شود.

ضرورت بروزرسانی این مبالغ در نقل و انتقال منابع از یک صندوق به صندوق دیگر، مجلس را برآن داشت تا در قالب بند "ز" تبصره 15 قانون بودجه سال 1393 صندوق‌ها را مکلف به بروزرسانی و حذف بار اضافی ناشی از نقل و انتقال بر دوش بیمه شده، نماید. مخالفت دولت و مجلس در زمان رسیدگی به بودجه سال 94 در تکرار این بند به علت ایراد شورای نگهبان نسبت به قانون‌گذاری ضمن لایحه بودجه، ما را بر آن داشت تا نسبت به تهیه طرح نظاممند نقل و انتقال حق بیمه با بازنشستگی اقدام نماییم. برای قانون‌مند شدن روال نقل و انتقال و جلوگیری از اجحاف به بیمه‌شدگان این طرح تقدیم مجلس شده است.

عنوان طرح: طرح نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی

ماده 1 - حق بیمه یا بازنشستگی سوابق خدمت (اعم از دولتی و غیردولتی) اشخاصی که طیق ضوابط قانونی به هر یک از صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی پرداخت نمو‌ده‌اند و مطابق هر یک از تبصره‌های زیر از شمول خدمات صندوق متبوع قبلی خارج شده باشند براساس تقاضای فرد یا وراث قانونی وی پس از به روز رسانی از سوی صندوق‌ قبلی براساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صندوق جدید منتقل می‌گردد.

تبصره 1- کلیه اشخاصی که به علت استعفا، باز خرید خدمت (اعم از عادی و تعدیل نیروی انسانی)، اخراج، انفصال دائم، تغییر ساختار سازمانی، انتقال و یا طبق سایر ضوابط قانونی رابطه استخدامی آنان با دستگاه متبوع و همچنین صندوق مربوطه قطع می‌گردد و سپس به سبب استخدام یا اشتغال در دستگاه‌های اجرایی، موسسات و کارگاه‌های دیگر مشترک صندوق دیگر شده یا می‌شوند.

تبصره 2. کلیه بیمه شدگان و شاغلان مشترک هریک از صندوق‌های بیمه‌ای (به استثنای کادر نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات) در صورتی که سابقه خدمت و پداخت کسور بازنشستگی یا حق بیمه آنان متجاوز از بیست سال نباشد، میتوانند در طول بیمه پردازی فقط برای یکبار با درخواست کتبی نسبت به تغییر صندوق بیمه‌ای خود اقدام نمایند که در این صورت از اولین روز ماه بعد مشمول مقررات صندوق جدید خواهند بود.

ماده 2- اگر صندوق‌های بیمه طبق مقررات مورد عمل علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و بازماندگان مشترکان خود را در برابر بیماری‌ها، کمک ازدواج، بارداری، حقوق ایام بیماری، غرامت مقطوع نقص عضو و مستمری از کارافتادگی جزیی نیز بیمه نموده باشند، هنگام انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق بیمه دیگر و یا انتقال کسور از صندوق دیگر به این صندوق، سهم درمان به عاتوه یک درصد بابت مزایای یاد شده از جمع وجوه قابل انتقال کسر می‌شود.

تبصره- در صورتی که حق بیمه خدکات درمانی طبق مقررات مربوط رقم معینی از کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداختی را تشکیل ندهد، یک چهارم مجموع حق بیمه یا کسور بازنشستگی سهم شخص و کارفرما از این بابت منظور می‌گردد.

ماده 3- چگونگی محاسبه مبلغ مابه‌التفاوت متعلقه ناشی از انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی که می‌بایست توسط مستخدم پرداخت شود برمبنای آخرین حقوق و مزایای برداشت کسور بازنشستگی یا حق بیمه در صندوق قبلی یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در زمان تقاضا نزذ صندوق جدید ضربدر تمام ماه‌های سنوات خدمت قابل قبول در صندوق بیمه‌ای جدید منهای وجوه منتقل شده (حق بیمه یا کسور بازنشستگی به روزرسانی شده اعم از سهم شخص و کارفرما) از صندوق قبلی صورت می‌پذیرد.

ماده 4- در مواردی که اشخاص طبق ضوابط قانونی به سبب انتقال یا تغییر ساختار سازمانی مشمول مقررات صندوق بیمه جدید قرار گرفته یا می‌گیرند، مابه‌التفاوت موضوع این قانون به ترتیب از بیمه شده یا مستخدم و کارفرمای فعلی وی مطابق نرخ مورد عمل صندوق مربوطه و سهم تعیین شده هرکدام قابل وصول خواهد بود.

ماده 5- مابه‌التفاوت موضوع این قانون با توجه به کل مبلغ مابه‌التفاوت، میزان حقوق و مزایای شخص و سایر ملاحظات طبق توافق شخص و صندوق مربوطه به اقساط ماهانه و حداکثر معادل سنوات خدمت قابل وصول می‌باشد که در صورت عدم پرداخت آن توسط مشمولین در مهلت مقرر مابه‌التفاوت براساس تقاضای مجدد و اخذ جریمه دیرکرد (یک در زهار ماهانه) قابل وصول خواهد بود.

ماده 6- کلیه سوابق خدمت بیمه‌شدگان یا مستخدمین (اعم از دولتی و غیردولتی) که بابت آن حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی ذیربط پرداخت گردیده است با انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی و مابه‌التفاوت متعلقه براساس مقررات این قانون در احراز شرایط و تعیین میزان مستمری از کارافتادگی و بازماندگان عینا نزد صندوق بیمه جدید ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.

تبصره- سوابق منتقله مورد نظر در صورتی در احراز شرایط بازنشستگی و میزان مستمری قابل احتساب است که بیمه شده در زمان درخواست بازنشستگی دارای حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی باشد.

ماده 7- به کارکنان مشمول صندوق‌های بازنشستگی اجازه داده می‌شود در صورت انتقال به سایر دستگاه‌ها یا بازخرید، اخراج، استعفا و استفاده از مرخصی بدون حقوق بدون محدودیت زمان کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند. در این صورت حق بیمه سهم بیمه شده و کارفرما به استثناء افراد منتقل شده به عهده فرد بیمه شده است.

ماده 8- حق بیمه یا کسور بازنشستگیاشخاصی که قبل از تصویب این قانون به موجب قوانین مربوط از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگر منتقل شده است مشمول مقررات این قانون نخواهد بود.

ماده 9- این قانون از تاریخ لازم‌الاجرا شدن جایگزین کلیه قوانین مرتبط با نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی فیمابین صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین