تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
plusresetminus
حزب الله : وزیر بهداشت گفت: تغییر ساختار وزارت بهداشت، حل شدن موضوع بومی گزینی و افزایش دوره های مهارتی در علوم پزشکی مهمترین دغدغه های وزارت بهداشت است.
۰
کد مطلب : ۱۸۱۱۱۸
بومی گزینی در پزشکی باید اجرا شود/ کوتاه شدن برخی رشته های پزشکی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی امروز ۲۹ مهر ماه در نشست معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۲۰۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در ۶۰ دانشگاه تحصیل می کنند و ما در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی با کارنامه درخشانی در علوم پزشکی مواجهیم.
 
وی افزود: در دهه اول انقلاب همه درگیر جنگ، دفاع مقدس و مسائل ابتدای انقلاب بودند و گروه های برانداز یکی از پایگاه های اصلی شان دانشگاه بود. چرا که متاسفانه دانشگاه همیشه مورد طمع بود.
 
هاشمی افزود: در دهه دوم توجه زیادی به آموزش پزشکی صورت گرفت که نتیجه اش را در دهه سوم با رشد اعجاب انگیز در علوم پزشکی دیدیم و توجه همه دنیا را به خود جلب کرد.
 
وزیر بهداشت یادآور شد: برخی مقاله نویسی را عامل کم کاری دانشگاه ها می دانستند که به نظر من صحیح نیست زیرا از دل بسیاری از همین مقاله ها، پژوهش های کاربردی استخراج شد که به توسعه علوم و دانش انجامید.
 
وی گفت: در دهه چهارم که دهه خلق ثروت و فناوری و ظهور شرکت های دانش بنیان بود ما اکنون با بیش از هزار شرکت دانش بنیان مواجهیم که بخش عمده ای از آنها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند اما باید بدانیم پایه بسیاری از اینها را اساتید ما از دهه های قبل گذاشته اند.
 
رشته های علوم پزشکی دچار کمی گرایی نشد
 
هاشمی تاکید کرد: نکته مهمی که ما در مقایسه با آموزش عالی توانسته ایم این مسیر را با سلامت، جرات و دقت طی کنیم به دلیل مراقبت مدیران وزارت بهداشت در این چند دهه است و انصافا مدیران از حوزه علوم پزشکی پاسداری کرده اند که مورد تعرض سودجویان قرار نگیرد و دچار آن کمی گرایی که در رشته های غیرعلوم پزشکی وجود دارد، نشود.
 
وی گفت: اکنون رشته های غیرعلوم پزشکی به خصوص علوم مادر بسیار دچار کمی گرایی شده اند برخی می گویند چرا همه به رشته پزشکی می آیند و جواب می دهند چون پول ساز است در صورتی که بخش عمده آن مربوط به مراقبتی است که به صورت بی رویه توسعه پیدا نکرده است.
 
وزیر بهداشت یادآور شد: اکنون در بحث آموزش های آزاد و همچنین بخش خصوصی در علوم غیرپزشکی توسعه آنقدر زیاد است که به هیچ عنوان با علوم پزشکی قابل مقایسه نیست.
 
وی با اشاره به توسعه رشته های مهارت محور در علوم پزشکی گفت: توسعه این رشته ها به معنای ساده کردن موازین نیست بلکه مهارت افراد را افزایش می دهد.
 
هاشمی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصویب آمایش سرزمین علوم پزشکی گفت: اینکه ما ۱۰ منطقه آمایشی را تشکیل دادیم موجب شد از طرفی جلوی گسترش کمی را بگیریم و از طرف دیگر می دانیم باید به چه تعداد  نیروی انسانی علوم پزشکی در گروه های مختلف تربیت کنیم. این کار بزرگی است که تاکنون هیچ وقت در کشور اتفاق نیفتاده بود.
 
وزیر بهداشت افزود: یکی از گرفتاری های بزرگ آموزش عالی بیکاری فارغ التحصیلان است و دیگر اینکه ماموریت محور نیستند چرا که نه بخش اقتصادی میزان نیاز خودش را مشخص کرده بود و نه دانشگاه ها می دانند چه تعداد نیروی انسانی باید تربیت کنند.
 
اعتبار بخشی بخش مهم آموزش پزشکی است
 
وی از اعتباربخشی مراکز آموزشی به عنوان یکی از مهمترین کارهای حوزه آموزش پزشکی نام برد و گفت: بدون تعارف دانشگاه یا دانشکده ای که نمی تواند در یک سطحی دانشجو تربیت کند نباید این کار را انجام دهد و این اعتبار بخشی به ما کمک می کند که میزان توانایی دانشگاه ها را بسنجیم.
 
وی با تاکید بر حساسیت بر ظرفیت های رشته های علوم پزشکی در کشور گفت: بر اساس گزارش رئیس سازمان سنجش، وزارت بهداشت صددرصد ظرفیت ها را رعایت کرده است. در مورد دانشگاه آزاد و اتفاقی که افتاده است نیز وزارت بهداشت به هیچ وجه ارتباطی با این موضوع ندارد و مقررات را زیر پا نمی گذارد. ظرفیت های تعیین شده در علوم پزشکی تغییر نخواهد کرد.
 
هاشمی گفت: سختگیری به رعایت استاندارد در آزمون ها بسیار ضروری است. آزمون ها باید تمرکززدایی شود و آزمون هاش کشوری در قالب مناطق آمایشی برگزار  شوند و وزارت بهداشت تنها سیاست گذاری را بر عهده داشته باشد.
 
وزیر بهداشت با اشاره به لزوم به روز رسانی شیوه های برگزاری آزمون ها گفت: برخی از آزمون ها همچون بورد همچنان مدلی برگزار می شود که از نظر فکری مربوط به چند دهه قبل است و باید حتما به روز رسانی شود.
 
وی از راه اندازی مرکز سنجش، دانشگاه علوم پزشکی مجازی و مرکز آموزش مهارتی در علوم پزشکی به عنوان دستاوردهای مهم حوزه آموزش پزشکی نام برد و گفت: باید مراقبت کنیم که دانشجویان مهارت لازم را کسب کنند. اول انقلاب ما ۶۰۰ دانشجوی پزشکی داشتیم و اکنون ۸۵۰۰ دانشجو داریم و این دانشجویان در دانشگاه باید حداقل ها را یاد گرفته باشند و هر چقدر در این زمینه سختگیری کنیم مردم قدردان ما هستند.
 
وی تاکید کرد: همانطور که علوم پزشکی با جان مردم در ارتباط است معتقدم مهندسی نیز همینطور است. چون با جان مردم ارتباط مستقیم دارد.
 
هاشمی  با اشاره به اینکه برای اولین بار ماموریت وزیر بهداشت برای یک بار دیگر تمدید شده و هشت سال ماموریت وزارت بهداشت را بر عهده دارد خاطرنشان کرد: قلب کار وزارت بهداشت، معاونت آموزشی است چرا که محصول حوزه آموزش است که می تواند برای سلامت مردم دردسر یا خوبی ایجاد کند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید در ساختار وزارت بهداشت بازنگری صورت گیرد، گفت: ما باید یک سازمان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی داشته باشیم  و رئیس دانشگاه بیمارستان اداره نکند برای این تغییر ساختار باید اقدام جدی صورت گیرد و همه می توانند برای این موضوع فکر کنند و برنامه بدهند.
 
کوتاه شدن برخی رشته های پزشکی
 
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بسیاری از رشته های علوم پزشکی گران تمام می شود، گفت: بسیاری از رشته های تخصصی هم گران و هم طولانی هستند و می توانیم آنها را با ساماندهی کوتاه تر کنیم تا متخصص مورد نظر در رشته های مختلف زودتر آموزش خود را طی کنند و وارد چرخه تخصص شوند ما زمانی دریافتی متخصصان را اصلاح کردیم مقداری مشکل حل شد اما مسئولین مختلف در دانشگاه ها گزارش دادند استقبال چندانی صورت نگرفته است.
 
وی گفت: به طور مثال برای جراحی کودکان گفتیم بعد از دو سال جراحی عمومی، دو سال جراحی کودکان بخوانند اما هنوز استقبال خوبی از این موضوع صورت گرفته است در صورتی که باید بیشتر رشته ها را در قالب تخصص بیاوریم چون در مناطق محروم با کمبود متخصص مواجهیم.
 
هاشمی گفت: رشد ما در حوزه تخصصی خوب نبوده و با وجود اینکه ۳۰ درصد ظرفیت را افزایش داده ایم متناسب با سایر بخش های علوم پزشکی نبوده است.
 
وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بومی گزینی برای رشته های علوم پزشکی گفت: این طرح ظالمانه را باید برداریم برخی جاها اگرچه قانون را اجرا می کنیم اما رفتارمان انسانی نیست درست است قانون گذار نیاز به خدمات را در نظر گرفته اما راه استقرار  پزشک متخصص تنها پول نیست.
 
وزیر بهداشت گفت: یک زمانی یک نفر با نمره ۲۰ فقط یک سال در منطقه محروم مستقر می شود اما یک نفر با نمره ۱۵ بومی منطقه است و می تواند سال ها در آنجا خدمت کند. مردم منطقه محروم چه گناهی کرده اند که هر یک سال باید یک پزشک جدید با حداقل تجربه را تجربه کنند.
 
بومی گزینی در پزشکی باید به طور کامل اجرا شود
 
وی گفت: یک بار برای همیشه ظرفیت های علوم پزشکی را به نحوی تغییر دهید که بومی گزینی به طور کامل اجرا شود حتی اگر قرار است ظرفیت آزاد ولو به مدت ۵ سال به حداقل برسد.
 
وی افزود: طرح فقط باید برای کسب مهارت بماند تا دانشجوی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و سایر رشته ها در کار خودشان ورزیده شوند.
 
هاشمی یادآور شد: رفتار دانشگاه ها برای بومی گزینی بسیار مهم است هر دانشگاهی عدم نیاز اعلام کند دیگر به آنجا نیرو نخواهیم داد چرا که به نظر من عدم نیاز یعنی پارتی بازی.
 
وی با اشاره به لزوم برنامه های بلند مدت در حوزه آموزش پزشکی گفت: طول دوره ها را کاهش دهیم، باید متوجه باشیم یا بین همکاران مان بدنام شویم یا منافع مردم را در نظر بگیریم برای من اصلا مهم نیست چه قضاوتی می شود بنای من فراهم کردن خدمات برای مناطق محروم است و وقتی آن رشته تخصصی حق خود را در تعارض منافع می بیند من مردم را انتخاب می کنم.
 
افزایش دوره های کوتاه مدت مهارتی
 
وزیر بهداشت با تاکید بر افزایش دوره های کوتاه مدت مهارتی گفت: یکی از مشکلات کشور بیکاری است و دوره های کوتاه مدت می توانند شغل ایجاد کنند. حال اگر یک رشته تخصصی با این دوره های کوتاه مدت مخالف است خودتان در مورد آن دوره تصمیم بگیرید و اجازه تعارض منافع ندهید چرا که این رشته ها می توانند شغل ایجاد کنند و ارزان تر تمام شود.
 
وی افزود: دو سال است قانون بومی گزینی اعلام شده است و دانشگاه ها نباید تعهد عام بگیرند از همین اکنون باید مشخص کنیم که چه تعداد پزشک، داروساز و دندانپزشک و متخصص بر اساس قانون بومی گزینی جذب کرده ایم و جای آنها را برای ارائه خدمات مشخص کنیم تا فرد بتواند برای ده سال آینده خود برنامه ریزی کند.
 
هاشمی با اشاره به بحث بودجه و امکانات اظهار داشت: شرایط کشور متفاوت از سال گذشته است و لازم است بدانید برنامه های دشمنان شکست خورده است و آنها آرزوهای خودشان را به گور می برند. باید مراقبت کنیم تا بهانه دست کسی ندهید. از همراهی کردن با دامن زدن به توقعات بپرهیزید چرا که افزایش توقعات در جامعه علمی مشکل ایجاد می کند.
 
وی گفت: من اصلا کتمان نمی کنم در برخی از بخش ها ناکارآمدی وجود دارد اما اکنون بحث ایران و یکپارچگی ایران است و ما از فراز و نشیب هایی که اکنون داریم می گذریم.
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: من یک سال پیش پیش بینی کرده بودم و در جمع روسای دانشگاه ها به این موضوع اشاره کردم که در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو، دشمنان برنامه هایی دارند و این موضوعات را در شبکه ها، وبسایت ها و مراکز متعدد پیگیری می کنند چرا که یکی از نقاطی است که می توانند از آن برای رساندن نقطه جوش استفاده کنند زیرا بنا بر بی اعتبار کردن است.
 
وی گفت: اگر هر دستگاه اجرایی، تقنینی یا قضایی بی اعتبار شود بازار شایعه اقبال پیدا خواهد کرد؛ مقصود آنها تخریب کسانی است که مرجعیت دارند و آن وقت می توانند هر جنس تقلبی را به افکار عمومی قالب کنند. باید در این زمینه تدبیر کنیم و اجازه ندهیم تخریب به وجود آید.
 
هاشمی گفت: به خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیاز به امکانات، بودجه، دستگاه تبلیغاتی داریم اما باید در دانشگاه ها تدبیر کنید و نگذارید مشکلی به وجود بیاید.
 
وزیر بهداشت همچنین از برگزاری بدون حاشیه آزمون های سراسری علوم پزشکی تشکر کرد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین